Lagre øl med kork-kork?

Har ett lite teoretisk spørsmål:
Dersom jeg har lyst å lagre en stout eller porter over litt lengre tid, kan jeg da bruke en champagneflaske med kork-kork?
Snakker om lagring i 1 år eller lengre.

Lekte litt med tanken av ett mørkt øl med en anelse kork i smaken.

*Redigert

Jeg har store vansker med å se for meg at kork har noe positivt å bidra med i øl, men hver sin lyst altså.  :jaha:
Så lenge den lagres stående unngår en nok korksmaken, vurderer å gjøre det selv en gang. Problemet er bare at sjampanjekorker er pokkers vanskelige å skvise ned i flaska uten å enten investere i spesialutstyr til formålet, eller skade korken betraktelig( +strev).

Nidveg skrev:
Jeg har store vansker med å se for meg at kork har noe positivt å bidra med i øl, men hver sin lyst altså.  :jaha:
Så lenge den lagres stående unngår en nok korksmaken, vurderer å gjøre det selv en gang. Problemet er bare at sjampanjekorker er pokkers vanskelige å skvise ned i flaska uten å enten investere i spesialutstyr til formålet, eller skade korken betraktelig( +strev).
Flasker med naturlig kork skal alltid ligge flatt eller skrått slik at korken holdes fuktig og tett. Er det ikke slik?

Bjarte H skrev:
Nidveg skrev:
Jeg har store vansker med å se for meg at kork har noe positivt å bidra med i øl, men hver sin lyst altså.  :jaha:
Flasker med naturlig kork skal alltid ligge flatt eller skrått slik at korken holdes fuktig og tett. Er det ikke slik?
Hm, det høres for så vidt rimelig logisk ut når du sier det. Jeg har null peiling på vin. Kanskje jeg bør snu de dyre belgiske jeg har stående til modning i boden.  :roedme:

Vin må lagres liggende. Korken tørker ellers og det kan komme luft til vinen (eller ølet) som ødelegger den.

Mtp. korksmaken, dersom man har laget en kraftig stout tror jeg ikke at den vil ta opp så mye smak fra korken.

Aleksander_B skrev:
Vin må lagres liggende. Korken tørker ellers og det kan komme luft til vinen (eller ølet) som ødelegger den.
Dette stemmer med vin, korker setter ikke smak. Du risikerer at ca 10% av ølet blir dårlig, det er det som er feilmarginen på vin.
Kinn Bryggeri har brukt naturkork til blant annet Målstefnaen sin, og det ølet er jo godt :)
Så jeg sier "Why not?". Det gir jo det lille ekstra :)

Bjarte H skrev:

I vinkretser virker de å være enige om at flaskene skal ligge, men på ølfronten er meningene delte. Chimay anbefaler å la alle sine flasker, uavhengig av kork/kapsel type, stå oppreist. Jeg har selv lagret deres "sjampis" flasker i flere år, mesteparten av tida oppreist, og resultatet blei upåklagelig.

Skjønner ikke helt den tanken. Kork smaker jo i beste fall ubehagelig. i vinproduksjon ønsker man jo å unngå korksmak, ikke fremheve den. dette er jo en av årsakene til (i tillegg til korkmangel) at man i dag får stadig flere viner med skrukork. Ønsker du  smak av eik eller andre treslag finnes det bedre måter å få til dette på, enten ved lagring på fat, eller ved å ha trefliser i mesken..

Bård skrev:
Skjønner ikke helt den tanken. Kork smaker jo i beste fall ubehagelig. i vinproduksjon ønsker man jo å unngå korksmak, ikke fremheve den. dette er jo en av årsakene til (i tillegg til korkmangel) at man i dag får stadig flere viner med skrukork. Ønsker du  smak av eik eller andre treslag finnes det bedre måter å få til dette på, enten ved lagring på fat, eller ved å ha trefliser i mesken..
Det er vel strengt tatt ikke usmak, men risikoen for luftlekkasje og påfølgende oksidasjon som er årsaken til at naturkork byttes ut med syntetisk. Som jikvig nevner, 10% tap er ganske mye.

Bjarte H skrev:
Bård skrev:
Skjønner ikke helt den tanken. Kork smaker jo i beste fall ubehagelig. i vinproduksjon ønsker man jo å unngå korksmak, ikke fremheve den. dette er jo en av årsakene til (i tillegg til korkmangel) at man i dag får stadig flere viner med skrukork. Ønsker du  smak av eik eller andre treslag finnes det bedre måter å få til dette på, enten ved lagring på fat, eller ved å ha trefliser i mesken..
Det er vel strengt tatt ikke usmak, men risikoen for luftlekkasje og påfølgende oksidasjon som er årsaken til at naturkork byttes ut med syntetisk. Som jikvig nevner, 10% tap er ganske mye.

10% av ett par tusen liter er en del ja :)
Det er ikke alle som "går over" til skrukork. Det blir også prøvd korker av gummi. Disse fungerer forøvrig også bra.

Men, som sagt er dette kun en tanke, en teori. Har ikke tenkt å lagre på større flasker med naturkork i den nærmeste framtiden.

Ser at det meste har vært sagt her, så jeg har bare noen få innspill.

Når vin smaker kork er det fordi det er en feil i korken, og her til lands er vi så heldige at vi også da kan få byttet inn vinen på Vinmonopolet. Feilen skyldes en sopp (det lukter ofte mugg av korken). Soppen ødelegger vinen med en ubehagelig bismak.

Jeg tipper derfor på at du ikke er ute etter kork smaken, men kanskje smaken som ofte kommer av lagringen på trefat (som regel eik for vin)? Skjønner at trenden i USA (fra en sending nylig på www.thebrewingnetwork.com) er lagring av øl på fat. Det finnes også snarveier som å tilsette treflis, selv om dette i den seriøse delen av vinbransjen er fy-fy. Vil tro det for hjemmebrygging stiller seg litt annerledes, det er ikke så lett å få tak i et passende trefat!?

Har også vurdert å bruke champagneflasker, så jeg er også interessert i hvordan man korker disse.

P-I Knutsen skrev:
Har også vurdert å bruke champagneflasker, så jeg er også interessert i hvordan man korker disse.

Vanlig bordkorker med denne:
http://shop.humle.se/se/art/champagnekorkverktyg-29-31-mm.php

Den franske øltypen biére de garde har til tider innslag av kork (våt kjeller) i aromaen. I vinkretser ville det ha blitt oppfattet som en defekt, men i en biere de garde blir det sett på som et ekstra element som gir kompleksitet.

Aromaen skyldes TCA - trichloroanisole - utviklet av aspergillus-sopp som har kommet i kontakt med klorofenoler. Disse klorofenolene kommer typisk fra sprøytemidlir som er brukt på korktrær, og slik sett sees korksmak på som et tildels moderne fenomen. Det er ikke en reaksjon som nødvendigvis oppstår bare fordi man har lagret et øl på flasker med vinkork (man vil være avhengig av både å tilstedeværelsen av den rette typen aspergillus såvel som klorforbindelsene), så det er igrunnen nesten helt bingo om lagring med kork vil gi noen smaksmessig effekt. Men det er jo ganske stilig med øl på flasker med naturkork, da...

Gahr skrev:
Den franske øltypen biére de garde har til tider innslag av kork (våt kjeller) i aromaen. I vinkretser ville det ha blitt oppfattet som en defekt, men i en biere de garde blir det sett på som et ekstra element som gir kompleksitet.

Aromaen skyldes TCA - trichloroanisole - utviklet av aspergillus-sopp som har kommet i kontakt med klorofenoler. Disse klorofenolene kommer typisk fra sprøytemidlir som er brukt på korktrær, og slik sett sees korksmak på som et tildels moderne fenomen. Det er ikke en reaksjon som nødvendigvis oppstår bare fordi man har lagret et øl på flasker med vinkork (man vil være avhengig av både å tilstedeværelsen av den rette typen aspergillus såvel som klorforbindelsene), så det er igrunnen nesten helt bingo om lagring med kork vil gi noen smaksmessig effekt. Men det er jo ganske stilig med øl på flasker med naturkork, da...

Er det ikke typisk?
Her kommer man med det en antar er et vanntett argument, med alle nødvendige forbehold tatt, og så kommer ølnerden Gahr med sin vidstrakte kunnskap og ødelegger igjen.  :laugh:

Bård skrev:
Er det ikke typisk?
Her kommer man med det en antar er et vanntett argument, med alle nødvendige forbehold tatt, og så kommer ølnerden Gahr med sin vidstrakte kunnskap og ødelegger igjen.  :laugh:

Oh, yeah! :headbang:

Jeg er forsåvidt helt enig i argumentet ditt om at det kanskje vil være bedre å lagre ølet med litt eik. Korkaromaen er (som sagt) veldig hit-or-miss, og den er ikke nødvendigvis behagelig heller, mer kompleks eller ei...

Puh det mildnet smerten.  :)

Nå har jeg heller aldri hørt om og langt mindre smakt en biére de garde. Men, jeg har hatt litt for mange kvelder med kun 1 flaske rødvin igjen (den med korksmak), og med en gjennomtrengende korksmak fremdeles på tungen når jeg våknet dagen derpå. Usj.. Har ikke lett for å tro at jeg kan la meg overbevise om at øl med korksmak er noe særlig for meg..

Tilbake
Topp