Lav effektivitet med pilsmalt?

Hei!

Jeg har med de fleste bryggene mine hatt jevn og forutsigbar effektivitet. ca. 83%. Litt høyere ved bruk av mindre malt, og litt lavere med mye malt.
Bruker stort sett Maris Otter som basemalt.
Har i den siste tiden prøvd meg på to typer med pilsmalt. Hefeweizen (50-50 pils og hvete) og Kölsch (84-8-8 pils,hvete og munich)
Med disse to bryggene opplevde jeg mye dårligere effektivitet. 70% og 77%. Mesking og skylling ble gjennomført som normalt.

Er det noe med pilsmalten som gjør dette? Færre ensymer, behov for stegmesking eller noe?
 
Det er nok ikke pilsnermaltet, nei. Det har mer enn nok enzymer. Kanskje hveten gjør at skyllingen går dårligere i systemet ditt?
 
Hveten er knust så skånsomt som det er mulig med coronamøllen.
Men jeg har nok merket at skyllingen går en del tregere med hvete.
 
Slet litt med dette selv (brygger med braumeister), jeg kompenserte med å røre inn en kilo risskall i mesken, da går skyllingen mye greiere. Men det er viktig å knuse hveten på en finere innstilling enn resten av malten da kornene er mindre.

Med et proteinsteg på en temperatur jeg ikke har i hodet nå, vil vel også hveten bli mindre grøtete (dette kan sikkert Gahr svare bedre på enn meg).
 
Tilbake
Topp