Lager og mengde gjær

Hei
Skal i gang med en lager og har kjøpt tørrgjær denne gangen, 2 pk  fermentis  saflager 34/70
Mr Malty anbefaler i overkant av 2 pakker , bør jeg kjøpe en tredje pakke eller går dette greit? Skal stå til gjæring ganske kaldt 8-10`c og da trengs kanskje det lille ekstra?
mvh
Rune

Ta halve pakka? Tviler på at det skader å hive oppi hele pakka selv om det blir vel nesten 33% overpitch.

Ok
Takk gleder meg som en unge. En ting til til dere som kan , har ett par brygg som skal flaskes i helga ipa/apa, forstår jeg det rett når jeg tenker å koke sukkerlake 1:1 ( 200g sukker til 2 dl vann)  og tilsetter  3,3 ml pr halvliter (6,6gram pr liter)?

Hvis jeg hadde kokt 200g sukker til 4 dl vann måtte jeg tilsatt 6.6ml pr halvliter da det kun er 0,5 g sukker pr ml?
Takk mvh
Rune

Runel77 skrev:
Ok
Takk gleder meg som en unge. En ting til til dere som kan , har ett par brygg som skal flaskes i helga IPA/apa, forstår jeg det rett når jeg tenker å koke sukkerlake 1:1 ( 200g sukker til 2 dl vann)  og tilsetter  3,3 ml pr halvliter (6,6gram pr liter)?

Hvis jeg hadde kokt 200g sukker til 4 dl vann måtte jeg tilsatt 6.6ml pr halvliter da det kun er 0,5 g sukker pr ml?
Takk mvh
Rune

Nei, det er mengde sukker pr liter øl som gjelder. Den forblir altså konstant i forhold til øl. Om du bruker 2 eller 4 dl vann spiller vel egentlig liten rolle. Jeg koker opp 4-5 dl vann sammen med ønsket sukkermengde (for meg er dette 4-5 g sukker pr liter øl, men det er jo smak og behag).

Hmm

Kan ikke helt forstå det. Jeg mener selvfølgelig blir det riktig hvis man beregner en viss mengde sukker og stikker om i nytt kar.
Da blir jo mengden sukker det du måler opp i forhold til antall liter.
Men hvis jeg bruker sprøyte som jeg tenker vil jeg jo ikke bruke opp alt men kun tilsette 3.3 ml m/ 1 gram sukker pr ml hvis det er blandet 1:1 ?
Tar jeg feil?

Ah, sorry, skjønte ikke at du skulle bruke sprøyte. Det har jeg dessverre ingen erfaring med. Men jeg kopierte litt tekst fra en tråd en gang, da jeg tenkte at jeg kanskje ville få bruk for den en gang:

"Min erfaring med flaskekarbonering er at du treffer best men å tilsette sukkerlake i hver flaske. Har ikke noe å si hvor mange liter du skal flaske.
Hvis du koker opp xxxg sukker i xxxdl vann, har dette i et målebeger, deler mengden du har i målebegeret på xxxg sukker du tilsatte ved oppkok, ser du da hvor mange ml sukkerlake du må ha på hver flaske for å treffe anntall gram pr/l. Superenkelt med en sprøyte kjøpt på apoteket.. "

Vet ikke helt om jeg skjønner dette selv, men dersom det er til hjelp for deg, er jo det bra.  ;D

Hei! Ny her, men litt erfaring mht til sprøyter. Kun i forbindelse med flasket øl, altså.

Hvis vi tenker oss 6.5 gram sukker per halvliters flaske:

6.5 * 0.5 = 3.25 - altså trenger vi 3.25 gram sukker per flaske.

Vi har 25 liter øl til flasking - bra utbytte. Da fortsetter vi med å finne antall gram sukker per liter med:

3.25 gram * 25 liter / 0.5 liter flasker = 162.5 gram sukker

Og vi vil løse dette opp i en halvliter vann - en fin, lett-sprøytelig blanding. Det blir da:

162.5 gram sukker / 0.5 liter vann = 325 gram sukker per liter.

Så finner vi hvor mye det blir per 10 ml sprøyte ved å dele på 100:

325 / 100 = 3.25 g per sprøyt

Så en sprøyt med 10 ml sukkerlake opp i en 0.5 liter flaske blir da 3.25 g sukker og da altså 6.5 gram per liter, nøyaktig det vi er ute etter.

Men vi bør også koke dette for å unngå infeksjoner - 1-2 minutter er egentlig nok, men:

Vi måler opp 162.5 gram sukkker. Hell dette opp i 0.5 liter lunkent vann i en kasserolle. Bland dette godt ved røring.

Sett på lokket (evt uten lokk, du velger) - vei kasserolla på en vekt. Noter vekta.

Legg til 2 dl vann. Kok så ned til vekta er som notert. (2 dl er ca. 10 min. kok under lokk, i mitt tilfelle)

Nå har du korrekt mengde sukkerlake for 10ml sprøyter.

Har du mindre enn 25 liter øl kan du fortsatt bruke akkurat samme fremgangsmåte. Blandingsforholdet er det samme.

-

Du får kjøpt billige 10 ml sprøyter på apoteket. Bare husk at hvis du fyller dem helt opp er det 12 ml !

Jeg har også funnet ut at isbitformene på Biltema, type lange isbiter til flasker, tar ganske så nøyaktig 10 ml lake. Tanken har vært å kunne fryse ned disse
og bare dytte dem nedi ved flasking... Men jeg tror jeg går for flasking via sekundærkar istedet. Sprøyter blir litt omstendelig i lengden... :)

Hilsen Vidar

Hei
Takk for input , da er det som jeg trudde att man må beregne sukker pr ml. Når man bruker sprøyte.
Har i utgangspunktet drops men mangler noe derfor sprøyte på resten. Men virker jo ganske enkelt med lake og omstikking så det blir nok fremtidig løsning

Rune

Tilbake
Topp