La oss snakke om Saison gjær - Hvilken gjæringsprofil bruker du?

steinmb

Norbrygg-medlem
Fant ingen spesifikk tråd på dette i forumet og åper en ny for at vi kan diskutere dette. Med gjæringsprofil mener jeg,

- Hvilken temp. pitcher du på?
- Hvor lenge lar du gjæren stå på pitch temp før du øker den, og hva til?
- Hvor lenge holder øker du den så til maksimaltemperatur?
- Annet?

Det kommer ann på hvilken gjær og hva du selv liker. Jeg personlig setter liker de fenoliske tonene gjæren lager om den gjærer varmt. Synes mange ganger at Saison kan være litt kjedelig om de gjæres for "rent" (kaldt). Jeg har brukt mye WLP566 og dette er hva jeg har prøvd.

WLP 566 (test I)
  • Pitch 22 grader.
  • Lot den over 24t stige til 26 og holdt den 24t
  • Økte temperaturen til 31ºC og holdt den til gjæren stort sett var ferdig
  • Lot den stå på 22 grader til den var helt ferdig
WLP566 (test II)
  • Pitch 19ºC holdt den der 20t
  • Over 12t økte jeg temperaturen til 27ºC og holdt den til ølen var stort sett ferdig
  • Lot ølen gjøre seg 100% ferdig på 20-22 grader.
Hva er deres erfaringer med de gjærtypene dere har testet?
 
Det er jo en artikkel om dette i medlemseksjonen.
Men det var kanskje ikke det du var ute etter....?
 
Nei, ikke helt. Ønsket en tråd der vi utvekslet erfaringer på de forskjellige gjær og temperaturer.

https://forum.norbrygg.no/threads/artikkel-brygging-av-saison.6408/

Inneholder litt historie, hva større bryggerier gjør men åpne eller stor koniske gjæringstanker er ikke helt overførbart til hjemmebrygger, og kansje så har ikke de nevnte Norske bryggeriene En produksjonslinje der de kan presse gjæren så høyt de kansje skulle ønske. Bare en teori.

Kans såklart flytte dette inn i tråden i medlemssiden om ønskelig?
 
Jeg elsker Saison, men har foreløpig ikke vært veldig imponert over de jeg selv har laget. Jeg tror temperatur er nøkkelen. Det som er sikkert er at både WLP565 og WLP565 blir etter min smak for kjedelige på ~20C. Syns også de har en tendens til å lene for mye mot "spicy" og for lite mot "fruktig" på denne temperaturen.

På forrige Saison, som jeg forøvrig ble relativt fornøyd med, pitchet jeg Belle Saison på 18C. Den steg kjapt til ca 25C, og der holdt den seg til endt gjæring. Resultatet var fortsatt ikke AMAZING, men mye mer karakter enn jeg har fått tidligere.

Halvveis relatert: Mitt forrige brygg var en quad med WLP530. Jeg har lenge vært redd for for høye temperaturer, men etter å ha lest litt lot jeg denne grise til på 28C. Resultatet lover foreløpig _meget_ godt. Dette har gjort meg mindre redd og mer nysgjerrig på høye temperaturer. Leser rundt at mange kjører WLP565 på 30C for å få den Dupont-aktig (+ kombinerer den med en annen strain feks halvveis ut). Jeg har store planer om å gjøre noen forsøk med Saison-gjær på høye temperaturer fremover. Også veldig nysgjerrig på folks erfaringer.

@steinmb har du noen betraktninger rundt resultatet av de to forsøkene dine?
 
Skal sette min første Saison selv nå på søndag,med oppskrift fra Nøgne Ø (Fra Hånd til Munn boka).
Bestilte WLP565 nå idag siden jeg hadde glemt å bestille WLP400 som oppskrifta sa.

Burde den kanskje få en veldig annen gjæringstemp å enn i oppskrifta ? Står vel 20gr i oppskrifta (har ikke boka med her) men om jeg forstår dere riktig burde jeg la 565 få nærmere 10gr mer?

Mvh
ØyViNd F...
 
Nøgne Ø kjører WLP400 på 25C i sin Saison tror jeg. Har forsøkt det selv en gang, og syns ikke jeg fikk et resultat som lignet Nøgne Ø sitt. Mitt neste prosjekt blir ihvertfall å prøve WLP565 på nærmere 30C, men jeg har ingen personlig erfaring med det, så kan ikke gi noen garantier akkurat.
 
Brygget en NØ-inspirert Saison med WLP566, startet gjæring på 20gr som ble steppet opp til 24gr over 3 dager. Mest krydret profil på sluttresultatet, så jeg kunne nok steppet den opp kraftigere for å få mer fruktighet.
 
Brygget en NØ-inspirert Saison med WLP566, startet gjæring på 20gr som ble steppet opp til 24gr over 3 dager

Du bør skrive hvordan den endte opp ;)

Kan selv skrive at jeg kjørte 565 på 20c i 12t før jeg dro den til 30.

Og det vil jeg aldri anbefale noen. Fusel.
 
Nevnte saison ble brygget for 4mnd siden og har spart en flaske, kanskje jeg må sprette den for å finne ut hvordan døden har utviklet seg . Fikk Forøvrig tilbakemelding forleden dag på en julepakke, at den hadde utviklet seg til det bedre dvs at krydder/peppersmak var mindre framtredende og den har fått et rundere preg....
 
Synes det har gitt en grei grad av "saisonkarakter" når jeg har begynt litt under tjue, holdt den der et døgn, og så latt den stige opp mot 23-25. (har ikke vært så nøye med det.) Det der tenker jeg vel å fortsette med.

(Har hatt en tendens til å få fusel, men det er en annen sak. Tror jeg har fått tak på det nå.)
 
Kan selv skrive at jeg kjørte 565 på 20c i 12t før jeg dro den til 30.

Og det vil jeg aldri anbefale noen. Fusel.

Har samme erfaring. Før min andre saison hadde jeg lest at saison bør gjæres på 25-28 grader. Så jeg hadde omtrent samme gjæringsforløp som deg, og den ble IKKE god. Fusel de luxe.

Etter det har jeg gjæret saison som vanlig ale, men forskjellen er at når stormgjæringa er ferdig (3-4 dager), stopper den ofte opp (wlp565/566) og må ha minst 25 grader for å gjøre seg ferdig. Synes allikevel gjæren setter sitt markante preg på ølet, aldri noe tvil om at det er saison.
 
Ja. Slenger ut en påstand her. Med mindre man VET hva man vil ha, så ikke bli for triggerhappy på tempen. De stammene der gir deg fixfaxerier uansett. Så mitt beste tips hvis man er ny og prøver å lete seg frem til saison mtp gjæringstemp er uansett å starte den "lavt" og så dra den opp over tid, uten å teste grenser man ikke vet hvor er.
 
Halvveis i siste flaska med 566 saisonen; krystallklar, en aning banan lukt/ smak + litt nellik. Ikkje så verst men kunne tenke meg en aning mer fruktig og noe mer aroma fra humlen (EKG og mittelfrueh)
 
Har laget tre saison til nå. Alle med WLP566

Nr 1:
Startet på 18C, men økte raskt til 26-27C da utetemperaturen ikke tillot annet (har ikke dedikert gjæringsskap)
Resultat: FG 1.006. Ingen fusel, men den blir ganske "voldsom". Det er veldig mye som foregår på en gang. Litt som å stappe et helt fruktfat i kjeften sammen med litt krydder.

Nr 2:
Startet på 16C, men da ville ikke gjæren starte. Økte til rundt 20C før noe skjedde. Etter stormgjæring tok jeg den opp til omlag 23C.
Resultat: FG: 1.010. Har bare smakt denne mens den enda bare hadde stått en uke på fat (står hjemme hos mine foreldre). Virket da veldig mild, men hadde god munnfølelse. Litt for mye banan etter min smak.

Nr. 3:
Startet på 20C, men økte til 22C etter 36 timer. Har nå økt til 24C etter 11 dager.
Denne står enda og gjærer, så det blir spennende å se hvordan den blir :)
 
Har brukt 566 endel. Starter på 19-20, øker til 23. Syns ikke dette gir mye krydder. Har også kjørt den på 23 fra start.
Første gang stoppa den opp på 19-20, men starta fint igjen ved sakte økning av temp. Gjærer alltid ut til 1010-1012 på OG 1060-1065
 
Jeg har brukt denne gjæren på 10 batcher.

Pitcher på 18ºC holdt den der i 8 døgn, øker til 23ºC holdt den der i 6 døgn.

Den har alltid gjæret ut til 1007-1009 fra 1041-1046, ikke så mye fruktighet, litt mer på kryddersiden.
 
Jeg har også brukt denne noen ganger

Min favoritt er 18 grader i en uke. Deretter 22-24 grader og økning ca 1 grad per dag i en uke

Syns det gir den riktige balansen av pepper/krydder og fruktighet. Markant gjærpreg er noe jeg setter pris på i en saison.
 
WLP566 siste batch. Har bare vært på flaske i 3 dager så ikke helt drikkeklar. Smakte i allefall veldig flott før flasking. Får se når vi får litt karbonsyre på den hvordan den er, fersk og etter noen uker kaldt. Kjedlig var den ikke og kunne ikke merke noe fuselsmaker som ikke var ønsket. Avsluttet på 1.008. Meskingen til denne oppskriften pleier å avslutte på mellom 1.005 og 1.008.
batch28.png
 
Tilbake
Topp