Lager og gjærings forløp

k3nt_

 
Har noe av det samme problemet som flere ser jeg men valgte å ikke kuppe en av de andre trådene.

Brygget en pils for 12 dager siden. Gjæringen har nå stoppet opp på 1.022. skal egentlig ha den ned til 1.016.

Har nok ikke klart å lage nok gjærceller med starter (forsøkte å lage den opp 2 ganger etter hverandre for å slippe en sykt stor starter.)

Startet gjøring på 9C og har nå økt den til 13C for å se om det hadde noen effekt. Har nå stoppet på 1.022. skal egentlig ha den til 1.016.

Når man først har pitchet for lite gjør kan man tilsette mer?

Og hvor langt unna på FG bør man være? er jeg for nærme til at det vil ha noen virkning?

SG var forøvrig på 1.050, om det betyr noe. Gjær som er brukt er WLP800.
 
Uten å kjenne bryggeprosedyrene dine vil jeg kanskje holde en knapp på at manglende oksygenering av vørteren er en like begrensende faktor som for lite gjær her. Hvordn luftet du vørteren før gjæringen?
 
Jeg slet litt med dette en periode også, men jeg oppdaget at temperaturmåleren min ikke stemte helt, så jeg endte med å meske på for høy temp. Når jeg fikk fikset dette ordnet utgjæringen seg også... :)
 
Jeg har 2 digitale termometere. Steke termometer. Kanskje utgangspunktet de mest påliteligelige men jeg supplerer med et kvikksølvtermometer. Og ut i fra målingene lå på 67C.

Kan jo være temperaturmålerene men tror ikke det da jeg ikke tidligere hatt dette problemet heller.
 
k3nt_ skrev:
Brygget en pils for 12 dager siden. Gjæringen har nå stoppet opp på 1.022. skal egentlig ha den ned til 1.016.
1.016 høres for meg litt høyt ut, men du ønsker kanskje litt maltpreg? da vil en høyere mesketemperatur være mye bedre enn lite gjær... Høyere temp gir mer ugjærbare sukkerforbindelser i vørteren. Om du skal karbonere naturlig vil mye gjærbart restsukker gi flaskebomber!

k3nt_ skrev:
Har nok ikke klart å lage nok gjærceller med starter (forsøkte å lage den opp 2 ganger etter hverandre for å slippe en sykt stor starter.)
Metoden med å steppe opp startere i to eller flere trinn er velkjent og mye brukt. Gjør du dette riktig er det neppe det som er problemet.

k3nt_ skrev:
Når man først har pitchet for lite gjør kan man tilsette mer?
Ja. En pose tørrgjær kan redde deg om du ikke har hatt for høy temperatur under mesking. Har temperaturen vært for høy vil ikke restsukkeret være gjærbart, og mer gjær vil ikke hjelpe.

k3nt_ skrev:
Og hvor langt unna på FG bør man være? er jeg for nærme til at det vil ha noen virkning?
SG var forøvrig på 1.050, om det betyr noe. Gjær som er brukt er WLP800.
Streng tatt bør man ikke være unna planlagt FG i det hele tatt da FG er det målet du har satt deg. synes selv en pils på mer enn 1.014 blir i overkant søt. Regner med det er en skriveleif når du sier SG var 1.050 og at det er OG du mener. Jeg bruker også OG på 1.048-1.050 på mine lagerbrygg. WLP 800 er en utmerket lagergjær!
 
k3nt_ skrev:
Oksygenering
Rister som en gærning!
Du kan riste til du blir blå i ansiktet men vil likevel ikke klare å få inn mer enn 8 PPM i vørteren. En lager-vørter bør ha høyere oksygeninnhold enn dette. 14-16 PPM gjør stor forskjell! Men selv med 8 PPM vil ikke gjæringen stoppe på 1.022 som i ditt tilfelle om du har nok gjærbart sukker og nok gjær. Du måler SG ved 20 °C?
 
BaardS skrev:
k3nt_ skrev:
Brygget en pils for 12 dager siden. Gjæringen har nå stoppet opp på 1.022. skal egentlig ha den ned til 1.016.
1.016 høres for meg litt høyt ut, men du ønsker kanskje litt maltpreg? da vil en høyere mesketemperatur være mye bedre enn lite gjær... Høyere temp gir mer ugjærbare sukkerforbindelser i vørteren. Om du skal karbonere naturlig vil mye gjærbart restsukker gi flaskebomber!

Kan man bare for å sjekke ta ut 2,5 dl og tilsette vanlig butikk gjør for å se hva gjæren potensielt klarer å gjære ned? La det stå i et par dager eller vil ikke slik Idungjør klare jobben? Tenker mes tpå kostnaden på 2kr mot en pose tørrgjær. Da vil jeg vel se om det sukkeret som er igjen er gjærbart eller ei?

----
BaardS skrev:
k3nt_ skrev:
Har nok ikke klart å lage nok gjærceller med starter (forsøkte å lage den opp 2 ganger etter hverandre for å slippe en sykt stor starter.)
Metoden med å steppe opp startere i to eller flere trinn er velkjent og mye brukt. Gjør du dette riktig er det neppe det som er problemet.

Når jeg lagde starter så "kokte" det over når det stod på magnetrøreren så er usikker på hvor mye jeg evt mistet av det. Hadde ikke tid til å lage ny og tok sjangsen... Lesson learned!
---
BaardS skrev:
k3nt_ skrev:
Når man først har pitchet for lite gjør kan man tilsette mer?
Ja. En pose tørrgjær kan redde deg om du ikke har hatt for høy temperatur under mesking. Har temperaturen vært for høy vil ikke restsukkeret være gjærbart, og mer gjær vil ikke hjelpe.

Skal man i såfall ha gjøren rett i eller ha den i vann først for å aktivere den?

----
BaardS skrev:
k3nt_ skrev:
Og hvor langt unna på FG bør man være? er jeg for nærme til at det vil ha noen virkning?
SG var forøvrig på 1.050, om det betyr noe. Gjær som er brukt er WLP800.
Streng tatt bør man ikke være unna planlagt FG i det hele tatt da FG er det målet du har satt deg. synes selv en pils på mer enn 1.014 blir i overkant søt. Regner med det er en skriveleif når du sier SG var 1.050 og at det er OG du mener. Jeg bruker også OG på 1.048-1.050 på mine lagerbrygg. WLP 800 er en utmerket lagergjær!

Mente OG.
Jeg driver egentlig bare å tester litt forskjellig. Prøver å finne en pils "Sweet-tooth" her liker også. Men det kan jo være alt i alt at je gikke har så god oversikt over mesketemp som jeg liker å tro :S
 
BaardS skrev:
k3nt_ skrev:
Oksygenering
Rister som en gærning!
Du kan riste til du blir blå i ansiktet men vil likevel ikke klare å få inn mer enn 8 PPM i vørteren. En lager-vørter bør ha høyere oksygeninnhold enn dette. 14-16 PPM gjør stor forskjell! Men selv med 8 PPM vil ikke gjæringen stoppe på 1.022 som i ditt tilfelle om du har nok gjærbart sukker og nok gjær. Du måler SG ved 20 °C?

Hvordan får man til det uten masse fancy greier?

Har forsåvidt tilgang på O₂ ettersom jeg har et apparat i forbindelse med Dykking, men tror ikke jeg sakl starte å skru på det med det første om det er andre metoder.

EDIT: kan jo bruke vanlig flaskene mine med de er somregel bare vanlig luft på. kan dette brukes? I tillfellet hvordan og hvor mye lenger skal vørter luftes?
 
Tror ikke jeg ville brukt butikkgjær... En pose tørrgjær er jo ikke store investeringen for å redde et brygg? Du kan helle posen rett i brygget.

Skal du tilsette ren O2 må du ha en trykkflaske med dette samt en regulator godkjent for O2. I tilegg må du ha en brusesten og slange til denne. Så ja det blir litt kostnader her men søk litt på forumet for det er en god del tråder om "billige" O2 løsninger. Hvor lenge du lufter er avhengig av vørtermengde, mengde O2 du slipper gjennom brusestenen og størrelsen på hullene i stenen. Men som sagt, Du MÅ ikke tilsette ren O2, det gir bare bedre forhold for gjæren...

Vanlig utstyr for dykking inneholder som du sier komprimert luft, ikke ren O2... Du kan nok bygge dem om, men de må renses og så må du få en regulator som passer. Dyrt!
 
BaardS skrev:
Tror ikke jeg ville brukt butikkgjær... En pose tørrgjær er jo ikke store investeringen for å redde et brygg? Du kan helle posen rett i brygget.

Skal du tilsette ren O₂ må du ha en trykkflaske med dette samt en regulator godkjent for O₂. I tilegg må du ha en brusesten og slange til denne. Så ja det blir litt kostnader her men søk litt på forumet for det er en god del tråder om "billige" O₂ løsninger. Hvor lenge du lufter er avhengig av vørtermengde, mengde O₂ du slipper gjennom brusestenen og størrelsen på hullene i stenen. Men som sagt, Du MÅ ikke tilsette ren O₂, det gir bare bedre forhold for gjæren...

Vanlig utstyr for dykking inneholder som du sier komprimert luft, ikke ren O₂... Du kan nok bygge dem om, men de må renses og så må du få en regulator som passer. Dyrt!
Ikke uvanlig med O2 rensede/nye dykkeflasker, utstyret er som regel godt nok bare det er renset, fyller man en 10 liter 300 bar flaske så har man til et par batcher :)
Mange dykkere har forøvrig ren O2 på en 3 liters flaske eller så til behandling hvis f.eks fare for trykkfallsyke, denne bør passe utmerket.
Forøvrig ligger det noen lenker her til Jula sine flasker, regulator og flow meter. Har kjøpt inn dette, tror det kom på godt under 1000 lappen samlet.
 
Tilbake
Topp