Koplingsskjema BB30

Bernts skrev:
Da er varene kommet i hus. Kjølepasta, hvor viktigt er det og hvor kjøpes dette..?

Kan selvfølgelig være forskjell fra bryggeri til bryggeri, men jeg mener det ikke er så viktig. Jeg lagde opplegg med kjøleribber, pasta og PC vifte. Har kuttet ut vifta (støy), da mine releer aldri blir særlig varme.
 
Bernts skrev:
Da er varene kommet i hus. Kjølepasta, hvor viktigt er det og hvor kjøpes dette..?

Kult, du må legge ut bilder etterhvert som boksen tar form :) Jeg venter på siste pakke fra DX før jeg kan fullføre prosjektet, håper jeg skal få lagd plass til PIDen i helga.
Du kan kjøpe kjølepasta det fleste steder som selger deler til selvbygger pcer, feks komplett hvis du ikke har noe butikk i nærheten.
 
Jeg lurer på om noen har et koplingskjema av orginaloppsettet på bb30 v2.

Jeg skulle nemlig skifte termostat og sikring og har tydeligvis koplet feil slik at det ser ut til at det ikke er mulig å styre varmeelementene uavhengig av hverandre. Det kan være at også noen andre ledninger ble koplet fra, slik at det derfor hadde vært nyttig å sett hvordan koplingene i utgangspunktet var.
Per Inge hadde ikke noe koplingsskjema.

Det som skjer er at  1kw knappen lyser og det begynner å varme når det slås på. J innbiller meg at begge varmeelementene er på uavhengig av 1,5kw bryterens stilling. Har forsøkt å ta på varemeelementene etter at jeg har slått på.
1,5kw knappen lyser ikke og jeg kan ikke merke at det skjer noe.
Jeg har ikke skiftet overopphetingssikring, men den ser nå ut til ha koplet seg inn igjen. Bør jeg skifte denne også?
Noen som har ide om hva som er galt?

På forhånd takk.
Har akutt behov for å brygge, øleskapet er nesten tomt.....
Roar
 
Takk. Håper det er mulig å se noe av disse bildene.

Det er kokongene til termostaten, den sorte boksen og automatsikringen jeg er usikker på.
Den koplingen som har en tynn grønn, hvit og blå går til 1 på termostat. Den med hvit  og rød til P på termostat.
Til den sorte boksen kommer en hvit fra bryteren som er koplet på COM. Fra den sorte boksen for en sort lesning fra  NO til automatsikringen i bunnen. Jeg er ikke rørt koplingen til bryteren/ lys.

Roar
 

Vedlegg

  • Bbb.jpg
    Bbb.jpg
    239,1 KB · Sett: 1.235
  • Bba.jpg
    Bba.jpg
    229,8 KB · Sett: 1.211
Har revet ut alt dette i min, og klarer ikke ta igjen hvordan den termostaten fungerte.

Men her er basics:

Spenningen kommer inn i BB. Den blir fordelt ut til to varmelementer. En temperaturkontroller justerer tilgangen for strøm til hele enheten, mens du som bruker kan kutte tilgangen til 1,2 eller begge med dine brytere.

I senter har varmeelementene en autosikring som koples ut ved en bestemt temperatur, og kopler seg inn igjen under denne temperaturen. Denne står sikkert koplet i i serie med termostatkontrolleren. Når det blir for varmt fratar den termostatens evne til å skru på strømmen. Den slår ut begge varmeelementer.

Det finnes også en varmesikring utfor sentrum i varmeelementene. Denne kopler ut på en høyere temperatur, og kopler ikke inn igjen. Den må byttes om den har slått ut, men vil slå ut begge elementer. Denne er koplet i fasen til varmeelementene som ikke brytes.

Lyset i bryterne har jeg ikke funnet utav, og det er nok her feilkoplingen din ligger. At lyset ikke er på er ingen garanti for at den ikke er innkoplet.

Ble du klokere av det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gode innspill og jeg sjekket koplinger uten å finne feil.

Brygget i går med kun 1kw elementer i funksjon. Det tok lang tid.

Sjekket enda en gang og ser at at 1,5 kw elementet er koplet via den sorte boksen. Prøvde å kople utenom denne , og da virket begge elementene.  Slå det er nok noe falt med denne boksen.

Hva er denne boksen? Må jeg skifre hele platen denne står på eller bare boksen.

Roar H
 

Vedlegg

  • IMG_20130120_062228.jpg
    IMG_20130120_062228.jpg
    143,8 KB · Sett: 1.064
Fantastisk tråd, så stor takk for deling av erfaringer og smarte løsninger! Her skal det bestilles og b(r)ygges!

Har bare 4 brygg med min BB så langt, men har vel merka meg at jeg sliter med fastbrent drit i bunnen dersom jeg er litt for ivrig med å bruke begge elementene for mye. Sist brukte jeg de bare under oppvarming av vann, og til selve oppkoket og da gikk det bra. Men med denne boksen har dere vel begge elementene på hele tiden...? Noen problemer med fastbrenthet? Og ER det faktisk en sammenheng her (mener å ha lest det ett sted her inne), eller er det bare tilfeldigheter som avgjør dette, dvs at jeg har hatt dårligere sirkulsjon de to gangene jeg har hatt fastbrent drit...?

Takker!


Mvh Martin
 
roarh skrev:
Gode innspill og jeg sjekket koplinger uten å finne feil.

Brygget i går med kun 1kw elementer i funksjon. Det tok lang tid.

Sjekket enda en gang og ser at at 1,5 kW elementet er koplet via den sorte boksen. Prøvde å kople utenom denne , og da virket begge elementene.  Slå det er nok noe falt med denne boksen.

Hva er denne boksen? Må jeg skifre hele platen denne står på eller bare boksen.

Roar H

De av dere som ønsker nye originaldeler kan bare ta kontakt med oss. Vi har det meste på lager.
 
Ole Christian skrev:
Bestilte delene fra DXcom 2. januar, men glemte å legge ved http://dx.com/p/ac-250v-15a-flat-plug-power-socket-outlet-black-2-piece-pack-127387. Disse ble derfor bestilt i en annen ordre.
Har mottatt alle de andre komponentene, men ikke disse, så virker som de har blitt rotet bort på veien.
Er det noen som vet om jeg kan få tak i lingende i Norge for å slippe 2-3 ukers leveringstid på disse?

Jeg fikk mine for 1-2 uker siden, men var først igår at jeg oppdaget at de kun går til 10A. Er i dialog med DX angående dette nå, så får vi se. Men spørs om jeg gidder å vente på enda en forsendelse fra Hong Kong.

katla skrev:

Disse er også kun på 10A og det blir for lite hvis du vil bruke begge elementene i BB30'n samtidig.
 
Fredda skrev:
Jeg fikk mine for 1-2 uker siden, men var først igår at jeg oppdaget at de kun går til 10A. Er i dialog med DX angående dette nå, så får vi se. Men spørs om jeg gidder å vente på enda en forsendelse fra Hong Kong.

Når jeg kom hjem så lå de fra DX.com i postkassa. De var også på 10A.
De på elfaelektronikk koster jo 336,- så det blir uaktuelt for meg.
Får ta en runde med DX.com for å få riktige.
 
Ole Christian skrev:
De på elfaelektronikk koster jo 336,- så det blir uaktuelt for meg.
Får ta en runde med DX.com for å få riktige.

Ja det er jo snart så det hadde vært billigere å kjøpe en Speidel...

Men flot om du gir beskjed om du får tak i riktig kontakt etterhvert (til en rimelig penge...)


Mvh Martin
 
Ole Christian skrev:
De på elfaelektronikk koster jo 336,- så det blir uaktuelt for meg.
Får ta en runde med DX.com for å få riktige.

Alle dei C13 kontaktane eg har er merka med 10A  så du må nok opp i C19/C20 for å kunna kjøra 16A gjennom dei.   

Google EC11.0021.001 eller EC11.0001.201 så skal du sjå at du finn alternativ til Elfa til halve prisen - men det er ikkje i Norge så frakt kjem i tillegg.  Hugs at du må ha kabel med C19 i eine enden  (I Norge kostar ein slik kabel fort 150-200 kroner - dette er som sagt ikkje "det mest vanlege")….
 
Ole Christian skrev:
Når jeg kom hjem så lå de fra DX.com i postkassa. De var også på 10A.
De på elfaelektronikk koster jo 336,- så det blir uaktuelt for meg.
Får ta en runde med DX.com for å få riktige.

Vel jeg tviler på at vi får noen nye med 15A, tror vel vi heller får pengene tilbake hvis vi har flaks eller at vi må sende inn delene før vi får pengene tilbake. Ikke at 15-20,- er så mye å bry seg om :D

Jeg har prøvd å tenke på en ny løsning, og har begynt å leke litt med denne bryteren igjen.
http://www.clasohlson.com/no/Strømbryter/Pr223119000 I første runde tenkte jeg at det ikke ville fungere da denne kun har en leder, men man trenger jo bare bryter på en av lederne for å bryte strømmen?
Er det noe som skulle tilsi at dette er ugunstig eller dårlig sikkerhet?
 
Tilbake
Topp