Hei! Ny her, men litt erfaring mht til sprøyter. Kun i forbindelse med flasket øl, altså.
Hvis vi tenker oss 6.5 gram sukker per halvliters flaske:
6.5 * 0.5 = 3.25 - altså trenger vi 3.25 gram sukker per flaske.
Vi har 25 liter øl til flasking - bra utbytte. Da fortsetter vi med å finne antall gram sukker per liter med:
3.25 gram * 25 liter / 0.5 liter flasker = 162.5 gram sukker
Og vi vil løse dette opp i en halvliter vann - en fin, lett-sprøytelig blanding. Det blir da:
162.5 gram sukker / 0.5 liter vann = 325 gram sukker per liter.
Så finner vi hvor mye det blir per 10 ml sprøyte ved å dele på 100:
325 / 100 = 3.25 g per sprøyt
Så en sprøyt med 10 ml sukkerlake opp i en 0.5 liter flaske blir da 3.25 g sukker og da altså 6.5 gram per liter, nøyaktig det vi er ute etter.
Men vi bør også koke dette for å unngå infeksjoner - 1-2 minutter er egentlig nok, men:
Vi måler opp 162.5 gram sukkker. Hell dette opp i 0.5 liter lunkent vann i en kasserolle. Bland dette godt ved røring.
Sett på lokket (evt uten lokk, du velger) - vei kasserolla på en vekt. Noter vekta.
Legg til 2 dl vann. Kok så ned til vekta er som notert. (2 dl er ca. 10 min. kok under lokk, i mitt tilfelle)
Nå har du korrekt mengde sukkerlake for 10ml sprøyter.
Har du mindre enn 25 liter øl kan du fortsatt bruke akkurat samme fremgangsmåte. Blandingsforholdet er det samme.
-
Du får kjøpt billige 10 ml sprøyter på apoteket. Bare husk at hvis du fyller dem helt opp er det 12 ml !
Jeg har også funnet ut at isbitformene på Biltema, type lange isbiter til flasker, tar ganske så nøyaktig 10 ml lake. Tanken har vært å kunne fryse ned disse
og bare dytte dem nedi ved flasking... Men jeg tror jeg går for flasking via sekundærkar istedet. Sprøyter blir litt omstendelig i lengden...
Hilsen Vidar