Krav til kurs/dokumentasjon

Hei, jeg går med noen tanker om å starte bryggeri, men det er en del ting som jeg er litt usikker på, og håper noen her kan svare meg på det.
Sett bort fra godkjente lokaler for produksjon og dette med salg. Salgsbevilling er vel eventuelt butikken som skal selge ølet som trenger. Jeg mener jeg trenger et kurs med avlagt prøve for å kunne drive et bryggeri. Er det noen som vet hva jeg trenger?

Det var ikke akkurat dette jeg tenkte på, dette har jeg også funnet. Jeg mener jeg såg en gang at man må ha et eller annet kurs med avsluttende prøve av noe slag...

Det var ikke akkurat dette jeg tenkte på, dette har jeg også funnet. Jeg mener jeg såg en gang at man må ha et eller annet kurs med avsluttende prøve av noe slag...

Kunnskapsprøve kreves kun for salgs- og skjenkebevilling. Skal du starte bryggeri så vil du vel i praksis ønske deg skjenkebevilling også, så...

Bortsett fra det kan jeg ikke helt se hva slags prøve du skulle trenge.

Salgsbevilling er vel det som trengs, skjenkebevilling er bare hvis han skal servere på området sitt.

Salgsbevilling er vel det som trengs, skjenkebevilling er bare hvis han skal servere på området sitt.
Det er ikke så mange bryggerier som selger noe særlig direkte, men det er ganske mange som har prøvesmakinger og andre arrangementer som krever skjenkebevilling.

Det er ikke så mange bryggerier som selger noe særlig direkte, men det er ganske mange som har prøvesmakinger og andre arrangementer som krever skjenkebevilling.

Men man trenger vel salgsbevilling til å i det hele tatt få det solgt? Til grossister? Eller er dette kun mot sluttbrukere at man trenger det?

Men man trenger vel salgsbevilling til å i det hele tatt få det solgt? Til grossister? Eller er dette kun mot sluttbrukere at man trenger det?

Dette er de aktuelle bevillingene:
  • Skjenkebevilling: Salg for å drikke på stedet (restaurant, pub og lignende)
  • Salgsbevilling: Salg fra utsalgssted for å ta varen med seg (dagligvarebutikk)
  • Tilvirkningsbevilling: Produksjon av alkohol og import (bryggeri eller destilleri)
Salgs- eller skjenkebevilling kan utvides med rett til å importere eller produsere til egen virksomhet, altså en typisk bryggeripub. Dette gir ikke rett til å selge til andre bevillingshavere. Engrossalg krever ikke bevilling, men registrering hos toll- og avgiftsdirektoratet.

Et rent produksjonsbryggeri vil altså ha kun tilvirkningsbevilling. Skal de også ha et bryggeriutsalg må de i tillegg ha salgsbevilling og skal de ha pubkveld må de ha skjenkebevilling.

En bryggeripub som kun skal selge sitt eget øl på stedet kan ha den forenklede varianten med skjenkebevilling som utvides med mulighet for å produsere sitt eget øl. Da kan ikke ølet selges på flasker til nærbutikken, for eksempel.

Tilbake
Topp