Kunnskap om ulike diametere på VVB

Tariq

Norbrygg-medlem
Hvem vet hvilke VVB som har hvilke diametere? Lettere å plukke med seg rett uten å måtte strippe ytterkappa. Har vært borti 50 og 45, men skjønner at også 40 finnes? Jeg trenger litt forskjellig til mitt oppsett, så hvordan velger jeg ut?
 
Hei Tariq,

Dette er jeg også veldig interessert i. Jeg leter etter Ø45 cm. og Ø55 cm beredere. Jeg tok kontakt med Høiax og fikk dette svaret fra dem:

"Vi har følgende diameter i vårt sortiment: Ø300, Ø380, Ø500 og Ø550mm. Innenfor disse kan vi lage en hel del og sikkert de du måtte ønske. Men Ø450mm har vi dessverre ikke."

Dette gjelder produksjonen de har i dag, så påstanden om at det finnes en Høiax bereder med Ø45 cm. kan godt stemme.
 
For min del er det gamle/gratis beredere som er mest interessant. Har en høiax som er ø45, og en oso som jeg mener er ø50. Men skulle gjerne hatt tak i noe på rundt ø40, så spørsmålet er hvilke merker/modeller er det?
 
Jeg er helt enig med deg Tariq, gamle billige/gratis beredere er det jeg ønsker, men jeg skrev til Høiax for å vite hvilken modell de har og har hatt som er Ø45 cm. Diametre på tidligere modeller fikk jeg ikke svar på, men de kunne være behjelpelige med "halvfabrikat" eller B-varer på modeller fra dagens produksjonslinje.

Jeg vet at OSO 200 liter med blå mantel er på Ø50. Det samme er OSO 120 liters (116 egentlig) benkebereder med isolasjon beskyttet med "plastpose". I huset har jeg en 300 liter OSO og en 200 liter OSO fra 2006. Begge har hvit mantel i stål og har diameter på 58 cm. utenpå mantel. Tipper disse to også er Ø50 innvendig.

Hvilken Høiax modell er det du har hentet din Ø45 kjele fra? Jeg trenger en på min. 80 liter, og er villig til å gjøre opp i både hard og flytende valuta for en slik.
 
Har slaktet endel beredere til divese prosjekt. Alle har hatt Ø450 eller Ø500. Tror ikke det er så lett å finne Ø400.
Alle var eldre kasserte beredere og har heller ikke truffet på Ø550 til nå. Kanskje disse er av nyere dato eller ikke så mye brukt.
 
Jeg har en ø45 fra høiax som jeg trenger selv, med mindre jeg får tak i ø40. Da er den kanskje til overs. Så jeg har egentlig ikke noe til overs foreløpig, men jeg kan se om jeg finner modellnavnet.
 
Holder til i Hordaland. Rørleggerne er glad hvis jeg henter de de kasserer. Da slipper de å betale for å bli kvitt de. Så tror ingen kjøper slike her.
 
Holder til i Hordaland. Rørleggerne er glad hvis jeg henter de de kasserer. Da slipper de å betale for å bli kvitt de. Så tror ingen kjøper slike her.

Det blir litt utenom allfarvei Forvirret, men likevel ikke umulig. Jeg kjenner en kar som pendler mellom Haugesund og Hønefoss, og han er glad i øl. Er veldig keen på en 45 cm. bereder, alternativet er å valse en egen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fikk nettopp ak i en 45 cm. Gammal Hoover. Har en liggende som er mindre dia, ikke målt, men er nok under 40cm. Det har vært en veggmontert tank. Litt irriterende, trenger 50cm her. Langt vekk sikkert, uti holmane på vestlandet. Men se etter veggmonterte tanker.
 
50cm er det enkleste å få tak i. Står alltid noen oso med den diameteren hos rørgrossistene.
 
Marius S. Ikke det at jeg ikke vil hjelpe men tror han som kjører mellom HGSD og Hønefoss får fyllt opp en tilhenger
med kasserte beredere på den strekningen. Jeg har ca en times kjøring til byen.
Ta noen telefoner til de som selger nye slike og spør om de lagrer kasserte et sted som ikke er låst og hvor du/han fritt kan hente også utenom arbeidstid. Og er de innelåst så setter de kanskje noen ut for deg.
 
Tilbake
Topp