Krana GarasjeBryggeri

Krana skrev:
Holder på å bygge 3 kjellers bryggeri a la Theelectricbrewery.
Tester kjørt med vann nå for å sjekke att alt er tett, att styreskapet virker og målinger på tid o.l
Første bryggedag på mandag

Hvor mang  liter er kjelene på
 
Skikkelig bra oppsett, men ser jeg riktig når det ser ut som meskekjelen står på en kokeplate?

I tilfelle, hvorfor?
 
Meget, meget vakkert!

Men jeg har enda ikke skjønt dette med PID-regulator for kokingen. Hvordan styres effekten? Temperatur-sensor blir vel strengt tatt litt meningsløs?
 
Freddy skrev:
Men jeg har enda ikke skjønt dette med PID-regulator for kokingen. Hvordan styres effekten? Temperatur-sensor blir vel strengt tatt litt meningsløs?

Tja, man kan jo sette temp+alarm til like under kokepunkt, og således være borte fra bryggeriet og gjøre annet forefallende mens man venter på kok, uten å risikere at noe koker over. Når selve kokingen er i gang er det meningsløst, men kan være kjekt i tiden opp mot kok inntreffer.
 
Amarillo skrev:
Skikkelig bra oppsett, men ser jeg riktig når det ser ut som meskekjelen står på en kokeplate?

I tilfelle, hvorfor?
Jeg hadde tilfeldigvis 2  slike plater ligendes så jeg bruker den kun når jeg varmer opp meskevanet og hlt før brygging.
Det går noe kjappere og komme opp i temp da.
 
Amarillo skrev:
Skikkelig bra oppsett, men ser jeg riktig når det ser ut som meskekjelen står på en kokeplate?

I tilfelle, hvorfor?

Jeg har også meskekjelen stående på en kokeplate, gjør det veldig enkelt å stegmeske. Tar et kvarter å varme opp mesken fra 65 til 77 grader.
 
test av mine første pils, lagde 2 batcher på samme oppskrift. De smakte bra begge to. fått godt med kullsyre også.
2 uker til kaldt blir de nok enda bedre.
 
Byttet ut frostvakt i gjærskapet med en 5 meters varmekabel, ser ut som det holder en jevnere temperatur.
Så nå står Witt og Blond til gjæring.
 
karbonering.jpg Da hva både en Blond og min første IPA tappet og satt til karbonering.
Blonde`en som jeg har Gjæret med WLP566 havnet på 1003 fra 1048. samme som forrige blonde jeg lagde.
IPA humlet med mye Galaxy luktet meget godt av frukt(mango/papaya) gjæret med WLP001 fra 1074 til 1010.
 
Da ble det brygging av IPA i går. Gjort noen justeringer fra forrige gang da jeg ikke ble helt fornøyd med resultatet .
Forandret en del på humleskjemaet mitt. samt går ned på alkoholstyrken.
Og ble 1061 etter bryggingen. mål hva 1062 så det er innafor. Begynte å gjære før det hva godt 12 timer.
Da ble dette min 14 batch siden mars.


http://kranagarasjebryggeri.blogspot.no/2014/11/ipa.html
 
Tilbake
Topp