Lagerøl i rettning Bernard

En trygg metode vil være å tilsette gjær til speisen før du skal flaske i både D-rast og kaldfermentering-setting. Tilsett slik at du begynner å ane aktivitet rett før flasking, men ikke så tidlig at du mister SG-poeng i speisen.

Jeg vet ikke hvis det har så mye for seg, men jeg begynte med dette for flaskefermentering/karbonering: Oppbevarte flaskene horisontalt slik at overflaten ble størst mulig eksponert for lufta i flaskene, slik at tilgangen til oksygen var større/lettere for gjæren, slik at den kunne nyttiggjøre seg raskere av oksygenet underkarboneringen. Isteden for den litt over kvadratcentimeteren med overflate hvis de står oppreist.
Takk, mye nyttig info her:).
Jeg tror jeg må bare prøve å sammenlikne pils flaskekarbonert med sukker og cbc-1 med pils flaskekarbonert med speise. Det føles veldig trygt å bruke sukker og CBC-1, men spørsmål er om det påvirker smaken. Denne gangen brukte jeg 4,5 - 5g sukker per liter og skal bare justere til neste gang etter oppnåd karboneringsnivå, men jeg tror at 4gr blir egentlig nok.
Tror du at 4gr sukker/liter øl kan gjøre noe med smaken?
 
Takk, mye nyttig info her:).
Jeg tror jeg må bare prøve å sammenlikne pils flaskekarbonert med sukker og cbc-1 med pils flaskekarbonert med speise. Det føles veldig trygt å bruke sukker og CBC-1, men spørsmål er om det påvirker smaken. Denne gangen brukte jeg 4,5 - 5g sukker per liter og skal bare justere til neste gang etter oppnåd karboneringsnivå, men jeg tror at 4gr blir egentlig nok.
Tror du at 4gr sukker/liter øl kan gjøre noe med smaken?
Det gjør nok noe med smaken, men om man faktisk merker det i en pils kan jeg ikke uttale meg noe om da jeg bare har speiset hefeweizen selv. Smakt masse sukkerkarbonert div typer, men vanskelig å mene noe uten en tilsvarende versjon som har vært CO2'et eller speiset ved siden av. Men generelt så mente jeg lenge (kanskje placebo) at sukker gir en rundere følelse på alt, og en litt smårund emmen smak, hvis det gir noe mening. Men det er bare å fyre på og teste med begge deler.
 
En trygg metode vil være å tilsette gjær til speisen før du skal flaske i både D-rast og kaldfermentering-setting. Tilsett slik at du begynner å ane aktivitet rett før flasking, men ikke så tidlig at du mister SG-poeng i speisen.

Jeg vet ikke hvis det har så mye for seg, men jeg begynte med dette for flaskefermentering/karbonering: Oppbevarte flaskene horisontalt slik at overflaten ble størst mulig eksponert for lufta i flaskene, slik at tilgangen til oksygen var større/lettere for gjæren, slik at den kunne nyttiggjøre seg raskere av oksygenet underkarboneringen. Isteden for den litt over kvadratcentimeteren med overflate hvis de står oppreist.

Går det an å gjøre det på et corneliusfat som ligger horisontalt og så flaske etter på!
 
Jeg flaska havlparten av min første batch (single infusion) i går (resten drikkes fra fat) - gikk fra 1047 til 1008.
Andre batch (proteinrast plus hochkurz double dekoksjon) skal til secondary i dag. 1052-1011.
Dette ser lovende ut:)

Denne gangen brukte jeg sukker og CBC-1. Spørsmål til @Finn Berger , eller andre som flaskekarbonerer med speise. Hva som er den beste måten å bruke speise på, når man skal flaske lagerøl? Flaske rett etter diacetylrast, mens det fortsatt er nok gjær i suspensjon? Eller lagre ølet først og tilsette ekstra gjær sammen med speise under flaskinga? Klarer lagergjær å gjære ut speise hvis det ikke er oksygen i ølet?
Det er ingen praktisk forskjell på sukker og speise - og ikke noen forskjell når det gjelder smak, heller:).

Jeg behandler lagerøl og ale på samme måten, dvs. jeg flasker når ølet er ferdig, lar det stå 14 dager i romtemperatur, og så setter jeg det kaldt/i kjøleskap. Lagerøl lar jeg gjerne stå 3 uker før jeg flasker, først og fremst i håp om at svovelsvineriet skal gi seg mest mulig. Jeg har aldri hatt problemer med karboneringa.
 
Sist redigert:
Det er ingen forskjell på sukker og speise - ikke når det gjelder smak, heller:).

Jeg har null problem med å tro på at speise og sukker gjør forskjell - ihvertfal i weiss. 10gr sukker (eller mer) per liter og ekspressiv gjær må jo gjøre noe. Men 4-5gr sukker per liter og neutral gjær i en pils? Det må nok testes.

Jeg behandler lagerøl og ale på samme måten, dvs. jeg flasker når ølet er ferdig, lar det stå 14 dager i romtemperatur, og så setter jeg det kaldt/i kjøleskap. Lagerøl lar jeg gjerne stå 3 uker før jeg flasker, først og fremst i håp om at svovelsvineriet skal gi seg mest mulig. Jeg har aldri hatt problemer med karboneringa.
Jeg trodde at den foretrukne metoden var å modne/lagre før flasking. Men det kan selvfølgelig gi problemer med karboneringa, hvis du ikke tilsetter ekstra gjær når du flasker.
 
Jeg har null problem med å tro på at speise og sukker gjør forskjell - ihvertfal i weiss. 10gr sukker (eller mer) per liter og ekspressiv gjær må jo gjøre noe. Men 4-5gr sukker per liter og neutral gjær i en pils? Det må nok testes.


Jeg trodde at den foretrukne metoden var å modne/lagre før flasking. Men det kan selvfølgelig gi problemer med karboneringa, hvis du ikke tilsetter ekstra gjær når du flasker.
Jeg har rigga til et bryggosof-eksperiment med en engelsk bitter/golden ale, og testa det ut på en haug med Norbrygg-medlemmer. Definitivt ikke nok folk som kunne kjenne forskjell. Sjøl var jeg absolutt ikke i stand til å skjelne mellom de to, og det var ikke junior og Marit, heller.

Jeg tror ikke det skulle bli så mye mer merkbart i en weissbier. Om det er noen forskjell, må det skyldes at gjæren produserer en eller annen tvilsom smak når den metaboliserer fruktose (vanlig sukker er et disakkarid som består av ett molekyl glukose og ett molekyl fruktose), som det er veldig lite av i vørter. Men i så fall skulle du ikke få denne effekten med glukose (druesukker), og det er ikke noe som tyder på at det blir noen forskjell mellom drukesukker og vanlig sukker. Det skulle heller ikke være vanskelig å gjenkjenne denne spesielle smaken fra øl som brygges med vanlig sukker i mye større mengder enn det som brukes til karbonering.

Jeg skal ikke si at det ikke er bedre å gjennomføre lagering før flasking, men når flaskene settes i kjøleskap og får stå der, skjer det noe med ølet, da også. Jeg er i alle fall helt lykkelig med det:).
 
Jeg har startet å smake på ølet jeg brygget 25.12. Altså første versjon - single step infusion mesking, 10 uker gammel.

Enn så lenge har resultatene vært en ren skuffelse. Ølet klarnet ikke og ser ut mer som en NEIPA. Smaker gjær og grønt øl - akkurat som første hydrometerprøve etter endt primærgjæring pleier å smake. Dette gjelder både fat og ølet jeg flaska.

@Steinar Huneide nevnte at ølet han hadde gjæret med Diamond ville ikke klarne. Jeg tror ikke at gjæren er synderen, men har det litt i bakhode nå:)

Jeg har tappet noen glass fra fatet for å fjerne evt. bunnfall, og skal la det stå litt til.

Noen ider om hva som kunne ha gått gærnt?
Infeksjon?
Autolyse? Ølet var i primary i 4 uker før jeg overførte det på fat.
 
@Steinar Huneide nevnte at ølet han hadde gjæret med Diamond ville ikke klarne. Jeg tror ikke at gjæren er synderen, men har det litt i bakhode nå:)
Tok en smak av #128 i dag som var første ølet jeg gjæret med Diamond. Det er nå 76 dager siden den ble tappa til fat og karbonert. Den jeg smakte på i går var fra flaske, flaskedag var vel rundt 14 dager etter tapping til fat. Hittil minner progresjonen i dette ølet meg mest om Maibocken jeg brygga tidlig i 2020. Så er det riktignok på 6.5% på grunn av en liten regnefeil med vannmengde kombinert med høyt utbytte, og en utgjæring på 82%. Ølet blir nok godt, men lite vits å smake på det igjen før om en måned eller to til.

Jeg har to batcher til med pils gjæret med Diamond. Ingen av disse er brukt noe klarningsmiddel i heller. #131 er 55 dager på fat, og #134 er ferdig karbonert nå i helga. Ikke smakt på noen av de fra fat enda, men fra gjæringstanken smakte det jo godt da. Begge var relativt uklare ved tapping.
 
Prøvde å tappe et glass til, for å se på ølet i dagslys. Helt murky. Smaker og lukter gjær - ellers clean - altså ingen fruktighet/fenoler etc.

Vi får se hva som skjer ila. et par uker. Men jeg begynner å mistanke at det er infeksjon. Siste øl jeg brygget i 2020. Får håpe at 2021 brygg blir bedre:p
yiac0942.jpg
 
Hmm jeg synes ikke det høres ut som en infeksjon, og ser jo heller ikke ut som det. Men det ser jo ut som maaaassse gjær i suspensjon. Har du forsøkt en skikkelig CC på ølet. Kanskje det virker? Ellers har det nok godt av tålmodighet og lagring skal du se.
 
Tett og fint skum i hver fall!
Skummet var helt fantastisk - fluffy og fint. Holder leeenge - frem til jeg heller ut glasset :p.

Hmm jeg synes ikke det høres ut som en infeksjon, og ser jo heller ikke ut som det. Men det ser jo ut som maaaassse gjær i suspensjon. Har du forsøkt en skikkelig CC på ølet. Kanskje det virker? Ellers har det nok godt av tålmodighet og lagring skal du se.
Det ser ut/smaker/lukter som masse gjær i suspensjon. Men Diamond skal jo ha bra flokkuleringevner, og ølet har vært på fat i 6 uker nå.

Ølet var først 4 uker i primary - 3 uker på 12 grader pluss 1 uke på 16. Deretter overførte jeg ølet til to fat som stod i kjelleren 4 uker til, på ca 1-4 grader. Det var skikkelig kaldt ute, så temperatur i kjelleren var ikke mye over 0. Deretter flaska jeg det ene fatet og kobla det andre fatet til gas i keezeren hvor det har stått de siste to ukene.

Jeg har ihvertfall tappet omtrent 2l fra fatet nå, så bunnfallet må være borte. Vi får se hva som skjer ila. de neste ukene. Shit happens.

Andre batch som modner i kjelleren ser ganske klar ut allerede nå.

@Vladimir :Tror du gjorde CC ved 75% utgjæring? Var ikke det planen?
Jeg har lyst til å prøve den metoden, men jeg har ikke utstyr til trykkgjæring. Jeg vil heller ikke kjøpe mer enn det jeg har nå.
 
Jeg har nettopp tatt en liten smaksprøve fra andre batch (dobbel dekoksjon). Denne er 8 uker gammel nå, 4 uker primary + 4 uker modning i kjelleren. Skal modnes 4 uker til før flasking/fating, men ølet er allerede helt klart og yummy. Smaker fantastisk, rundt og malty. Jeg traff nøyaktig den bitterheta jeg hadde ønsket meg.

Ølet er egentlig klarere i virkeligheten enn på bilder (litt kondens på glasset).
DSC_2952.JPGDSC_2954.JPG
 
Er det bildet som lurer meg?

Edit: Det hadde du allerede svart på, ja. Jeg gremmes. :(
Bildene er misvisende :) Ølet er ikke krystallklart enda, men klart nok.

Dessverre kan jeg ikke si det samme om forrige batch, som fortsatt er murky og yeasty (både fat og flaske). Den må mest sannsynligvis ofres til dodraugen.

Jeg skal brygge en ny batch i morgen. Bruker den samme oppskrifta - bare erstatter litt pilsner med vienna denne gangen (har ikke nok pils på lageret), og bruker en kombinasjon av Sládek og Saaz til smak og aroma.

Fortsetter med en kort proteinrast og hochkurz dobbel dekoksjon. Denne ganger skal jeg gjære i åpent gjæringskar, og fjerne braun hefe.
 
Bryggegudene gir, og bryggegudene tar.

Batch nr.1 ble ofra til dodraugen. Jeg antar at ølet ble infisert med villgjær. Ølet lukta vinøst, gjær, rar fruktighet. Smakte gjær, med rar bitter ettersmak. Det ser ut ølet ble (heldigvis) infisert under omstikking og ikke i primary - jeg gjennbrukte gjæren, men batch nr.2 ser frisk ut.

Batch nr.3 gjæres på 10 grader, og enn så lenge ser alt bra ut. I dag fjerna jeg braun hefe og satte lokket på gjæringsdunken - etter en uke med åpen gjæring. Denne får jeg ikke smake på før juli. Ordentlig tålmodighetsprøve dette:p.
 
Da hiver jeg meg på den tsjekkiske vogna, jeg også. Jeg har henta meg kommunalt Lunner-vann, med en dH på 0,35, altså super-bløtt, og jeg holder salttilsetningene på et minimum. Fargen på denne er mellom gyllen og dypt gyllen, og det er kanskje litt mørkere enn Bernard, men i alle fall godt innafor i forhold til Norbryggs krav. Og så går det med to poser Saaz. Det burde være et offer som kan blidgjøre gamle Radegast:).

Gjæren er ikke tsjekkisk. Jeg har en solid starter med gjær som stammer fra Augustinerbryggeriet i München. Den kan brukes til det meste, så da funker den vel her, også. Den er rein og fin, og gir godt med malt. Det er i alle fall min erfaring.

OG 1.050 (81% effektivitet), FG 1.014 (72% utgjæring), 5,75% ABV, 41 IBU, 11 EBC. Meske på 67. 3/4 ts klorid, 1/4 ts sulfat.

Malt til 33 liter før tapping
5,0 kg bøhmisk gulvmalta pilsnermalt
1,0 kg lyst münchenermalt
0,3 kg Victory
0,3 kg Carahell 25
0,2 kg syremalt
Humle
60 gr Saaz @ 60
70 gr Saaz @ 30
35 gr Saaz @ 10
35 gr Saaz @ 0/wp
Gjær
Imperial L17 Harvest
 
Tilbake
Topp