Lagerøl i rettning Bernard

Vladimir

Norbrygg-medlem
Jeg er vokst opp med tsjekkisk pils. Bernard er min favoritt, og vi handler ikke på Rema uten å kjøpe noen flasker.

Jeg har veldig begrenset erfaring med brygging av lagerøl, først og fremst pga plassmangel. Nå har vi nettopp flytta i hus med (øl)kjeller. Det er 8 grader i kjelleren og det er på tide å starte med lagerbrygging. Jeg har lyst til å brygge noe som likner Bernard.

Malt:
Tsjekkisk pils = Tsjekkisk undermodifisert gulvmalt og dekoksjon. Tsjekkisk malt får man ikke kjøpt i Norge. Det nærmeste som fins er vel Weyermann sitt Bohemian floor malted pilsner. Ut i fra spesifikasjoner ser det ut at dette maltet er egentlig ganske høyt modifisert. Er det noe vits å prøve å dekoktere med dette maltet?

Her er maltbasen jeg tenker å bruke:
92% bohemian floor malted pilsner
5% mørk munich
2% syremalt
1% caramunich

Dette gir omtrent 10 EBC (hvis vi dropper dekoksjon).

Humle:
Northern Brewer som bitterhumle
Deretter 1 gr/l Northern Brewer + Saaz@30 og 10 min.

NB er min favoritthumle og må være med.

Bernard har ganske sterk humlesmak og aroma. De bruker humleekstrakt. Kan det være en god ide å tørrhumle?

Gjær:
Jeg liker å bruke tørrgjær og tenker å bruke Lallemand Diamond. Fins det noen gode alternativer? W-34/70? Om jeg ikke tar feil, har Bernard egen gjær. Vil ihvertfall ikke bruke WLP 800 (Urquell).

Takker på forhånd for alle gode innspill:beercheers:
 
Dekoksjon har jeg liten tro på, og det er ikke alle tsjekkiske bryggerier som bruker det, heller. Jeg har gjort enkel dekoksjon noen ganger - kokt tjukk mesk lenge og vel - og har ikke registrert at det har gjort noe som helst, men akkurat det er ikke noe bevis. (Men det er ganske gøy å gjøre det, så kanskje jeg skal prøve igjen :).)

Tørrhumling med edelhumle er jeg veldig usikker på om er lurt. Kinn bruker 2,4 gr/liter av Mittelfrüh i wp i Murar, og det er et øl med nydelig humlearoma - i det hele tatt et fabelaktig øl. Jeg tror det er en bedre løsning enn tørrhumling.
 
Dekoksjon har jeg liten tro på, og det er ikke alle tsjekkiske bryggerier som bruker det, heller. Jeg har gjort enkel dekoksjon noen ganger - kokt tjukk mesk lenge og vel - og har ikke registrert at det har gjort noe som helst, men akkurat det er ikke noe bevis. (Men det er ganske gøy å gjøre det, så kanskje jeg skal prøve igjen :).)

Tørrhumling med edelhumle er jeg veldig usikker på om er lurt. Kinn bruker 2,4 gr/liter av Mittelfrüh i wp i Murar, og det er et øl med nydelig humlearoma - i det hele tatt et fabelaktig øl. Jeg tror det er en bedre løsning enn tørrhumling.
Prøv dekoksjon med litt høyere pH enn optimal meske-pH. Så skal du se at du i alle fall får effekt når det gjelder farge.
Ikke sant @AndyHagen ?

Er ikke sikkert at saker og ting ikke har noe for seg selv om man ikke får det til første gangen. Eller andre.
 
Dekoksjon har jeg liten tro på, og det er ikke alle tsjekkiske bryggerier som bruker det, heller.
Alle bryggerier i Tsjekkia som brygger tradisjonelt bruker dekoksjon. Tsjekkia har Beskyttet geografisk betegnelse for sitt øl - Chráněné zeměpisné označení České pivo.
CHZO-znacka-1-150x150.png


Dekoksjon og bruk av tradisjonelt malt står på lista sammen med mange andre ting.
 
Alle bryggerier i Tsjekkia som brygger tradisjonelt bruker dekoksjon. Tsjekkia har Beskyttet geografisk betegnelse for sitt øl - Chráněné zeměpisné označení České pivo.
CHZO-znacka-1-150x150.png


Dekoksjon og bruk av tradisjonelt malt står på lista sammen med mange andre ting.
Jeg leste nylig at en del har forlatt det, men jeg er ikke i stand til å huske hvor. Skal prøve å spore det opp. Det er vel ikke forbudt å brygge uten dekoksjon, går jeg ut fra, men det merket der får du da sikkert ikke om du dropper det. Går ut fra at det er sånn.

@LarsUlv Stemmer at maillardreaskjoner går raskere ved høyere pH, ja.

Neida; jeg sa jo at jeg ikke mener at min erfaring er noe bevis for noe som helst.Og jeg sa vel også at jeg godt kan tenke meg å prøve det igjen. Men det er ganske mange som mener at dekoksjon har lite for seg - i alle fall med moderne velmodifisert malt.
 
Det er vel ikke forbudt å brygge uten dekoksjon, går jeg ut fra, men det merket der får du da sikkert ikke om du dropper det.
Det er sikkert mange bryggerier som ikke bruker dekoksjon. Poenget med merket er å skylle mellom ølet som er produsert tradisjonelt (kostbart) og billigere øl brygget ved bruk av moderne metoder/råværer.

Jeg antar at alle de største bryggeriene brygger tradisjonelt. Bernard og Urquell har til å med egne malterier. Svijany bryggeri skriver på sine nettsider at de bruker kun malt fra små lokale malterier, fordi store malterier ikke klarer å produsere tradisjonelt malt.
 
Jeg er vokst opp med tsjekkisk pils. Bernard er min favoritt, og vi handler ikke på Rema uten å kjøpe noen flasker.

Jeg har veldig begrenset erfaring med brygging av lagerøl, først og fremst pga plassmangel. Nå har vi nettopp flytta i hus med (øl)kjeller. Det er 8 grader i kjelleren og det er på tide å starte med lagerbrygging. Jeg har lyst til å brygge noe som likner Bernard.

Malt:
Tsjekkisk pils = Tsjekkisk undermodifisert gulvmalt og dekoksjon. Tsjekkisk malt får man ikke kjøpt i Norge. Det nærmeste som fins er vel Weyermann sitt Bohemian floor malted pilsner. Ut i fra spesifikasjoner ser det ut at dette maltet er egentlig ganske høyt modifisert. Er det noe vits å prøve å dekoktere med dette maltet?

Her er maltbasen jeg tenker å bruke:
92% bohemian floor malted pilsner
5% mørk munich
2% syremalt
1% caramunich

Dette gir omtrent 10 EBC (hvis vi dropper dekoksjon).

Humle:
Northern Brewer som bitterhumle
Deretter 1 gr/l Northern Brewer + Saaz@30 og 10 min.

NB er min favoritthumle og må være med.

Bernard har ganske sterk humlesmak og aroma. De bruker humleekstrakt. Kan det være en god ide å tørrhumle?

Gjær:
Jeg liker å bruke tørrgjær og tenker å bruke Lallemand Diamond. Fins det noen gode alternativer? W-34/70? Om jeg ikke tar feil, har Bernard egen gjær. Vil ihvertfall ikke bruke WLP 800 (Urquell).

Takker på forhånd for alle gode innspill:beercheers:

Jeg bruker selv 93% pilsnermalt og 7% mørk munchener i min variant... Magnum som bitterhumle FWH og deretter 2,5g/L Saaz @10min og det samme @2min....
 
Sist redigert:
Unnskyld til TS men det tar tid å lære seg å brygge god pils
Tja - hvorfor det? Det er da ikke noe spesielt mystisk ved pilsbrygging? Jeg er med på at det tar litt tid å få på plass alle momentene som skal til for å brygge godt øl, skjønt det er egentlig heller ikke så merkverdig; det krever bare en del kunnskap. Men kan du brygge godt øl, er det ingen grunn til at en ikke skal kunne få til en pils.

Mye tyder på at du kan få til en veldig god pils om du brygger den som en ale, til og med. (Men nei, vi skal ikke diskutere akkurat dette her :p . Finn en egna tråd, eller lag en, hvis du er frista.)
 
Når det gjelder tørrhumling med Saaz, så advarer Michael Tonsmeire (The Mad Fermentationist) mot det her.

For meg virker det som en rimelig antakelse at grassmak fra plantematerialet vil kunne bli dominerende om du tørrhumler med edelhumler. Jeg har googla litt, og finner stort sett negative erfaringer. Men noen er positive, så jeg skal ikke påstå at det ikke er verdt et forsøk. Ut fra det jeg har funnet, skal du i så fall ikke bruke mye.
 
Når det gjelder tørrhumling med Saaz, så advarer Michael Tonsmeire (The Mad Fermentationist) mot det her.

For meg virker det som en rimelig antakelse at grassmak fra plantematerialet vil kunne bli dominerende om du tørrhumler med edelhumler. Jeg har googla litt, og finner stort sett negative erfaringer. Men noen er positive, så jeg skal ikke påstå at det ikke er verdt et forsøk. Ut fra det jeg har funnet, skal du i så fall ikke bruke mye.
Bakalář og Krušovice brygger øl som er tørrhumla med Saaz. Svijany nevner også tørrhumling. Selv prøvde jeg å tørrhumle med Saaz før (golden ale), og det gikk fint.
Men vi for se. Jeg tenker ihvertfall på veldig små mengder.

Ser resten av oppskrifta bra ut?

OG jeg håper på er omtrent 12°P.

50-ish teoretiske IBU (håper på å få ihvertfall 30 virkelige i det ferdige produktet).

6 poser Lallemand Diamond til 40-45l vørter - er det nok?

Jeg vet dessverre ikke mye om vannet her i huset, bortsett fra at GH er ca 7 og KG omtrent 6. Tenker (for sikkerhets skyld) å bruke justert RO-vann, evt. blande 50/50.
 
6 poser Lallemand Diamond til 40-45l vørter - er det nok?
 
5 poser er nok ifølge Lallemand. Interessant :) .
 
Mitt råd for å lykkes med pils, helt uavhengig av type, er å begynne med å fokusere på gjæringa. Før du får kontroll på den, så blir ingredienser og resten av prosessen bare nyanser som forsvinner i gjæringsprofil som ikke er helt vellykket. Å få riktig gjærpreg, og å kunne gjenta det i flere batcher, er den vanskelige tingen å få til her.
 
Bakalář og Krušovice brygger øl som er tørrhumla med Saaz. Svijany nevner også tørrhumling. Selv prøvde jeg å tørrhumle med Saaz før (golden ale), og det gikk fint.
Men vi for se. Jeg tenker ihvertfall på veldig små mengder.

Ser resten av oppskrifta bra ut?

OG jeg håper på er omtrent 12°P.

50-ish teoretiske IBU (håper på å få ihvertfall 30 virkelige i det ferdige produktet).

6 poser Lallemand Diamond til 40-45l vørter - er det nok?

Jeg vet dessverre ikke mye om vannet her i huset, bortsett fra at GH er ca 7 og KG omtrent 6. Tenker (for sikkerhets skyld) å bruke justert RO-vann, evt. blande 50/50.
Det var rimelig hardt vann, ja - rimelig langt unna Plzen :). Men jeg veit jo ikke hva slags vann Berard brygges på. Når vannet er såpass hardt er det vel gjerne en del annet der, også - er det grunnvann/brønnvann? - så det er sikkert ikke dumt å halvblande med RO-vann. Kanskje det er en ide å investere i et filtersystem så du kan lage ditt eget, hvis du ikke har grei tilgang på det på annen måte?

Hva står KG for, forresten?
 
Det var rimelig hardt vann, ja - rimelig langt unna Plzen :). Men jeg veit jo ikke hva slags vann Berard brygges på. Når vannet er såpass hardt er det vel gjerne en del annet der, også - er det grunnvann/brønnvann? - så det er sikkert ikke dumt å halvblande med RO-vann. Kanskje det er en ide å investere i et filtersystem så du kan lage ditt eget, hvis du ikke har grei tilgang på det på annen måte?

Hva står KG for, forresten?
Mente KH. Alkalinitet. Det er grunnvann/brønnvann. Jeg har et RO-filter fra før, så det er bare å filtrere :) .
 
Mitt råd for å lykkes med pils, helt uavhengig av type, er å begynne med å fokusere på gjæringa. Før du får kontroll på den, så blir ingredienser og resten av prosessen bare nyanser som forsvinner i gjæringsprofil som ikke er helt vellykket. Å få riktig gjærpreg, og å kunne gjenta det i flere batcher, er den vanskelige tingen å få til her.
Nok sunn gjær (=5 poser Diamond? - er litt usikker på om den anbefalinga tar høyde for lav temperatur), godt med oksygen (som du vel ikke trenger når du bruker tørrgjær), og stø kontroll med temperaturen. Og når det gjelder det siste, så er det neppe sånn at det finnes én profil som er Den Rette, mens alt annet blir feil. Har du en kald kjeller, som @Vladimir har, skulle det ikke være noe problem å få jevn, lav temperatur.

Jeg har problemer med å skjønne at dette skulle være vanskelig. Og hva mer kan man gjøre? Men like forbannet så brygger altså Jørgen og Kurt bedre pils enn meg - og de fleste andre. Så hvor ligger det? Vann? Vannjustering? Gjærnæring => nok sink, nok FAN? (Jeg tror det siste kan være viktig, i alle fall for meg. Jeg har slitt med svovel, og mener at en ekstra dose gjærnæring like etter toppen av hovedgjæringa har hjulpet.)
 
Strømmen har alt av råværer jeg trenger. Bestiller med sannsynligvis i kveld/i morgen. Så jeg er på vei til å finne ut om lagerbrygging er så veldig vanskelig/mystisk.

Har du en kald kjeller, som @Vladimir har, skulle det ikke være noe problem å få jevn, lav temperatur.
Jeg har også to temperaturstyrte kjøleskap, men jeg har lyst til å bruke kjelleren og dens stabile 8 grader :beermug: .
 
Strømmen har alt av råværer jeg trenger. Bestiller med sannsynligvis i kveld/i morgen. Så jeg er på vei til å finne ut om lagerbrygging er så veldig vanskelig/mystisk.


Jeg har også to temperaturstyrte kjøleskap, men jeg har lyst til å bruke kjelleren og dens stabile 8 grader :beermug: .
8 grader er et par grader under de 10 gradene som er den nedre grensa for idealtemperatur som Lallemand angir for Diamond. Det kan hende at du i alle fall godt kan spandere litt ekstra gjær? Et knep - som jeg ikke har noen erfaring med - er å gi en ekstra dose oksygen etter at gjæren har kjørt gjennom den første formeringsrunden. Det tilsvarer i teorien en ganske kraftig økning av gjærmengden.
 
8 grader er et par grader under de 10 gradene som er den nedre grensa for idealtemperatur som Lallemand angir for Diamond. Det kan hende at du i alle fall godt kan spandere litt ekstra gjær? Et knep - som jeg ikke har noen erfaring med - er å gi en ekstra dose oksygen etter at gjæren har kjørt gjennom den første formeringsrunden. Det tilsvarer i teorien en ganske kraftig økning av gjærmengden.
5 pakker hørtes ihvertfall ganske lite. Bestiller nok litt ekstra. Ellers har jeg ikke oksygeneringsutstyr.

Men lagergjær må vel tåle 8 grader. Jeg gjæret en porter i kjelleren med Nottingham, uten temperaturkontroll. Det var sen oktober/tidlig november og 10 grader i kjelleren. 1 pose i 25l vørter, uten rehydrering. Ingen problem for Notty. Så i verste fall bruker jeg bare Nottingham:p,
 
Tilbake
Topp