Lagring/modning av Pilsner - kjeller eller kjøleskap?

Har nå karbonert 42 liter Tsjekkisk Pilsner (Urquell). To kokinger hvorav den ene dunken ble gjæret med Saflager W-34/70 og den andre med Wyast 2001 urguell (gjærstarter). Litt ulike mengde malt i de to dunkene for å ha litt ulik alkoholstyrke på dem.

Uansett: Resultatet er (så langt) bra. Smaken virker "uferdig" og det vil sikkert rette seg under lagring.

Så til spørsmålet: Jeg har foreløpig satt flaskene i en mørk kjeller på hytta. Tempen ligger på mellom 5 og 8 grader. Er dette for varmt for lagring/modning? Har kjøleskap, men usikker på om jeg får plass til alle.

Bertil
 
Bruk kjøleskap hvis du kan. 1-2 °C er fin temperatur. Men det blir øl uansett. RDWHAHB.
 
De to utgavene av Tsjekkisk Pilsner Urquell har nå modnet i litt mer enn 14 dager. Allerede nå smaker begge fantastisk og jeg er meget fornøyd. Blir sikkert enda bedre med noen uker til. Har også satt dem i kjøleskapet på 3 grader.

Batch med 35/70: Ligner en del på Tysk pilsner, men Saaz-humlen gir godt preg
Batch med 2001: Mye mer lik den originale - typisk Tsjekkisk, mye fyldigere i smak, kanskje noe søtere på en måte. Sødmen kan ha sammenheng med at jeg brukte en del mer malt i denne for å få noe mer alkohol.

En ting er i alle fall sikkert: Det er ikke vilkårlig hvilken gjær man bruker!! Wyast 2001 Urquell er helt klart den beste! :)
 
Tilbake
Topp