Lav effektivitet 100% hvete BIAB brygg

Simen HG

Norbrygg-medlem
Er akkurat ferdig med å meske noe som skulle bli IPA-ish, med en belgisk vri.
Dette er 5 brygget med dette oppsettet og har ligget ganske stabil på ca 65% effektivitet, helt ok med andre ord.
Men i dag, etter å ha stått i 90 min å meske på 65 °C så er preboil sg på 1.030  :jaha:
Har hatt samme fremgangsmåte som hver gang og klarer ikke helt å se hvor jeg gikk feil.

Noen som har en hvis anelse om hva som kan ha skjedd?
Burde jeg ha mesket ut? Har ikke gjort det på de andre bryggene.
Trodde maltet hvete hadde enzymer nok til seg selv og den lille ekstra mengden spesialmalt.

Slengte oppi 800g spraymalt for å redde stumpene, men vil jo helst slippe det om jeg skulle ønske å brygge dette en gang til. Kunne jo plutselig være at dette blir godt.


Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 16.66 l
Post Boil Volume: 14.56 l
Batch Size (fermenter): 11.00 l 
Bottling Volume: 10.00 l
Estimated OG: 1.065 SG
Estimated Color: 72.4 EBC
Estimated IBU: 56.3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 64.00 %
Est Mash Efficiency: 81.5 %
Boil Time: 90 Minutes
Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
3.00 kg              Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                Grain        1        84.5 %       
0.35 kg              Caramel/Crystal Malt - 60L (118.2 EBC)  Grain        2        9.9 %       
0.20 kg              Carafa III (1500.0 EBC)                  Grain        3        5.6 %       
20.00 g              Galena [13.00 %] - Boil 60.0 min        Hop          4        45.0 IBUs   
22.00 g              Bramling Cross [6.00 %] - Boil 15.0 min  Hop          5        11.3 IBUs   
33.00 g              Bramling Cross [6.40 %] - Boil 0.0 min  Hop          6        0.0 IBUs     
2.0 pkg              Antwerp Ale Yeast (White Labs #WLP515) [ Yeast        7        -           
45.00 g              Bramling Cross [6.40 %] - Dry Hop 10.0 D Hop          8        0.0 IBUs     
Mash Schedule: BIAB, Light Body
Total Grain Weight: 3.55 kg
----------------------------
Name                  Description                            Step Temperat Step Time   
Saccharification      Add 18.83 l of water at 68.3 C          65.0 C        90 min
       
 
kenta skrev:
Dårlig knust malt?

Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2
Hvete har ikke skall.....
Satser på at problemet er dårlig avrenning/filtrering pga manglende skall i maltsengen, og derfor kanalisering. Utmesk ved høyere temp vil hjelpe, mange bruker også ris-skall ved store mengder hvete....
 
Tja, nå har jeg jo ikke kontroll over knusingen av malten selv enda, da jeg kjøper den ferdig knust av bryggselv. Ber om at den blir knust for BIAB.

Og som sagt det er BIAB det gjelder, så trodde ikke avrenning/filtrering skulle være noe problem.

Men takk for svar så langt, kommer til å prøve dette igjen snart. Må jo få det til siden det virker som om andre har klart 100% hvete med BIAB uten problemer store problemer.
 
Tilbake
Topp