Kvar får eg kjøpt pakninger til ølfat?

Er det nokon som veit kvar ein får kjøpt den gummipakningen som er på 30L og 50L ølfat?
Dette er ein gummipakning som har flate sider og er rund. Muligens eg kan bruke ein heilt vanleg o-ring, men dette har eg ikkje forska på.
 
Jeg fikk orinære o-ringer av av ølkametat, Jeg har ikke prøvd disse ennå, men jeg tror de vil funke, så du må finne noe som er tilnærmet eller orginale, eller la være å skru av koblingen
 
O-ringer fås i mange størrelser. både tykkelse og diameter. Mål den opp med skyvelære eller ta den med til en aktuell butikk. Verksted, rørlegger, bilrekvisita, ...

Har ikke sett fatene, men regner vel med at en rund pakning tetter like godt som en flat. Ellers finnes det forskjellige typer universal-pakning. F.eks kan også gummi fra bildekkslange el.l. brukes, hvis den er tykk nok.

Det finnes også forskjellige løsninger med pakning på tube, f.eks. silikon.  OBS, dette bør jo være godkjent for næringsmidler hvis det kommer i kontakt med øllet!
 
Jeg sjekket www.candirect.de siden de også selger gummiringer til Corneliusfat samt ulike ting til vanlige ølfat også, men fant dessverre ikke noe der til vanlige fat. Prøv mojo sitt råd, eller kjøp evt sånne silikon-bakeformer på Clas Ohlson for så å klippe ringene for hånd. De selger til og med bakesilikon som en slags 'duk':

Ovnssilikon.   Størr. 36x43 cm. Tåler temperaturer fra -60 °C til +230 °C....
Art. nr. 34-6433

346433_X_2007-06-29_101831_666.jpg
 
Tilbake
Topp