Lage maltmølle

Oddvar Demmo skrev:
Bjarte H skrev:
Skal du forresten serratere på dreiebenk? Da trenger du utstyr med litt krefter for å få nok dybde :)

Jeg fant dette utstyre veldi dyrt, hva med å dreie grove venstre og høyre gjenger ?

Det er det som er min plan, tror ikke man trenger å lage dem så veldig grove heller. Sitter å gruble om man egentlig trenger diamantformet serratering på begge valser, eller om det holder med et enkelt dreid spor i hver vals.

Jeg bruker stålrørene mest for at jeg fant dem i skrapcontaineren vår. Fant også nå mye grovere rør, men syns 200mm er litt forr stort for maltknusing i småskala :p

Serratering:
=|XXXXXX|=
=|XXXXXX|=

Dreid spor:
=|/////////////|=
=|\\\\\\\\\\\\\|=

Ikke beste illustrasjonen, men den får duge :p
 
Då var selve valsene laget vertfall. Merker at det ikkje gjort noe med litt bedre planlegging men det går nå. Håper på og bli ferdig med de største delene i morgen.
 

Vedlegg

  • IMAG0059.jpg
    IMAG0059.jpg
    493,5 KB · Sett: 612
  • IMAG0061.jpg
    IMAG0061.jpg
    453,7 KB · Sett: 630
  • IMAG0063.jpg
    IMAG0063.jpg
    433,5 KB · Sett: 588
Ser bra ut, men jeg tror det kan være et poeng med grovere serratering. Det vil jo naturligvis henge sammen med diamateren på valsene. Større diameter tåler grunnere serratering. Blir spennende å se hvordan hele resultatet blir :) Kjører du fast valseavstand, og 2X gjennom hvis vil knuse ekstra fint, eller knuse feks. hvete som er litt mindre?
 
Ja burde vel lage grovere serratering. Skal spenne det opp igjen og ordne det. Tenkte og lage justering som det er på kjedejusteringa på motorsykler bare. Det er kun drivakslingen som rotere, den andré er fast så det bør gå i og med i og med at valsen der er opplaget på akslingen.
 
Då har eg fått gjort litt til på mølla. Har kjørt over serrateringa så grovt det gikk med det utstyret som var. Tror det blei greit. Selve mølla er vel så og sei ferdig, men eg får ikkje montert i lagrene før eg kommer hjem. Har lagt justering fra 0mm til 5mm. Håper det holder. Har begynt og lete opp materialer til trakt også.
Noen som har formeining om og bruke teflonplater til dette?

Her er vertfall litt bilder så langt :biersmile:
 

Vedlegg

  • IMAG0064.jpg
    IMAG0064.jpg
    479,5 KB · Sett: 472
  • IMAG0068.jpg
    IMAG0068.jpg
    1,1 MB · Sett: 525
  • IMAG0069.jpg
    IMAG0069.jpg
    441,5 KB · Sett: 505
Takker. Ser i ettertid at den kunne vel egentligt ha vert dobbel så lang. Men det går vel for det.
Er det noe poeng i og ha en luke ned til valsene for og justere mate mengden med malt? Eller ordner det seg sjøl?
Har desverre ikkje noe mulighet til og lage på bestilling :)
 
f_b_espeland skrev:
Er det noe poeng i og ha en luke ned til valsene for og justere mate mengden med malt? Eller ordner det seg sjøl?
Har dessverre ikkje noe mulighet til og lage på bestilling :)

Ingen luke nødvendig - mølla spiser det  den kan.

mvh

FredT
 
Hvis du kan lage en justerbar luke har du en fordel, men det er ikke ett krav.
Jeg lagde min "trakt" i finer, åpningen ble da finjustert med fil til jeg fikk en åpning jeg var fornøyd med.
Har ikke følt behov for å justere etter at trakten ble bygget i 2005, så mye etterjustering på trakt tror jeg ikke du kommer til å bedrive,
justering er først og fremst aktuelt på valsene, men det ser jeg at du har tatt hensyn til.
 
Då er trakta laget og. Har ikkje målt kor mange liter han tar men den ser nå høvelig ut i size tror eg(ca 20 cm høg). Trakta er lagt av syrefaste 0,7mm plater.
Hadde desverre ikkje utstyr til og knekke det med så har måttet hammre fasongen, så utsende er ikkje det beste.
Då e det bare å vente på hjemreise så eg får komt meg hjem og montert i lagrene og prøvd an :biersmile:
 

Vedlegg

  • IMAG0072.jpg
    IMAG0072.jpg
    255 KB · Sett: 356
  • IMAG0074.jpg
    IMAG0074.jpg
    259,9 KB · Sett: 354
Wow Den ser "litt" bedre ut en min og jeg føler at den nåk gjør en bedre jobb. Jeg må foreløbig sende malten tre ganger i mellom mølla med gradvis mindre opning for å bli fornøyd. regner med at jeg må ha grovere spor i valsen, og jeg ser nå verdien av to roterende seraterte valser. Ellers så gjør nåk mølla mi nytten foreløbig, men jeg kjøper nok en ordentlig mølle når økonomien blir bedre. når det er sakt brukte jeg ikke en krone på denne så....... Nå gjenstår bare et håndtak på sveiva og noen andre små justeringer og muligens en bedre trakt, denne ble litt for lite stødig.
 

Vedlegg

  • DSC00087 - Kopi.jpg
    67 KB · Sett: 286
  • DSC00088 - Kopi.jpg
    DSC00088 - Kopi.jpg
    53,1 KB · Sett: 297
  • DSC00089 - Kopi.jpg
    DSC00089 - Kopi.jpg
    44,8 KB · Sett: 298
  • DSC00090 - Kopi.jpg
    80,6 KB · Sett: 285
Tilbake
Topp