Lagringstid før pils er drikkeklar?

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Hva er normal lagringstid for pils før den er drikkeklar/ god?
Vi brygget en pils av gahr type 12 mars. De 2-4 siste ukene har den vært skikkelig god. Jeg leser om folk som sier pilsen er meget god 2-3 uker etter flasking. Det er nå ikke min erfaring. Men har bare brygget denne ene pilsen. Vi brukte wlp 830 og saflager w34-70. Ingen særlig forskjell på disse gjærsortene syns jeg. Splittet batch.
 
ansvarsfraskrivelse
"Ølbrygging er avhengig av meget kompliserte biokjemiske prosesser, derfor er det lite håp for de som leter etter enkle fasitsvar, svaret avhenger av så mye, både prosess og ingredienser

Når det er sagt, minimum 4 uker kald lagring opp til 6 måneder for noen av de sterkeste lagerne hvis du skal drikke dem når de er best. Lagre den skikkelig kaldt ved 2 ned mot null grader reduserer tiden.

Men en god prosess og spesielt gjæringsprosess er det viktigste, da kan en normal pils være drikkeklar på første måneden
 
Sist redigert:
Lager for det meste pils (gahr type) og den er meget god 1-2 uker etter den har klarnet..
Kjører hurtig lager/trykk gjæring..wlp 830

Lagrer på tank
 
12-14 dager gjæring,6-7 dager cc ,tappes til lagrings tank og 7-21+ dager klarning..speeder opp klarningen med gelantin..
Klarner noen ganger rask og noen ganger sent,ikke helt funnet ut hva som gjør det..ekstremiteter enda her..
Topper opp med co2 (1 bar/4 grader)på lagrings tank vist det er nødvendig..
 
Som regel er lager/pils på sitt beste når en kun har noen halvlitere igjen.

Har derfor starter å lage sopass mye at når den første nærmer seg drikkeklar så settes neste brygg til lagring .. Og det går mye mer enn hva en tror så er bare å brygge på.

Og er det fint ver og varmt så går det fort unna :)

Easybrew
 
12-14 dager gjæring,6-7 dager cc ,tappes til lagrings tank og 7-21+ dager klarning..speeder opp klarningen med gelantin..
Klarner noen ganger rask og noen ganger sent,ikke helt funnet ut hva som gjør det..ekstremiteter enda her..
Topper opp med co2 (1 bar/4 grader)på lagrings tank vist det er nødvendig..
Hvordan tilsetter du gelatinen? Og holder det med 4-5 dager med coldcrash? Har en pils som har stått 1 uke. Tenkte å stikke om etter 8 dager, gjære den i 1 uke til. CC i 4-5 dager så tappe på fat og tvangskarbonere den og lagre kaldt. Vil den kunne drikkes etter 12-13 dager? Skal ha fest..
 
Jeg har ikke laget pils før, og har kun laget 3 brygg på samvittigheten så langt, men etter flasking har jeg drukket etter 3-4 uker. De har smakt godt, men er jo mulig de hadde vært enda bedre om jeg hadde ventet. Handler vel bare om å lage mye med en gang, slik at når du nærmer deg tom for den ene sorten, brygger du en ny, samtidig som du har flere typer i øleskapet :)
 
Hva er normal lagringstid for pils før den er drikkeklar/ god?
Vi brygget en pils av gahr type 12 mars. De 2-4 siste ukene har den vært skikkelig god. Jeg leser om folk som sier pilsen er meget god 2-3 uker etter flasking. Det er nå ikke min erfaring. Men har bare brygget denne ene pilsen. Vi brukte wlp 830 og saflager w34-70. Ingen særlig forskjell på disse gjærsortene syns jeg. Splittet batch.
Wlp830 og saflager w34/70 er samme gjær (Weihenstephaner), så det bør ikke bli så stor forskjell. Lyse lagere blir bare bedre og bedre jo lenger du lagrer dem. De eldste jeg har i kjøleskapet er fra i fjor høst, og de er tipp topp fremdeles.
 
Litt humletunge pils kan etter min erfaring drikkes tidligere dersom en skal ha noe glede av humla. Eks tsjekkisk, Brooklyn lager etc.
 
Hva er egentlig fakta/teori bak smaksendringene ved lagring av pils?
Hvorfor modnes pils fortere ved lavere temperaturer? Alle kjemiske prosesser går saktere jo lavere temperatur, så for meg er dette litt motstridende.
 
saxer inn fra how to brew

: "A common question is, "If the beer will lager faster at higher temperatures, why would anyone lager at the low temperature?" Two reasons: first, in the days before refrigeration when lager beers were developed, icehouses were the common storage method - it's tradition. Second, the colder lagering temperatures seem to produce a smoother beer than warmer temperatures. This would seem to be due to the additional precipitation and settling of extraneous proteins (like chill haze) and tannins that occur at lower temperatures."
 
Jeg kan iallefall bekrefte at tanninene i min litt for mørke tjsekkiske pilsner har blitt litt rundere i smaken etter 2 uker i kjøleskap.
 
Wlp830 og saflager w34/70 er samme gjær (Weihenstephaner), så det bør ikke bli så stor forskjell. Lyse lagere blir bare bedre og bedre jo lenger du lagrer dem. De eldste jeg har i kjøleskapet er fra i fjor høst, og de er tipp topp fremdeles.
Jo vi oppdaget det etter at vi hadde satt ølet at disse to gjærtypene egentlig er samme gjær. Vi hadde planlagt to varianter. Men men. Vi får prøve en annen type gjær neste gang. :)
 
Tilbake
Topp