Lagring av øl

Jeg har for en tid siden begynt å brygge mine første øl og jeg har nå noen spørsmål angående lagring/modning av øl. Jeg har som førstegangsbrygger prøvd meg litt frem med både over- og undergjær, forskjellige typer malt og litt forskjellig type og mengde humle.
Det jeg lurer på er hvordan det er best å lagre/oppbevare ølet? Det har jo blitt noen liter etterhvert (ca 100), men jeg har ikke hatt muligheten til å innvistere i fat enda, så lagringen blir på 1,5 liter brusflasker. Er dette en grei måte å lagre de på og eventuelt hvor lenge kan det stå? (det på flasker er ferdig karbonert).
Resten av bryggene mine skal jeg snart gjøre noe mer med, men er litt usikker på hva som er best og hva som går ann.
Kan jeg f.eks tappe det om på ny dunk etter primærgjæring og så lagre det/oppbevare det med gjærlås slik til jeg har mulighet til å tappe det på flasker for å gjøre karboneringen senere? eller bør karboneringen gjøres så snart som mulig og da før lagring?
Eventuelt hvilken temperatur er best for lagring og MÅ det lagres ved denne temperaturen eller kan det lagres f.eks i en mørk kjeller på ca 15 grader?

Takker for alle svar

1,5 liters brusflasker går greit om de står mørkt (øl tåler ikke lys), men ikke over veldig lang tid. Plastflaskene er ikke 100% lufttette, så de vil slippe inn mer luft enn glassflasker gjør, og ølet oksideres raskere. Jeg vil ikke anbefale dem til flerårslagring, men over et par-tre måneder har jeg ikke merket noe problemer. Vanligvis står ikke ølet seg så lenge fordi det blir drukket opp.

En sterk ale/lager som er lagret på brune ølflasker i glass tåler mange år. En mørk kjeller på rundt 15 grader er fint for lagring. Stabil temperatur er viktig. Men er enig med Kjetil S at brygger du øl for lagring, er glassflasker et must, men for øl som blir konsumert innenfor 4-6 mnd er 1,5 L brusflasker ingen problem.

Dessuten slipper CO2 ut av plastflasker over tid. Fant en ett år gammel 1 1/2-liter med cola i kjelleren (jeg drikker mao. ikke brus for ofte), og denne hadde blitt helt flat. (Gikk i vasken, der slikt hører hjemme...)

Takk for svarene, da er jeg litt klokere. Men som jeg også spurte om, kan jeg lagre det på f.eks et gjæringskar med gjærlås for å gjøre karboneringen senere?
La oss si at jeg lager et brygg (overgjær), lar det stå å gjære ut (primærgjering) i 10-14 dager, så tapper jeg det over i et nytt gjæringskar og "gjemmer" det i kjelleren til jeg føler for å karbonere. Funker dette?

Spørs vel hvor lenge du mener brygget ditt skal stå på vent? Jeg setter gjerne et ferdig primærgjæret til side i 14 dager uten å ha dårlig samvittighet - men noe særlig mye mer vil jeg gjerne ikke la det stå uten at jeg har noe dekning for å si at det er skadelig. Jeg antar at smak vil endre seg over tid og da spørs det om du vil ha for mye smak fra en innaktiv gjærkake + avfallstoffer. Hvis du sliter med tomflasker så er det ikke verre enn å gå på nærmeste butikk og spørre om å få kjøpe 0,33 l flasker og kasser, sånn i tilfelle du ikke har tilgang til en leverandør som selger 0,5L flasker. Jeg har også spurt på puber som selger f.eks Ø eller Ægir om å få overta noen av tomflaskene deres og det har stort sett gått greit. Kan kanskje være greit å ha lagt igjen litt cash i puben fra før for å ha litt goodwill..  :laugh:

F. V. skrev:
Takk for svarene, da er jeg litt klokere. Men som jeg også spurte om, kan jeg lagre det på f.eks et gjæringskar med gjærlås for å gjøre karboneringen senere?
La oss si at jeg lager et brygg (overgjær), lar det stå å gjære ut (primærgjering) i 10-14 dager, så tapper jeg det over i et nytt gjæringskar og "gjemmer" det i kjelleren til jeg føler for å karbonere. Funker dette?

Du skriver at du fjerner ølet fra gjærkaken, så da bør du ikke få problemer med smak fra denne. Det som da gjenstår er oksidering. Hvis du har muligheten til å fylle gjæringskaket helt opp bør det være greit, men har du mye luftrom over ølet er dette uheldig. En utvei kan være å fylle tomrommet med CO2 eller N2. I tillegg er som tidligere nevnt plast ikke diffusjonstett, så du vil få noe oksidering i en gjæringsbøtte av plast selv om den er tom for oksygen i utgangspunktet.

Et annet problem ved lang lagring før karbonering er at gjæren blir mindre og mindre aktiv slik at du kan få problemer med karbonering. Det kan være lurt å tilsette noe frisk gjær ved flasketapping, men dette er ikke noe jeg har gjort så jeg vet ikke hvor mye du evt. ville trenge.

Når jeg nå leser mitt innlegg på nytt ser jeg en artig problemstilling: Hvis jeg har 18 liter øl på en 25 litersdunk (f.eks.) som har stått i 2 uker og egentlig burde flaskes. Hvis jeg ikke har muligheten til å flaske den nå, hva er da det beste valget?

1-Fjerne ølen fra gjærkaka for å unngå problemer med autolyse ved å stikke den over i en ny 25 litersdunk, men istedet få problemer med oksydering?

2-La ølen stå på primærdunken i CO2-atmosfære og unngå problemer med oksydering, men risikere problemer med autolyse?

Jeg vil anta at tidsrommet er en viktig variabel her, la oss anta at det er snakk om 2 uker ekstra lagring, bare for å ha et tall..

Dalaker skrev:
Når jeg nå leser mitt innlegg på nytt ser jeg en artig problemstilling: Hvis jeg har 18 liter øl på en 25 litersdunk (f.eks.) som har stått i 2 uker og egentlig burde flaskes. Hvis jeg ikke har muligheten til å flaske den nå, hva er da det beste valget?

1-Fjerne ølen fra gjærkaka for å unngå problemer med autolyse ved å stikke den over i en ny 25 litersdunk, men istedet få problemer med oksydering?

2-La ølen stå på primærdunken i CO2-atmosfære og unngå problemer med oksydering, men risikere problemer med autolyse?

Jeg vil anta at tidsrommet er en viktig variabel her, la oss anta at det er snakk om 2 uker ekstra lagring, bare for å ha et tall..

Autolyse er av mange påstått å være et oppdiktet monster. Ikke at det aldri forekommer, men trolig langt mer sjelden enn mange liker å tro. Jeg inbiller meg at det er lett å ta feil av autolyse og stresset gjær.
Tror det er kun i ekstreme tilfeller at autolyse blir et problem. Her forleden lot jeg en old-ale stå over en måned på primærgjæren, og den hadde ikke antydning til de off-flavors som autolyse viser til. Det samme gjorde jeg med en dubbel, som og ble helt fin. (Har hatt dårlig tid til flasking osv.)
Til gjengjeld hadde jeg problemer med å holde konstant temperatur på en belgian pale ale her i vinter. Der ble det mye "drittsmak", svovel, og ellers dårlig smak som kan forbindes med autolyse. Etter en stund forsvant heldigvis disse bismakene, ølet ble bra, og fatet ble tømt ganske fort. 

Dalaker skrev:

Tviler også på at du får noe problemer etter to uker med "kjølig lagring" - som sagt jeg lar gjerne de ferdig gjærede brygg stå i to uker på kjøl for å få et klarere brygg før jeg flasketapper. Har aldri (hittils hvertfall) fått noe dårlig øl av den grunnen. Tapper nå en Irish Stout som har stått nesten 3 uker - helt i ro, ikke fjernet lokk på dunken og ved ca 12 grader og i mørkt rom uten lysrør eller vindu. (mitt fremtidige brygger-rom forøvrig)

Akkurat nå trakk jeg frem en 1,5 liters plastflaske med IPA brygget i mars, og den var begynt å bli myk. Det er fremdeles kullsyre igjen, og ingen merkbare tegn til oksidering (men heisann: bihulebetennelse kan kanskje ha noe å si her), men så kort lagringstid kan ølet altså ha på plastflasker. Sånt kommer selvsagt an på diverse: korken kan ha vært dårlig, og temperaturen i lagringsrommet, på loftet, må ha variert mye den siste tiden.

Kjetil S skrev:
Akkurat nå trakk jeg frem en 1,5 liters plastflaske med IPA brygget i mars, og den var begynt å bli myk. Det er fremdeles kullsyre igjen, og ingen merkbare tegn til oksidering (men heisann: bihulebetennelse kan kanskje ha noe å si her), men så kort lagringstid kan ølet altså ha på plastflasker. Sånt kommer selvsagt an på diverse: korken kan ha vært dårlig, og temperaturen i lagringsrommet, på loftet, må ha variert mye den siste tiden.

Jeg vil tro at det ikke vil skje noen (eller i ubetydelig liten grad) diffusjon av luft inn i flaska så lenge du har overtykk i den. Dvs. ingen oksidasjon før ølet er flatt. Det stemmer bra med din observasjon også :)

oleeven skrev:
det er vel best å kjøpe nye korker på vinogbar til plastflasker.

Hvis det hadde vært lekkasje i korken ville vel flaskene ha vært rimelig slappe i trykket så snart ettergjæringea var ferdig? For meg er det mest sannsynlig at CO2 -en "siver" ut gjennom plasten i hele flaska :)

Litt thread necromancy!

Hvor lenge kan øl lagres ved romtemperatur? Alt mitt øl står bare på hybelen, da vi ikke har verken bod, garasje eller kjeller.

Tilbake
Topp