Koplingsskjema BB30

Fredda skrev:
Hvordan tempføler bruker du? Jeg har to målere av K-typen de fungerte helt ypperlig med default innstillinger, bruker du en PT100 sensor må du inn og endre i oppsett.
Husk også at det er forskjell på hvor du kobler + og - i piden :) Jeg bestilte en ny PT100 sensor idag, slik at jeg kan koble den inn i en t-kobling.
http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_15&products_id=249

Har kjøpt to forskjellige målere. Men i stedet for å forklare hele greia på nytt så vil jeg heller linke til den tråden jeg opprettet: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,13525.0.html Har ikke rukket å sjekke målerene med multimeter enda, får se om det blir tid til det i helgen.

Øystein
 
27yy9ky.jpg


Har også fått satt sammen boksen og holder nå på å kjøre autotune med vann. Kjører også autotune når jeg skal meste nestegang for å få riktige innstillinger.
Fredda: Hvordan satt du opp din med tanke på innstillinger?

Nå er det bare å få skaffet se en pumpe som holder og et rørsystem ala det Øyvind_Risan har.
 
oysts skrev:
Har kjøpt to forskjellige målere. Men i stedet for å forklare hele greia på nytt så vil jeg heller linke til den tråden jeg opprettet: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,13525.0.html Har ikke rukket å sjekke målerene med multimeter enda, får se om det blir tid til det i helgen.

Har ikke så mye å tilføye der enda, men skal gi lyd i din tråd når jeg får min PT100. Får vi se om jeg får min til å fungere skikkelig :)
 
Ole Christian skrev:
Fredda: Hvordan satt du opp din med tanke på innstillinger?

Jeg kjørte bare en auto-tune i vannkokeren, det gikk ganske kjapt uten at jeg helt skjønte hva som skjedde.
Etterpå la jeg jeg sensoren i en kjele jeg satte på komfyren og verifiserte at den målte 100c over 10-15 min når jeg hadde fosskok på vannet.
Siden jeg ikke har fått noen pumpeløsning enda anså jeg det som godt nok. Jeg kommer til å resette min PID når endelig løsning er på plass.

Har handlet inn alt jeg trenger (forhåpentligvis :p) for å få en komplett pumpeløsning i dag.
 
Ok. Min føler måler helt feil. Pid'en målte 30 grader men når jeg målte med termometer viste den 55 grader.
Får prøve i vannkoker for å se om det er noe annerledes.

Legg gjerne ut handlelista di her, så blir det letter å finne nødvendige deler.
 
Du har koblet + og - riktig inn på piden? Jeg blingset på det først og da viste den nesten riktig når sensoren lå i rom-temp, men når den lå kokende vann viste den -56c :D
Jeg kan legge det ut i en ny tråd når jeg har mottatt alt og ser at det blir riktig, slik at ikke denne tråden blir for rotet. Send meg en PM hvis du vil ha delene allerede nå, men kan ikke garantere at alt passer sammen.
 
Det gjorde jeg også. Den første gang jeg testet ble temperaturen kaldere jo varmere vannet ble.
Testet den i vannkoker nå og da var den korrekt.

Jeg kan vente til du har mottatt delene dine sånn at det blir riktig med en gang.
 
Har dere tempsensor med to eller tre ledninger? Og hvor kobler dere rød/blå? Og har dere lask mellom inngang 4 og 5 på sestosen?

Ø
 
oysts skrev:
Har dere tempsensor med to eller tre ledninger? Og hvor kobler dere rød/blå? Og har dere lask mellom inngang 4 og 5 på sestosen?

Ø

Foreløpig har jeg bare 2-stk K-sensorer som har 2 ledninger, da går blå (-) på 3 og rød (+) på 4.
Får et PT100 sensor med 3 kabler i løpet av en uke eller to.

*Edit* La til info (siste linje).
 
Har laget tilsvarende boks for tempkontroll av BB30. Bestilte den "15A" flatpluggen med bryter fra DX. Når jeg åpnet den står det 250V 10A på den... :(
En annen ting, hvis man skal bygge den for 16A må kablene oppgraderes til 2,5mm2 og ikke 1,5mm2 som er beregnet for 10A...
 
Det er du dessverre ikke den eneste som opptaget først når bryteren lå i postkassa :) Har tatt det opp med dx.com og fikk beskjed om å sende inn klage på en spesiell side de hadde når varen ikke stemte med beskrivelsen.
Har ikke hørt noe enda, men gidder ikke bruke for mye tid og energi på en var til noen dollar. Jeg koblet min boks uten bryter, men du får også brytere på clas og elfa.

Jeg prøvde meg først på 2,5mm men den en gjennomføringen min var ikke tykk nok. Så endte opp med 1,5mm, men tror det er godkjent så lenge det er utvendig anlegg. Ser iallefall mange som selger skjøteledninger for 16A som bare benytter 1,5mm.
Feks: http://no.grene.com/shop/action/item_16000_-16_-1009922_-1697930000_-2932G-6658_-243?ddkey=http:SelectModuleCmd
 
Det gjør det hele litt enklere ja... Har litt lite plass i boksen da jeg har koblet på alarm for oppnådd temp og lys som indikerer når varmeelementet er på.
En annen ting, hva om en bytter ut glasssikkringen over bryteren til 16A?
 
Fredda skrev:
Foreløpig har jeg bare 2-stk K-sensorer som har 2 ledninger, da går blå (-) på 3 og rød (+) på 4.

Takk for svar :) Du har ingen kobling mellom 4 og 5? Og innstillingene er "0" på sensortype?

Øystein
 
Jeg tenkte på det samme selv, men kom frem til at jeg ikke trenger bryter.
- Når jeg ikke skal bruke PID'en kobler jeg ut kontakten for strøm inn.
- Kunne vært kjekt med bryter for å skru av og på strøm ut, slik at piden fortsatt måler temp men ikke sender strøm ut. Men jeg har jo bryter for å skru av og på begge elementene direkte på min BB30.

Det vil sannsynligvis fungere, men jeg vil vel ikke anbefale å kjøre 16A sikring på noe som er laget for 10A.


Hvordan koblet du til alarm? Jeg lurte litt på om man kan koble til en hovedkort høyttaler som jeg har liggende.
http://www.ebay.com/itm/MOTHERBOARD...pt=UK_Computing_Speakers&hash=item27ce2de9b3 Men orker ikke det hvis den står å uler hele tiden så fort den ligger 0,1c over angitt temp.
 
oysts skrev:
Takk for svar :) Du har ingen kobling mellom 4 og 5? Og innstillingene er "0" på sensortype?

Øystein

Ingen bro mellom 4 og 5 nei, kun 3 og 4 som er i bruk med min k-sensor. Jeg har ikke sjekket den innstillingen, men kan ta en dobbelt sjekk når jeg kommer hjem. Leste at default oppsett var 0 for k-sensor. Og når det fungerte sjekket ikke jeg noe mer :)
 
Fredda skrev:
Ingen bro mellom 4 og 5 nei, kun 3 og 4 som er i bruk med min k-sensor. Jeg har ikke sjekket den innstillingen, men kan ta en dobbelt sjekk når jeg kommer hjem. Leste at default oppsett var 0 for k-sensor. Og når det fungerte sjekket ikke jeg noe mer :)

Takk, skal teste på nytt når jeg kommer hjem. Mener jeg testet koblingen som du beskriver og at Sestos'en blinket "oral"...

Øystein
 
Fikk Sestos opp å gå med blå på 3, rød på fire, uten bro til 5 og innstilling 0. Tusen takk! :)
 
roarh skrev:
Takk. Håper det er mulig å se noe av disse bildene.

Det er kokongene til termostaten, den sorte boksen og automatsikringen jeg er usikker på.
Den koplingen som har en tynn grønn, hvit og blå går til 1 på termostat. Den med hvit  og rød til P på termostat.
Til den sorte boksen kommer en hvit fra bryteren som er koplet på COM. Fra den sorte boksen for en sort lesning fra  NO til automatsikringen i bunnen. Jeg er ikke rørt koplingen til bryteren/ lys.

Roar
Noen som kan hjelpe meg ut fra disse bilden, om hvor / hva som må kobles i fra for å unngå at BB 30 går i keep warm under kok, mister kok  :bank2: det finnes ikke noe fastbrent i bunn heller som skulle tilsi at noe spenningsvern skulle slå inn. (bruker ekstern pid / og er på plass under bryggingen) så noe kan vel kobles i fra ??
Noe som har en idé ?

edit: her kom ikke bildene med........
 

Vedlegg

  • Bba1.jpg
    Bba1.jpg
    229,8 KB · Sett: 732
  • Bbb.jpg
    Bbb.jpg
    239,1 KB · Sett: 719
Tilbake
Topp