Lallemand LalBrew Munich Classic

Da er det virkelig merkelig at jeg ikke får mer banan her.
Det er jo ikke ekstremt på noen måte, det der, men jeg ville venta godt med banan, likevel - i alle fall ikke dominans av fenoler.

Brukte du bare ei halv pakke på 25 liter? 37 milliarder totalt, står det vel, også? Eller misforstår jeg noe der? For hvis jeg ikke gjør det, ville jeg sagt at det er der årsaken ligger.

Det er jo ikke ekstremt på noen måte, det der, men jeg ville venta godt med banan, likevel - i alle fall ikke dominans av fenoler.

Brukte du bare ei halv pakke på 25 liter? 37 milliarder totalt, står det vel, også? Eller misforstår jeg noe der? For hvis jeg ikke gjør det, ville jeg sagt at det er der årsaken ligger.
Det er 2 pakker fordelt på 4 brygg.

Laget starter på en utgått pakke, men den kom aldri i gang. Tidsfaktoren gjorde at jeg valgte å tilsette en ny utgått pakke direkte i vørteren. Det er derfor jeg mistenker litt lite celler. Samtidig har jeg sett noen anbefale en halv pakke på en batch for å få mer banan. Så jeg vet virkelig ikke. Uansett tror jeg at jeg går opp i temperatur neste gang.

Så skal jeg få andre til å smake og vurdere. Men hefeweizen har allerede delvis blitt lokkemiddel i sneglefeller.

Totalt uenig! En god hjemmebrygget Weissbier er utopi... Dritvanskelig! :(
hehe - det er jo det jeg sier:). Jeg har nesten gitt opp.

Men i teorien skulle det være grei skuring. Oppskrifta er superenkel, du trenger ikke bekymre deg noe særlig om pH, du får kjøpt veldig god gjær, og det er vide grenser for hvor mye gjær du skal bruke. Og når du gjærer, skulle 17 grader være ei enkel løsning om du vil ha et ester/fenol-balansert øl. (Zainasheff sier at det å finne fram til 17 grader, var nøkkelen for ham.)

"Vanskelig" er et begrep jeg mener impliserer at det er mulig. Hvis noe er en utopi, er det umulig - og det er noe annet enn "vanskelig". Og jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil, og heller mot at jeg forsøker å realisere en utopi. Jeg kan teorien, og jeg mener jeg følger den greit - men neida, ... :(.

Sist redigert:
Det er 2 pakker fordelt på 4 brygg.

Laget starter på en utgått pakke, men den kom aldri i gang. Tidsfaktoren gjorde at jeg valgte å tilsette en ny utgått pakke direkte i vørteren. Det er derfor jeg mistenker litt lite celler. Samtidig har jeg sett noen anbefale en halv pakke på en batch for å få mer banan. Så jeg vet virkelig ikke. Uansett tror jeg at jeg går opp i temperatur neste gang.

Så skal jeg få andre til å smake og vurdere. Men hefeweizen har allerede delvis blitt lokkemiddel i sneglefeller.
Problemet med å gå opp i temperatur er at du blir veldig utsatt for å få fusel. Det er vrient nok å unngå uansett i dette ølet, synes jeg. Jeg ville i hvert fall ikke begynt høyt. Det ligger kanskje en nøkkel i å klare å styre temperaturstigninga riktig? Mulig at toleransegrensene der er ganske snevre.

Kanskje blir det enklere om du investerer i ei pakke wlp300? Den er mer banan'sk, så vidt jeg forstår.

Problemet med å gå opp i temperatur er at du blir veldig utsatt for å få fusel. Det er vrient nok å unngå uansett i dette ølet, synes jeg. Jeg ville i hvert fall ikke begynt høyt. Det ligger kanskje en nøkkel i å klare å styre temperaturstigninga riktig? Mulig at toleransegrensene der er ganske snevre.

Kanskje blir det enklere om du investerer i ei pakke wlp300? Den er mer banan'sk, så vidt jeg forstår.

Jeg har ei pakke igjen med Munich. Bruker den først når det nå en gang blir. Så får jeg testet om jeg klarer å lage øl jeg blir fornøyd med av denne gjæren. Begynner antakelig rundt 18-19 og lar stige "fritt" til 20-21 og videre til 21-22 etter stormgjæring.

Har prøvd forskjellig og har også konkludert med at det er veldig vanskelig å få den profilen man ønsker. Sist forsøk med W-68 med start på 18 C, en litt for brå ramp til 22 over bare 1 dag ga et OK øl men overraskende lite banan(!). Tror rett og slett man må gjøre en god del trial and error på eget oppsett med temperaturprofilen.

Et av de store mysteriene for meg personlig er hvordan man bør rampe opp temp på gjæring for disse stammene og andre Belgiske gjærtyper på små oppsett (uten å få fusel++ på kjøpet). Man leser veldig mye om hvordan man ramper og "free-riser" i stor skala, men jeg får ikke teori og praksis til å henge sammen.

En interessant tabell fra Scott Janish (https://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/):

1755007677111.png

Neste gang skal jeg holde pitch temp til rundt 20 C lengre og kjøle ned aktivt og rampe rolig opp etter et par dager for å se om det har noen effekt.

Første skikkelige smak av Dunkelweizen.
IMG20250812211901.jpg

Kold Brygg - Bananianer Brød
Har allerede gitt mer co2, for den var for flat. Fin aroma av banan, mer jeg egentlig hadde inntrykk av. Søtlig maltpreg med hint av nøtter og karamell. Marsipan?

Behagelig smak av banan, lite krydder. Søtlig maltsmak med lett brødskorpe, karamell. Litt for søt og en anelse ubalansert. Kanskje meg skal prøve en miks av hefeweizen og denne?

Definitivt mer banan enn jeg trodde, mye bedre enn hefeweizen. Likevel ville jeg hatt litt mer brød og litt mer humle. Litt mer oppmuntrende dette.

Oppskriften for de som skulle være interessert.

Tilbake
Topp