MonoBryggeriet
Norbrygg-medlem
Jeg gjør fusker litt …Jeg trur du treffer spiker'n nokså midt på hue, og banker den rett inn der.
Jeg vl gjerne ha tak i chit malt, men det er i en annen sammenheng og for et annet formål - og det er vel grunnen tl at @Holmentoppen blander det inn i settene sine, også.
Når det gjelder dekoksjon så veit jeg at folk har klekka ut smarte måter å gjøre det på når hensikten kun er å få fram maillardreaksjoner. Jeg prøvde å søke litt på forumet, for jeg veit det har vært oppe her før, men fant ikke noe. Jeg kan tenke meg noen enkle måter å gjøre det på, men usikkerhetsfaktoren blir i hvilken grad jeg får tatt vare på nok enzymer. Jeg ser for meg å meske på 63 ei stund (20 min?), tappe ut, og sette vørteren til side, og så tilsette nytt vann, varme opp til 68, la stå i 20 min, og så gå opp til kok, og koke lenge og vel. Da koker jeg hele gristen. så har jeg litt vann igjen, og kjøler ned med det, og så heller jeg tilbake den vørteren jeg tappet av først, og håper det er nok enzymer igjen der - fortrinnsvis beta-amylase - til å hakke opp produserte dekstriner til maltose.
Det jeg gjør er å vente med "dekoksjonen" (eller hva det nå blir) til jeg er ferdig med skylling. Da henter jeg ut ca.10% av vørten og koker denne inn (reduserer) i en separat stor vidbunnet gryte. I mitt tilfelle tilsvarer dette 1,5L. Jeg koker hardt i starten, og senker temperaturen etterhvert og begynner å røre for å passe på at det ikke brenner seg. Etter ca.30 minutter er det redusert til ca.0,5 dl. Jeg heller det da tilbake til resten av vørten som har stått og kokt i bryggemaskinen og kompenserer med mer vann for det ekstra som er kokt bort.
Jeg har testet "tradisjonell dekoksjon" og denne som jeg trodde var en såkalt Schmitz-dekoksjon. Men det er jo ikke det. Så fremgangsmåten er et resultat av en feil i utgangspunktet fra min side …
Allikevel er jeg fornøyd med resultatet og benytter denne teknikken systematisk på Helles og Dunkel så langt. Jeg har testet resultatet flere ganger med smaksprøver. Jeg har da sammenlignet smaksprøve av vørt hentet ut fra bryggemaskinen før "dekoksjonen" tilbakeføres mot vørt med dekoksjon justert med vann til samme SG. Som forventet er vørten med dekoksjon en del mørkere, har mer maltkarakter og er generelt mer aromatisk med noe mer sødme/kropp.