Kveik - På fat eller flaske?

Jeg har ikke særlig erfaring med kveik. Hverken med brygging, eller ferdig produkt.

Jeg har skjønt at tradisjonelt øl laget med kveik er ganske lavt karbonert, og tidvis ikke karbonert i det hele tatt.
Her om dagen satte jeg 20 liter til gjæring med kveik jeg har fått av en bekjent. Den satte fart som om den hadde fanden i hælene. Det lukter skikkelig digg ut av gjærlåsen. Jeg forventer at det er klart til tapping allerede på søndag.

Så da er spørsmålet. Fat eller flaske? Og hvis den skal flaskes, bør jeg karbonere? Evt hvor mye?
Hvis jeg fater trenger jeg ikke å karbonere den. Bare bruke litt gass for å drive ut ølet.

Kom med noen anbefalinger da, dere som har prøvd begge deler, og som vet hvordan det skal være.
 
Holder på å brygge en øl hvor jeg skal bruke kveik.
Har stilt samme spørsmål.
Noen bruker sukker e.l. og karbonerer på flaske med kveik.
Andre bruker sukker e.l. og karboneringsgjær, f.eks. CBC.
Andre igjen tvangskarbonerer på fat. Jeg tenkt selv å bruke sistnevnte metode.
Tradisjonelt karboneres visstnok ikke gårdsøl. Det ble invitert til kjempefest og ølet ble drukket ferskt.
Men jeg synes øl er best med ihvertfall litt kullsyre.
 
Jeg tror det er viktig og definere hva du legger i tradisjonensøl. Det er ingen grunn til å finne fram drikketrauet bare fordi at du bruker tradisjonelle råvarer.
De hadde ikke våre produksjonsmuligheter hverken på flaske eller fat, så ingen innfrir 100% ‘gamlemetoden’.
‘Tradisjon’ bygger på ideen om at du bruker hva du har tilgjengelig. Har du både fat og flasker, bruk begge. Tenk på hva ølet skal brukes til. Fest = fat for meg.
En annen fordel med fat er at du kan begynne med veldig lav karbonering, og øke til du finner ditt nivå.
Jeg liker å blande tradisjonelle råvarer med ny teknologisk bryggetradisjon. Du må velge hva du legger i det og brygge med Kveik. UP to U :)
 
Kom med noen anbefalinger da, dere som har prøvd begge deler, og som vet hvordan det skal være.
Har bare gode erfaringer med begge deler. Karboner etter ølstil og oppskrift. Du skriver jo ikke hva det er du brygger. Kveiken bidrar med smak, som mange andre vanlige gjær.
 
Har bare gode erfaringer med begge deler. Karboner etter ølstil og oppskrift. Du skriver jo ikke hva det er du brygger. Kveiken bidrar med smak, som mange andre vanlige gjær.
Jeg brygget i utganspunktet en Saison med 90% pils og 10% hvete. Saaz i en enkel humletilsetting for bitterhet. Splittet batchen i to. Det ene karet gjæret med kveik.
 
Hvor bor du?
Noen venner kommer innom om litt for forskjellig smaking. Har litt igjen av tradisjonølet Norbrygg Oslo brygget i skogen :)
Hjertelig velkommen til Høybråten
Det gjelder vel egentlig dere alle :)
Takk for invitasjon. Jeg bor på Storo, så det får vi kanskje til en annen gang.
 
Jeg brygget i utganspunktet en Saison med 90% pils og 10% hvete. Saaz i en enkel humletilsetting for bitterhet. Splittet batchen i to. Det ene karet gjæret med kveik.
Ligner litt på en oppskrift jeg bruker selv, bare jeg har en annen tysk humle og så bruker jeg einelog til meskingen. den liker jeg godt karbonert, 2.5-2.8 vol. Det er med Lidakveik som bidrar med litt fersken estere. Pitchrate, gjæringstemperatur og type kveik har mye å si hvilken smak du får. Det er lett å bruke for mye Kveik, så får man andre estere eller kanskje ingen estere fra gjæren.
 
Jeg brygget i utganspunktet en Saison med 90% pils og 10% hvete. Saaz i en enkel humletilsetting for bitterhet. Splittet batchen i to. Det ene karet gjæret med kveik.

Da brygger du jo uansett ikke tradisjonelt norsk gårdsøl, så da karbonerer du akkurat som du vil [emoji1417]
 
Det er ikke riktig at gårdsølet i riktig gamle dager var uten kullsyre. Greia er at de etter et par dagers gjæring flyttet ølet til lagring i kald kjeller, og da stoppet gjæringen opp. Når man så hentet ølet opp igjen, så begynte ølet å gjære igjen i romtemperatur og man kunne sende rundt en ølbolle med skumrose som kontinuerlig produserte sin egen kullsyre. Ja, det var lite kullsyre sammenlignet med moderne øl, men en helt annen måte å gjære, lagre og konsumere øl på.
 
Det er ikke riktig at gårdsølet i riktig gamle dager var uten kullsyre. Greia er at de etter et par dagers gjæring flyttet ølet til lagring i kald kjeller, og da stoppet gjæringen opp. Når man så hentet ølet opp igjen, så begynte ølet å gjære igjen i romtemperatur og man kunne sende rundt en ølbolle med skumrose som kontinuerlig produserte sin egen kullsyre. Ja, det var lite kullsyre sammenlignet med moderne øl, men en helt annen måte å gjære, lagre og konsumere øl på.
Det fantes vel ulike varianter av gårdsøl i riktig gamle dager - da som nå. Også mtp kullsyre.
 
Liten oppdatering her.

Jeg har fatet og flasket denne batchen. Halvparten tok jeg på fat. Resten flasket jeg på 0,33 flasker med varierende sukkerinnhold.
Jeg kjøpte Eldorado sukkerbiter. Noen flasker fikk ingen, andre fikk en og noen fikk to sukkerbiter. Som sagt, så gjort.

Noe var det å merke seg under flaskingen. Denne batchen har stått 8 dager, i ca 20 grader. Jeg har ikke hatt mulighet til å gjære varmere rett og slett. FG har vært stabil de to siste dagene, men da jeg tappet ølet over på flasker med drops og la en kork løst over flasken begynte korkene etter kort tid å nærmest sprette av. Det var som om kveiken gikk løs på sukkerbiten og fermenterte umiddelbart! Har noen opplevd dette?
Det er første gang jeg bruker sukkerbiter. Det kan da ikke gå så fort? Det var snakk om minutter her.

I såfall er disse flaskene ferdig karbonert senere i kveld.
 
Liten oppdatering her.

Jeg har fatet og flasket denne batchen. Halvparten tok jeg på fat. Resten flasket jeg på 0,33 flasker med varierende sukkerinnhold.
Jeg kjøpte Eldorado sukkerbiter. Noen flasker fikk ingen, andre fikk en og noen fikk to sukkerbiter. Som sagt, så gjort.

Noe var det å merke seg under flaskingen. Denne batchen har stått 8 dager, i ca 20 grader. Jeg har ikke hatt mulighet til å gjære varmere rett og slett. FG har vært stabil de to siste dagene, men da jeg tappet ølet over på flasker med drops og la en kork løst over flasken begynte korkene etter kort tid å nærmest sprette av. Det var som om kveiken gikk løs på sukkerbiten og fermenterte umiddelbart! Har noen opplevd dette?
Det er første gang jeg bruker sukkerbiter. Det kan da ikke gå så fort? Det var snakk om minutter her.

I såfall er disse flaskene ferdig karbonert senere i kveld.

Tja tørket halvgammal kveik er no ofte i gong med mariauge på en halvtime. Så synst ikkje det hørest usannsynlig at råfersk kveik går laust på ein sukkerbit på eit par minutt :D
 
Tilbake
Topp