Kva står øvst på lista di over brygg du har lyst til å brygga?

Høstens store plan er å få til ett eller flere gode gresskarøl og planleggingen er godt i gang med planting av 3 ulike utvalgte sorter gresskar i hangen. Har laget 2 ok+ varianter av de kjiipe haloween gresskarene tidligere.
 
Har lyst til å brygge en klone av favorittøllet mitt; Berentsen Cloudberry Imperial Gose.

Har startet på oppskriften i Brewfather etter å ha lest meg opp på Gose og fått noen tips fra Berentsen.... Er ikke helt i mål med planleggingen, men når multene havner i sesong igjen så skal jeg absolutt gjøre et veloverveid forsøk! :)
 
Sist redigert:
Det som står øvert på lista mi over øl jeg ønsker å få til nå, er en lys bitter. En mørkere best bitter er jeg i mål med når det gjelder oppskrift, synes jeg, men jeg savner å få til en virkelig god lys bitter. Det er ikke lett.

Jeg skal i første omgang prøve meg med gristen fra forsøket mitt på O'Hara's Irish Pale Ale, som jeg synes blei ganske vellykka:

Maris Otter (40%)
Golden Promise (30%)
Lyst münchenermalt (4,5%)
Hvetemalt (15%)
Caramalt 35 (Simpsons) (9%)
Syremalt (1,5%)

(Denne blir lysere enn hva BJCP- og Norbryggdefinisjonene tillater, men det er ikke en golden ale, heller. Ikke at det plager meg så veldig, men jeg opplever at det er et hull i typesystemet her. Jeg liker bedre formuleringa i wikipediaartikkelen: "Bitter is a British style of pale ale that varies in colour from gold to dark amber". Etter den faller forslaget mitt innafor, med en margin på 2 EBC. Gold er 8 EBC, mens oppskrifta mi gir 10.)

Det blei godt:). Litt forenkling; brukte bare MO, hvetemalt og Caramalt, og gjæra lavt med skottegjær fra Imperial. Nå blir det mer britisk; brown ale i dag. Må forberede høsten; da faser vi ut pilsen og går over til noe mer substansielt. (Men jeg skal brygge et par små testbatcher med lette lagertyper gjæra litt varmere.)
 
Tilbake
Topp