Lagring av mørkt øl

Firefighterkristian

Norbrygg-medlem
Hei og hopp!

Etter flere leste oppskrifter og ting jeg har hørt om sitter jeg igjen med ett spesifikt spørsmål som jeg egentlig ikke helt blir 100% klok på:

- Hvor lenge skal/ bør egentlig mørkt øl lagres før den er drikkeklar?! Har hørt at jo mørkere ølet er, jo lengre skal det stå.

Jeg har en guinness-klone som har stått på fat i snart 8 mnd, som er kjempe god... Den begynte ikke og bli ordentlig god før etter at den hadde stått til lagring i rundt 5 mnd på 5 grader.

Også har jeg en annen mørk øl som står til lagring. Og i den oppskriften står det at lagring skal foregå på 15 grader i 90 dager... Hvorfor betraktelig kortere tid, og hvorfor 15 grader?! Blir modningstiden kortet ned ved høyere lagringstemperatur?  :jaha:

Nysgjerrig  ;D

Dette er ei generell betraktning. Mørkt øl inneholder (ofte) mye spesialmalt som kan smake kraftig, men som "rundes av" ved lagring. Ved lagring får du ei nedbryting av ølet som ofte gir et bedre øl. Denne nedbrytinga skjer raskere ved høyere temperatur. Utfelling av proteiner og gjær vil også bli større ved lengre lagring. Det vil også foregå oksidering av ølet (nesten umulig å unngå), som ofte setter smaker på ølet som i mer eller mindre grad er typeriktig for det og det ølet. Oksidering skjer også raskere ved høy temperatur.

Mener det ligger en del utfyllende om temaet i medlemsseksjonen  :brygging:

Hvor lenge det skal/tåler å lagres varierer fra øltype til øltype. Det er ingen mal, men dess mer kompleks, alkoholsterkt og smakrikt dess mer lagring tåler det. Har liggende øl som er flere år gammelt, blant annet noen flasker av Gahr sitt vinnerøl fra 2009, men også hjemmebrygg.

Det at det står 15 grader i 90 dager i ei oppskrift er jo bare hva som ble gjort akkurat der og da, en mal hvis du forsøker å reprodusere akkurat den smaken ølet hadde da det ble bedømt (nesten umulig).

Akkurat. Regner ikke med at det var noen mal på dette, men det var verdt ett forsøk  ;D Tusen takk for svar! Da har jeg litt og gå etter.

Tilbake
Topp