Disclaimer:
Vi (jeg og min kjære) har smakt oss gjennom en del kommersiell (tsjekkisk og tysk) pils og vår egen pils, tok notater, og - for moro skyld- ga terningkast til ølene. Vi dømte ølene bare iht. egne preferanser - altså ingen av oss ha gått usmakskurs, dømmerkurs osv. Så dette er bare en resultat av to hyggelige dager på terassen med uformell ølsmaking...
Bohemia Regent - 5%
Mye maltsmak og tydelig bitterhet, som gjør at ølet oppleves som balansert. Hvitt, tett og fluffy skum. Etter at ølet ble litt varmere, kom frem en tydelig aroma av honning og korn som minnet om flytende maltekstrakt. Karbonering er høy, og hun opplever den som litt for skarp. Denne er veldig bra, og jeg kjøper den når som helst jeg ser den på polet.
Terningast: jeg 5, hun 4.
Rokoberget (flaske) - ca 5,5%
Lavest bitterhet av alle ølene vi har testa (selv om ølet har 42-ish teoretiske IBU). Tydelig søt floral humlesmak og -aroma som minner om hylleblomst.
Full bodied, tsjukkest av alle vi har smakt på. Lett tåkete - sammenlikna med filtrerte pilsnere. Lett, behagelig gjærsmak. Tett, hvitt skum som forsvinner litt fortere enn hos kommersielle lagere. Middels karbonering. Ølet er rundt, mykt og lettdrikkelig. Skyller seg ut, først og fremst pga hylleblomstaromaen. Hun har veldig sterke preferanser for dette ølet pga hylleblomstromaen og lavere bitterhet.
Terningkast: jeg: 3, hun 5.
Bernard - 4,5%
Mørkest av alle ølene vi har smakt på. Floral/krydra humlesmak, tydelig sterk bitterhet. Skarp og tørr, sammenlikna med andre tsjekkiske pilsnere, men balansert og veldig lettdrikkelig. Lavere karbonerig, som hjelper å holde ølet balansert. Etter at ølet blir varmere, kommer frem en tydelig aroma av mørk honning/mørk maltsekstrakt. Min favoritt.
Terningkast: Jeg 5,5, hun 5.
Staropramen - 5%
Flott skum - hvitt, tett og fluffy. Lavere bitterhet enn Regent og Bernard. Tynnere/lettere enn Regent og Bernard. Lettdrikkelig. Fin humlepreg. Noe alkoholsk aroma når ølet har stått enn stund på bordet. Åpenbart i slekt med Regent og Bernard, men Staropramen mangler noe jeg ikke kan beskrive. Uansett, veldig bra
Terningkast: Jeg 4, Hun 4
Lederer - 5,1%
Denne hadde det litt vanskelig, som den eneste tyskeren i testen. Men Lederer var utvilsomt en stor skuffelse. Jeg har jo smakt på denne før, og kanskje hadde altfor høye forventninger. Anyway...
Pent hvitt, høyt skum. Lys, strågul farge.
Smaker tynn og litt hard. Korn. Minnet meg om maiskorn, selv om ølet ikke smaker som mais (merkelig). Høy bitterhet, som gjør at ølet oppleves som ubalanset. Hun kjenner noe såpeaktig i smaken. Denne er mye vanskeligere å drikke enn alle ølene vi hadde smakt på før.
Terningkast: Jeg 3, hun sier 2, men bestemmer seg å gi 3 for å være snill.
Pilsner Urquell - 4,4%
Finest skum av alle flaske-, og boksøl. Tynt, midre bittert enn andre tsjekkiske øl. Noe ekkelt i både smaken og aromaen (er dette diacetyl?), som kommer frem enda tydeligere i ettersmaken. For min del er denne ekkel og vanskelig å drikke. Hun beskriver denne som søt, med røff bitter ettersmak. Tynn, men lettdrikkelig. Blomstrete og noe fruktig.
Ølet blir stående på bordet, og vi blir enige at ølet blir bare mer og mer ekkelt...
Terningkast: Jeg: 2, hun 3 (ferskt øl).
Rokoberget (fat) - ca 5,4%
Hvitt tett, kremaktig skum, som holder lenge. Smaker og lukter akkurat som flaskeversjonen, men denne er litt renere. Jeg liker denne mer enn flaskeversjonen uten at jeg kan si hvorfor.
Terningkast: jeg 4, hun 5.
Best i test:
(vi bestemte oss å dømme både flaske- og fatversjonen av vår pils som ett øl)
Jeg:
1. Bernard - 5,5
2. Regent - 5
3. Staropramen - 4
4. Rokoberget - 3
5. Lederer - 3
6. Urquell - 2
Hun:
1. Rokoberget: 5
2. Bernard: 5
3. Regent: 4
4. Staropramen: 4
5. Lederer: 3
6. Urquell: 3
Våre preferanser var faktisk helt like. Det eneste vi var litt uenige om, var vår egen pils. Hun liker hylleblomst smaken og lavere bitterhet, mens jeg prefererer høyere bitterhet og renere smak.
Jeg vet allerede hva slags pils brygger jeg neste gang:
100% gulvmalted pilsner, dobbel dekoksjon.
Premiant til bittering (minst 50 teoretiske IBU), Saaz i alle andre tilsetninger.