Kvalitet på slurry

Bon jour bryggevenner. Har høstet en slurry av WLP051 fra sist brygg. En kraftig humlet IPA. OG 1.064.

Har "vasket" gjæren i to omganger, men synes den ser ut til å inneholde mye humle og annet drit.. Ut i fra bildet, hvordan vurderer dere kvaliteten? Det skal sies at det lå et tjukt humlelokk over gjæren i gjærbøtta. Dette tømte jeg ut, før jeg tømte neste lag over i dette glasset.

Synspunkt?

u2a3enup.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

har det noen hensikt å vaske den flere ganger?

Tidligere når jeg har høstet gjær så mener jeg å ha sett et skille mellom gjæren og trub/humle.. der truben har ligget på bunn..

Man må såvidt meg bekjent ha tilstrekkelig med vann for å få klart lagskille, selv har jeg opplevd å ha samme type resultat som deg ett par ganger. Har pitchet dette eller kastet det, alt ettersom hvor stort behovet har vært for gjær :p

Du kan jo forsøke å vaske det en gang til med mer vann f.eks? Men når du begynner å vaske det så mange ganger vokser jo også sjangsen for infeksjon. :)

Edit : Så er jo også spørsmålet om hvor høy alkoholprosent forrige batch hadde, og om dette kan ha påvirket gjæren. Man skal vel helst bruke gjær fra svak og lys til sterk og mørk, uten at jeg er 100% på hvor de grensene går.

Har vel litt å si hvilken øltype du tenker å brygge på dette også. Om det er en humlet type ville jeg valgt å se på dette som en bonus.

Videre, uvisst hvor lenge du har hatt dette stående, men jeg har opplevd tydelig tredje skille først etter noen dager i kjøleskap. Varierer vel litt med gjærtype også dette

Takk for gode tilbakemeldinger. Vasket en ny runde med mye vann i dag. Glasset ble nesten fullt. Skal se om jeg får postet et bilde av det i morgen.

Det skal mest sannsynlig benyttes til en rug-IPA i ca samme styrke, så det passer nok bra!

Etter ny vask.. Alle humlerestene er der fortsatt. Og sikkert mye trub.. Men det er vel ingen fare med å pitche trub?

u3uhesyq.jpg

Noen som har formening om det gjør noe å pitche dette glasset med gjær i en IPA? Selv om det er litt gamle humlerester og trub der? Gjæren er 2-3 uker gammel..

Sent from my iPad using Tapatalk

Ingemarh skrev:
Noen som har formening om det gjør noe å pitche dette glasset med gjær i en IPA? Selv om det er litt gamle humlerester og trub der? Gjæren er 2-3 uker gammel..

Er nok mest bekymret for alderen på gjæren...

Hans K skrev:
Ingemarh skrev:

Er nok mest bekymret for alderen på gjæren...

2-3 uker?? Høstet den forrige torsdag, men den bunnfelte nok dn uke før det igjen.. Er det virkelig gammelt?

Aha, trodde du mente 2-3uker siden du høstet den. Gjærkalkulatorene regner fra du setter den i kjøleskapet.
Bruk mrmalty og kjør på

Tilbake
Topp