• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Kutyme ifb med salg av fat

Jeg er ganske ny i gamet, så derfor spør jeg: Hva er normal kutyme/skikk og bruk ved salg av fat? Jeg har kjøpt noen brukte fat i det siste, og når jeg åpnet dem var det masse gammelt ølgrums i dem. Er det ikke normalt å rengjøre fatet sånn noenlunde før man selger dem, eller er ikke det vanlig/nødvendig? Fatet var trykksatt med CO2, så bakterievekst var kanskje ikke et stort problem, men..

Hva sier folket?
 
Normal folkeskikk når man selger noe som helst, er vel at det er sånn noenlunde reint. Fat skulle ikke være noe unntak.
 
Det var det jeg også ville sagt. Jeg sa forsiktig i fra til selger om at fatet jeg kjøpte var "fullt" av grums og gammelt øl, men fikk til svar at: "Som sagt, det er brukt. Dessuten er det CO2 på det, så da er det ikke noe problem."

Men for alt jeg vet er dette normalt. Jeg vil bare vite hva jeg kan forvente. Hadde sett for meg å bare starsanne fatet og tappe øl på det, men måtte jo fram med skurekost og PBW i stedet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har både solgt og kjøpt en del fat de siste ukene grunnet overgang fra cornelius til fat med G-kobling. Både dem jeg har kjøpt og solgt har vært i "mint" condition innvendig. når det gjelder utsiden kan denne godt være som den er. å pusse for mye på utsiden blir nesten som full motorvask på en bruktbil slik at man ikke ser oljelekkasjene. Dersom jeg hadde sett fatene og de ikke så hygieniske ut skulle prisen vært meget lav for at det skulle være interresant. Vasking er en drittjobb
 
Det var det jeg også ville sagt. Jeg sa forsiktig i fra til selger om at fatet jeg kjøpte var "fullt" av grums og gammelt øl, men fikk til svar at: "Som sagt, det er brukt. Dessuten er det CO2 på det, så da er det ikke noe problem."

Men for alt jeg vet er dette normalt. Jeg vil bare vite hva jeg kan forvente. Hadde sett for meg å bare starsanne fatet og tappe øl på det, men måtte jo fram med skurekost og PBW i stedet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vel, jeg ville uansett rengjort fatet grundig, selv om det så reint ut. Selv om vedkommende som solgte meg det hadde dannelse nok til å gjøre det reint først, betyr ikke det at jeg stoler på at det er reint nok.
 
Fox: Word. Lurer liksom på hvor godt ivaretatt fatet er også, pakninger, generell håndtering, når det er så skittent inni. For min del hjalp det heller ikke at fatene jeg har kjøpt av denne personen var fulle av sprittusjrabling heller. Selv om jeg er enig i at utsida ikke betyr så mye.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vel, jeg ville uansett rengjort fatet grundig, selv om det så reint ut. Selv om vedkommende som solgte meg det hadde dannelse nok til å gjøre det reint først, betyr ikke det at jeg stoler på at det er reint nok.

Enig i det. Jeg hadde nok også spylt det litt. Men det er forskjell på det og på å måtte skrape løs gammelt grums.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da er vi enige. Siste gang jeg kjøper av denne personen. 750 kr for et innvendig og utvendig dravskittent 19 L corneliusfat er dårlig deal.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da er vi enige. Siste gang jeg kjøper av denne personen. 750 kr for et innvendig og utvendig dravskittent 19 L corneliusfat er dårlig deal.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Prisen på brukte Corny er vel generelt såpass høy at man like gjerne kan kjøpe de nye slik at man vet hvilken stand de er i... koster vel 950 kroner med en av medlemsrabattene. Liten vits i å skure, kanskje måtte bytte pakninger etc for å spare 200 kroner synest jeg.
 
Selv om jeg skulle solgt en sliten gammel sofa på finn, så ville jeg støvsugd og fått den til å fremstå som så fin man får den. Jeg vet iallefall at jeg ville blitt skuffet hvis jeg hadde kjøpt noe noen hadde gitt beng i å vaske eller prøve å se pent ut.
 
Mitt første fat var likedan. 600 kroner riktig nok, men innsiden så ut som den var mesket i og så bare tømt uten skylling. Utsiden så ut som om fatet var brukt som støtfanger i destruction derby. Heldigvis løsnet grumset med chemipro oxi.
 
Irriterende med brukte ting i dårlig kondisjon. Jeg kjøpte 4 fat fra et bryggeri for en stund siden og de var alle skitne som fy innvendig. På to av dem var stigerøret også så bøyd (inni fatet), at det virket som om det var gjort med vilje og de var umulig å få ut hele. Jeg hadde ikke forventet sterile fat når jeg kjøpte brukt, men i det minste skylt og fullt funksjonelle. Dersom dette er standarden for corneliusfat fra bryggeri kan det kanskje skape presedens? Jeg ville nok behandlet neste eier bedre enn det jeg opplevde, men det kan jo alltids gå andre veien også...
 
Prisen på brukte Corny er vel generelt såpass høy at man like gjerne kan kjøpe de nye slik at man vet hvilken stand de er i... koster vel 950 kroner med en av medlemsrabattene. Liten vits i å skure, kanskje måtte bytte pakninger etc for å spare 200 kroner synest jeg.

QFT!
 
Da er vi enige. Siste gang jeg kjøper av denne personen. 750 kr for et innvendig og utvendig dravskittent 19 L corneliusfat er dårlig deal.


Sent from my iPhone using Tapatalk


750.- for et brukt skittent fat? Du har så til de grader kjøpt katta i sekken. Beyond blodpris!
 
750.- for et brukt skittent fat? Du har så til de grader kjøpt katta i sekken. Beyond blodpris!
Ser jevnlig folk som priser brukt bryggeutstyr "beyond blodpris". Og like jevnlig folk som kjøper det. Det er tydeligvis selgers marked så det holder for tiden. Absolutt en god ide å sjekke prisene på nytt utstyr før en smeller til på "gode tilbud". Spesielt når det gjelder fat.
 
Tilbake
Topp