Lallemand Philly Sour

Jeg synes Philly gir en friskere, mer sitrusaktig syre enn melkesyre fra lactobacillus, så bare kjør på du Finn :)
I lyse "smakløse" øl gir Lacto meg en smak av meieriprodukter jeg ikke liker.
Kanskje er jeg ekstra følsom ettersom jeg ikke drikker melk og veldig lite melkeprodukter ellers..
Da har jeg kjørt, og parkert en dunk med 15 liter i husets varmeste rom (22 grader). Brukte 3% druesukker for økt syrlighet, og meska for optimal gjærbarhet. Ga godt med oksygen, som også skal befordre syrlighet. Ei pakke på 15 liter er kanskje litt underpitching, men jeg satser på at det funker.
 
Første lille test etter å ha tatt en SG-prøve. 8 dager siden pitching, og den har gått fra 1.050 til 1.014. Det er fremdeles litt aktivitet, men den går kanskje ikke mye lavere? Et par poeng til er hva jeg hadde venta meg hadde det vært en vanlig gjær.

I alle fall så var det en veldig fin syrlighet der; ikke så voldsom, men tydelig nok. Akkurat der jeg vil ha den, faktisk. Hadde det vært karbonert, kunne jeg godt ha drukket noen glass:).
 
Første lille test etter å ha tatt en SG-prøve. 8 dager siden pitching, og den har gått fra 1.050 til 1.014. Det er fremdeles litt aktivitet, men den går kanskje ikke mye lavere? Et par poeng til er hva jeg hadde venta meg hadde det vært en vanlig gjær.

I alle fall så var det en veldig fin syrlighet der; ikke så voldsom, men tydelig nok. Akkurat der jeg vil ha den, faktisk. Hadde det vært karbonert, kunne jeg godt ha drukket noen glass:).
Jeg bruker å la Philly Sour stå et par uker, den jobber sakte så det kan godt hende du kan få et par poeng til.
 
Tapper i dag, etter 12 dager. Nå er den nede på 1.010, altså greie 79% utgjæring, og det virker rolig i gjærlåsen. Ganske behagelig smak, men kunne vært et hakk syrligere. Blir sikkert et greit snøfreserøl:).
 
Nesten ei uke etter tapping nå, og karboneringa er nok så å si ferdig. Den har gitt økt inntrykk av syrlighet, og nå er den faktisk akkurat der jeg vil ha den. Kan ikke si annet enn at jeg er veldig godt fornøyd med dette nå. Mener jeg kan kjenne tydelig loffesmak, og et ørlite hint av koriander. Frisk aroma med tydelig sitrus.

Nei, dette skal det brygges mer av:).
 
Skulle man ikke kunne brygge en flandersk rød med Philly Sour i blanding med en dertil egna belgisk gjær, Westmalle, f.eks.? En god neve eikechips ville sikkert hjelpe, også.
 
???



Enig, den gir mye sitrus, det er det beste med den. Det gjør det lett å tilgi at den bruker mer tid enn annen gjær.
Fra Norbryggs definisjon av gose: "Svak til moderat loffaktig maltsmak." Og det er en god beskrivelse av den smaken jeg kjenner. Den henger godt igjen i ettersmaken. Hveten, kanskje?

Den brukte ikke så lang tid her, faktisk. 12 dager er innafor for meg:).
 
Nå fikk philly sour-gose'n 2.plass i klubbmesterskapet i Oslo i går, og der synes jeg gjæren helt klart fortjener det meste av æren:).

Samtidig; enkel gose av det mer moderate slaget er åpenbart et øl med ganske brei appell. Jeg har faktisk stor tru på at dette er et øl som kan serveres til folk som ikke så gjerne drikker øl. Det har litt til felles med hvitvin, kanskje?
 
Det surølet jeg ikke har tatt knekken på før oktober blir ofte stående til neste vår.
Etter snømåking, foran peisen... nei, surøl kommer til å bli dømt som teknisk feil hvis det tilfeldigvis skulle komme en øldommer innom :p
hehe - jeg har ikke peis, så her ser det litt annerledes ut. Og det er tynt med øldommere på Hadeland:). Så jeg risikerer ikke så mye når jeg kommer med friske uttalelser;).
 
Blikket falt på Sour Suzy (Berliner Weisse) fra Lervig i butikken her om dagen. Dama blei med hjem, og blei som seg hør & bør installert i kjøleskapet. I dag fikk hu utfolde seg i selskap med husets Gåsemor - en gose på Philly Sour, altså - i en konkurranse om hvem av de gretne damene som hadde mest appell.

Litt ulike; Suzy var noe mindre gretten - ja sur, altså - men hadde kanskje noen flere strenger å spille på. Ved nærmere bekjentskap - og litt oppvarming - avslørte hu ei lett tvilsom kroppslukt, noe ala en sånn appelsin som blir innhandla til jul og bare blir liggende i fruktfatet til litt for langt utpå nyåret. Jeg syntes nok Gåsemor holdt seg bedre, så sjøl om hu kanskje er en enklere sjel, prega av oppvekst på landet, blei hu vinner.
 
Tilbake
Topp