Lage starter for første gang.

Trenger nå å lage en starter. Skal lage en Saison, med volum 22 lilter, og OG 1.064.

Mr.Malty sier at jeg trenger 258 milliarder gjærceller. Eneste jeg har å bruke til starteren er en 2l. brusflaske. Har prøvd meg litt fram Wyeast sin pitch-rate calculator, men greier ikke å få fram ønsket mengde gjærceller. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan løse dette?
 
Har ikke fått den ennå, men har hørt fra en annen bruker her inne som nylig brukte samme gjær at hans var 3 måneder gammel, så regner vel med å få noe lignende.
 
Det er et godt tips å ringe og sjekke på forhånd når man bestiller gjær. Bryggselv oppgir dato i nettbutikken, det er til stor hjelp når man bestiller.
 
Ja, burde vel kansje ha ringt og spurt på forhånd.

Men har du noen formening om hvor mye starter jeg trenger, og om jeg skal fylle på med mer vørter osv.?
 
Gahr skrev:
Det er et godt tips å ringe og sjekke på forhånd når man bestiller gjær. Bryggselv oppgir dato i nettbutikken, det er til stor hjelp når man bestiller.
Støtter dette. Ring og spør etter dato, så setter du deg ned og kikker på oppskriten og mrmalty.com og så avgjør du hvor mange pakker du trenger.

Skulle ønske at alle nettbutikkene opererte med samme praksis som bryggselv. Jeg ser at vinogbar har en 3-måneders garanti, det er jo mye bedre enn ingenting, men dato på sidene hadde vært knall!
 
Om du "må" ha det inn i en 2-litersflaske sier MrMalty at du med 4 gjærpakker greier deg med ca 1,4 liter starter.
Gitt at du bruker Intermittent Shaking", dvs rister jevnlig.

Alternativt kan du stikke innom f.eks Biltema og kjøpe 5 eller 10 liters plastdunker der (eller bruke en gammel Imsdal 5 liter).
Da har du godt med plass til å lage starter og kan bruke MrMalty's defaultverdi som gir 3 gjærpakker, eller kjøre på med en større starter på 3,5 liter og 2 pakker.
Alt dette gitt at du bruker ca 3 mnd gammel gjær.
Jeg vet at Vin&Bar fikk en sending fra Wyeast for et par uker siden, så det kan godt være du får vesentlig ferskere gjær der.
 
Et annet spørsmål. Ser nå at det vil funke med 2x2 liter starter (først 2 liter, så 2 liter til). Mr.Malty sier at jeg trenger 1.24 liter ferdig starter. Skal jeg da først lage 2 liter starter, vente til den er klar, så dekantere av så mye jeg klarer, deretter fylle opp med 2 liter til med vørter, så når alt er klart, dekantere av slik at jeg har 1.24 liter totalt? Vil det holde med 400g spraymalt til denne prosessen?
 
Hvis mrmalty sier at du skal ha 1,24 liter starter, skal du kun lage en starter på 1,24 liter. Til det trenger du 124 gr spraymalt (jeg bruker i hvert fall 100gr pr liter starter).
 
Skjønner meg ikke helt på Wyeast sin pichting-rate kalkulator. 2nd step skal vel bare brukes hvis man gjør det i 2 omganger?
Når jeg legger til volum på 2nd step, så halvveres antalles gjærceller per ml, og man ender opp med akuratt samme antall gjærceller som man hadde med bare en omgang.
Eller er det 3rd step som skal bruker til 2 omganger?
 
Jeg har ikke brukt den, men det ser ut som du skal ta med både starteren og selve brygget. Så med simpel starter blir starteren step 1 og brygget step 2, mens for dobbel starter blir starteren step 1 og 2 og brygget step 3.

Jeg ser også at man ikke kan ta høyde for dato i denne kalkulatoren, så jeg vil anbefale deg å bruke:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Den er veldig populær blant hjemmebryggere.
 
jeg bruker mrmalty og Wyeast sin kalkulator kombinert . dvs. legger inn de data jeg har i mrmalty først. OG, prod. dato for gjær, volum på batch etc. hvis du feks bruker OG=1055, ale, volum=25 og våtgjær prod. 10 januar ,viability= 77%, trenger man 253 milliarder gjærceller. ikke bry deg om antall pakker og størrelse på starter.

så bruker du antall gjærceller du trenger inn i Wyeast sin kalkulator. siden en pakke Wyeast activator inneholder 100millarder celler helt ny, legger du da inn 77% av det. altså 0,77 der det står # of Packages. så hvis du har magnetrører huker du av på det. deretter legger du inn feks 3 liter starter(0.792 gallons) Step 2 bryr du deg ikke om. det er hvis du heller i mer vørter etter at du har gjæret ferdig. her dekanterer du i så tilfelle hvis du trenger å lage starteren i 2 eller flere omganger. legg inn 0 her. trykker på calcualte og du får opp antall gjærceller du har laget. i dette tilfelle 85.54 millioner/ml starter. ganger dette med 3000ml og får ca. 257 millarder gjærceller. så da er det nok med starter i en fase på dette brygget. hvis du feks. trenger 580 milliarder, legger du da in 2,57 på antall pakker, velger ny starter volum og regner ut. her må du prøve deg fram hvor stor starteren bør være. 4l passer bra(1.056gallons) i dette tilfellet. får da 143,95 millioner/ml. ganger med 4000ml og ender opp med 570milliarder celler.

altså, mrmalty for å finne ut hvor mye gjærceller du behøver for ditt brygg, og wyest hvor mange som faktisk blir produsert i din starter. lang forklaring men håper det er forståelig
 
Jada, skjønte dette, og kombinerte disse to.

Fikk pakken med gjær nå, og den er produsert 12.oktober. MrMalty sier at det er 14% viability og at jeg trenger 7 pakker -.-

Vil det i det hele tatt være mulig å oppnå 258 milliarder gjærceller med bare denne ene pakken?
 
Haakon_Lind skrev:
Jada, skjønte dette, og kombinerte disse to.

Fikk pakken med gjær nå, og den er produsert 12.oktober. MrMalty sier at det er 14% viability og at jeg trenger 7 pakker -.-

Vil det i det hele tatt være mulig å oppnå 258 milliarder gjærceller med bare denne ene pakken?
ja, det er ikke noe problem. hvis du først lager en starter på 2L har du ca. 80 milliarder. deretter lager du en på 3L og skal da ligge på ca. 264 milliarder.
 
Amund_J skrev:
ja, det er ikke noe problem. hvis du først lager en starter på 2L har du ca. 80 milliarder. deretter lager du en på 3L og skal da ligge på ca. 264 milliarder.

Takk skal du ha! Skjønte også nå hvordan man bruker Wyeast sin kalkulator :)
 
Hei.

Eg er heilt grønn på dette med gjær utrekning og får ikkje heilt til dette med mrmalty. kan noken hjelpe meg med å rekne ut starter volum, eventuelt kor mange ganger den må kultiveres opp?

Har ein pakke wyeast pilsner lager XL 2007 (Okt. 10.), den skal brukast på ein 25L batch med OG på 1049.

Har skjønt at den er ganske gammel, er det mulig å redde gjæren?
 
Jeg bruker 15. oktober, siden du ikke sier nøyaktig dato i oktober. Det gir viabilitet på 16%, og du må gjøre det i flere runder for å få noe fart.

For å finne ut hvor mange gjærceller en starter på 1 liter vil gi deg, setter jeg inn lavere volum helt til jeg ser at det står "vials or packs needed with starter=1", og at startervolumet nærmer seg 1 liter. OG=1.049 og 4 liter bryggevolum gir f.eks. at du trenger en starter på 1.16 liter. Ved å trikse enda litt mer med volumet finner jeg at det "kritiske" bryggevolumet som gjør at startervolumet blir akkurat 1 liter (det synker aldri under 1, så du må nærme deg forsiktig ovenifra) er 3.75 liter.

Merk at de bryggevolum-endringene jeg gjør i kalkulatoren ikke har noe med brygget ditt å gjøre, det er bare for å manipulere kalkulatoren til å be meg om å lage en starter på akkurat 1 liter. Da kan man lese av på linja "Yeast cells needed in billions" hvor mange gjærceller man har etter å ha laget en starter på 1 liter. I ditt tilfelle vil det være 68 milliarder. Siden en fersk gjærpakke har 100 milliarder tilsvarer dette viabilitet på 68%.

Så i neste steg fjerner du markeringen "Calculate viability from date" og skriver inn manuelt at viabiliteten er 68%. Så endrer du bryggevolumet tilbake til det faktiske volum, 25 liter. Her pleier det nå å komme ut en fornuftig starter-størrelse, men fordi du brygger pils så trengs det faktisk fortsatt 2 "pakker" i en starter på 4.86 liter.

Derfor gjentar vi forrige skritt, men sikter oss inn på en starter på 2 liter. Endrer du bryggevolumet til 11.5 liter får du opp at du får 209 mrd. celler etter å ha laget en starter på 2 liter.

Så endrer du volumet ditt tilbake til 25 liter, viabilitet til 209%. Da får du opp at du trenger en starter på 2.77 liter.

Dvs. at du trenger en 3-stegs starter:

Første steg: 1 liter starter.
Andre steg: 2 liter starter.
Tredje steg: 2.77 liter starter.

Så vidt jeg forstår kan du velge om du vil dekantere "ølet" mellom hver gang eller om du bare vil helle på mer vørter til samme beholder, dersom du har en som er stor nok. Uansett dekanterer du så mye som mulig av ølet før du heller det på brygget ditt.

Dette eksempelet var gjort med "intermittent shaking" som innebærer at du rister starteren "every hour or two". Hvis du ikke har mulighet til dette, må du bruke "simple starter" og da vil du trenge enda større startere i steg 2 og 3. Hvis du har tilgang på magnetrører så kan du derimot klare deg med mindre startere.
 
Tror at han kan gjøre dette i to steg også?

Mr.Malty sier at han trenger 227 milliarder celler.
Hvis du først lager en starter på 2 liter, så vil du ha 76 milliarder.
Så lager du en starter på 2.5 liter, da vil du ha 235 milliarder celler.
 
Jeg pleier å bruke mrmalty til å finne ut hvor mye gjær jeg trenger og hvor mange gjærceller det er igjen i pakken. Videre bruker jeg wyeast sin kalkulator dersom jeg må sette den i flere steg...

Jeg tolker datoen til 10. oktober, og da er det i følge mrmalty 12% gjenlevende celler.

Med 25 liter og en OG på 1.049 finner jeg ut at han trenger 227 milliarder celler totalt.

Så begynner jeg å leke med wyeast sin kalkulator:

Med en starter på 1,5 liter (0.396 gal), ingenting lagt til i steg 2, og 0.12 pakker med gjær gir dette et resultat på 44.16 millioner celler per milliliter, altså totalt 66.24 milliarder celler totalt. Dette tilsvarer altså 66.24% av en pakke.

Om jeg så velger en starter på 3 liter (0.793 gal), og et utgangspunkt på 0.6624 pakker ender jeg opp med 78,49 millioner celler per milliliter, som gir oss totalt ca 235 milliarder celler, som skal være akkurat nok.

Det vil si, sett først en starter på 1,5 liter (av 150 gram spraymalt) med den pakken du har, la den gjære ut, bunnfelle i kjøleskap, dekanter av mest mulig. Så lager du en ny starter på knappe 3 liter av 300 gram spraymalt (du skal ha totalt 3 liter inkludert gjær, vann og spraymalt), kjøler den ned, og tilsetter i den dekanterte starteren, lar denne gjære ut, bunnfelle, og dekanter en gang til, så skal du være i mål :)
 
Tilbake
Topp