Kort maltrør for 20l Speidel

Heisann,

Er det noen der ut i bryggeruniverset som vet om det finnes et kort maltrør for Speidel 20l? Er det noen som har prøvd å lage det, eller vet om det er å få kjøpt/laget?

Når man eksprimenterer med nye brygg hadde det vært genialt å kunne lage rundt 5 liter ferdig øl i stedet for 20 liter. Så går det mindre råvarer og mindre tid når man lar kreativiteten ta overhånd og ølet kanskje ikke smaker godt :)

Det burde jo kanskje være mulig å ta med seg maltrøret til 20l Speidel til et verksted/en butikk og få dem til å lage en kortere versjon av maltrøret. Jeg tror vel diameteren må beholdes, for at utløp og innløp for pumpen kommer på riktig sted, men utover det burde det ikke være andre hensyn å ta enn at varmeelementene må være dekket av vann hele tiden.

Noen som vet om noen som eventuelt kan gjøre dette i Bergensområdet?
 
Selv om dette kunne være kjekt, tror jeg det er fysiske begrensninger som stopper det å brygge så små batcher som 5 liter. Husk at det må være nok vann i Speidelen til at varmeelementet dekkes, da tror jeg 5 liter fort kan bli litt lite. I tillegg blir det jo fryktelig vanskelig å beregne dette med hvor mye som absorberes av malten og humlen.

Men klart, jeg er ingen ekspert på dette feltet, tvert imot, så ikke ta hva jeg sier for god fisk. Jeg tror dog at et maltrør for 10-13 liter hadde vært litt mer realistisk.
 
Går det ikke ann å brygge relativt små mengder allerede?
Om en har drøye 20 liter vann i til å begynne med, så forsvinner ca 3-6 liter avhengig av maltmengde, og ca 2-3 i løpet av kok.
Da har en ned mot 11-15 liter igjen.
Ikke det at jeg har prøvd altså.
 
Peter T skrev:
Går det ikke ann å brygge relativt små mengder allerede?
Om en har drøye 20 liter vann i til å begynne med, så forsvinner ca 3-6 liter avhengig av maltmengde, og ca 2-3 i løpet av kok.
Da har en ned mot 11-15 liter igjen.
Ikke det at jeg har prøvd altså.

Har ikke prøvd dette selv heller, men her vil det vel bli veldig lite malt per liter vann i meskeprosessen med mindre man da ønsker å lage veldig sterke øl. Mener å ha lest et sted på forumet her at noen har oppnådd over 90% utnyttelse når de har brukt lite malt og vanlig mengde vann i en Speidel og fått en mye sterkere øl en de ønsket. Med litt eksperimentering vil man jo kunne ta høyde for dette når man starter ut med 20 liter vann og mesker og koker seg ned til 10 liter.

Skulle hatt et maltrør som er 50-75% av størrelsen til det originale maltrøret. Da vil man kunne starte ut med samme vann/malt forhold som med et større maltrør. Begrensningene vil da kun være at man må få dekket varmeelementene med nok vann.

Ser vel kanskje for meg at små prototype brygg kanskje er lettere å gjennomføre i en vanlig kjele.
 
Først så vil jeg si at jeg har en 50 liters speidel ( skulle gjerne hatt en 200 liter ), og bruker 6 -8 timer på å brygge 50 liter øl.  Den samme tiden bruker man når man brygger med en 20 liters Speidel. Faktisk så bruker man like lang tid når man brygger 2000 liter øl. Så jeg skjønner ikke poenget med å bruke så mye tid på å brygge 5 liter øl. Da tror jeg heller jeg hadde brygget 20 liter og brukt 5 liters gjæringsbøtter og hatt forskjellig gjær oppi bøttene.
 
Hva om man bruker det vanlige maltrøret i 20 L speidel, og fylle det med f.eks. brusflasker for å ta opp mye volum, slik at man får dekket varmeelementene med mindre vann?
 
Jeg holder egentlig litt med Knut1 her, fordel i flere gjærkar.
Må man brygge 5liters batcher, så kjør heller denne metoden eller en liten biab http://brooklynbrewshop.com/instructions
 
neslekkim skrev:
Jeg holder egentlig litt med Knut1 her, fordel i flere gjærkar.
Må man brygge 5liters batcher, så kjør heller denne metoden eller en liten biab http://brooklynbrewshop.com/instructions

Har akkurat fått boken de har skrevet i posten. Masse spennende oppskrifter som skal prøves ut, og tweakes:) Blir nok til at jeg lager småbatcher i kjele, for å finne ut hvilket øl jeg vil lage en større batch av på Speidelen.

Hadde nå bare vært kjekt å kunne bruke Speidelen til sånne småbatcher også når man først har investert i en. Har satt 3 forskjellige øl på Speidelen til nå, og de er alle nydelige:-D
 
Skjønner egentlig ikke helt problemet. Det må da bli dyrt å lage mange småbatcher, tenker da særlig på oppdeling av gjærposer. Den samme gjærposen kan jo enkelt lages starter slik at en pose holder til 50 liter og så ønsker du å bruke 1/4 pose til 5 liter øl...
Det må da være bedre å bruke pengene til å anskaffe seg noen corneliusfat slik at en kan ta vare på fullsizebatcher, da får man flere gode eller dårlige kompiser også...
Men tilbake til Speidelen, det burde an å kjøpe et nytt originalt maltrør og så bore 6-8 hull i veggen i passende høyde. Deretter må du bruke et rør utenpå stangen som gjør at silen holder seg litt under disse hullene. Du kan også bruke det maltrøret du har og få sveiset i nipler som du kan åpne/lukke etter behov. Poenget er jo at varmeelementene bestandig har væske rundt seg, men vil tro at med min løsning kommer en ned i 10 liters batcher som kokes ned til 7-8 liter.
 
Jeg skjønner godt at trådstarter ønsker å brygge ofte og lite. Det er definitivt en effektiv måte å bli god å brygge på, og å få smake mye forskjellig. Jeg brygger nok i snitt ca. 3 ganger 20 liter per måned, og det er langt over det jeg klarer å drikke selv:)

Pass litt på kanalisering i maltrøret hvis du bruker lite malt. Jeg brygget en mild med ca. 2kg malt for en stund siden, og det ble fontene uansett hva jeg gjorde. Det hadde nok hjulpet å flytte den øverste silplata litt ned.
 
Tilbake
Topp