Vladimir
Norbrygg-medlem
Takk, mye nyttig info her.En trygg metode vil være å tilsette gjær til speisen før du skal flaske i både D-rast og kaldfermentering-setting. Tilsett slik at du begynner å ane aktivitet rett før flasking, men ikke så tidlig at du mister SG-poeng i speisen.
Jeg vet ikke hvis det har så mye for seg, men jeg begynte med dette for flaskefermentering/karbonering: Oppbevarte flaskene horisontalt slik at overflaten ble størst mulig eksponert for lufta i flaskene, slik at tilgangen til oksygen var større/lettere for gjæren, slik at den kunne nyttiggjøre seg raskere av oksygenet underkarboneringen. Isteden for den litt over kvadratcentimeteren med overflate hvis de står oppreist.
Jeg tror jeg må bare prøve å sammenlikne pils flaskekarbonert med sukker og cbc-1 med pils flaskekarbonert med speise. Det føles veldig trygt å bruke sukker og CBC-1, men spørsmål er om det påvirker smaken. Denne gangen brukte jeg 4,5 - 5g sukker per liter og skal bare justere til neste gang etter oppnåd karboneringsnivå, men jeg tror at 4gr blir egentlig nok.
Tror du at 4gr sukker/liter øl kan gjøre noe med smaken?