Lavprofil gjærlås?

Hallstein

Norbrygg-medlem
Kjøpte meg casters (hjul) til ss brewtech conicalen min sånn at det skulle bli enklere å flytte gjæringskaret fra bod til leilighet for rengjøring osv. Viste seg derimot at føttene bygger såpass i høyden at gjærlåsen ikke lenger får plass på toppen av karet. Det er snakk om utrolig lite som skal til, på en vanlig europris-gjærlås er gjærlåsen kanskje 1 cm for lang når gjærlåsen er trykket helt ned i proppen, og proppen er satt på plass på toppen av karet.

Det er ikke så enkelt å ta av føttene, spesielt når karet er fylt med vørter, dette er ikke et alternativ.
Bytte ut gjæringsskap med et større et, er ikke et alternativ (dyrt)
Derfor lurer jeg kanskje på om noen har en lur petter-smart løsning på en gjærlås som kanskje bygger mindre?
Finnes det noen løsning som kan kobles på 1,5" tri clamp er det enda bedre!
 
Kjøpte meg casters (hjul) til ss brewtech conicalen min sånn at det skulle bli enklere å flytte gjæringskaret fra bod til leilighet for rengjøring osv. Viste seg derimot at føttene bygger såpass i høyden at gjærlåsen ikke lenger får plass på toppen av karet. Det er snakk om utrolig lite som skal til, på en vanlig europris-gjærlås er gjærlåsen kanskje 1 cm for lang når gjærlåsen er trykket helt ned i proppen, og proppen er satt på plass på toppen av karet.

Det er ikke så enkelt å ta av føttene, spesielt når karet er fylt med vørter, dette er ikke et alternativ.
Bytte ut gjæringsskap med et større et, er ikke et alternativ (dyrt)
Derfor lurer jeg kanskje på om noen har en lur petter-smart løsning på en gjærlås som kanskje bygger mindre?
Finnes det noen løsning som kan kobles på 1,5" tri clamp er det enda bedre!
Frank Dåstøl har pønska ut mye snedig. Blant annet dette: https://daastoel.wordpress.com/2017/10/10/vvgl/

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Hmm, hvis man mekker sammen noe sånt, sammen med et Tri-clamp bend og en slangenippel av type Tri-clamp på toppen av gjæringskaret så er jeg jo langt på vei med en løsning som er ganske holdbar!
 
Kapper du av 1cm på toppen av standardlåsen så får du plass?
Har et par slike pga trange forhold i ene skapet.
-Eller er det slik at du ikke bruker vanlige S-låser?
 
....... Enn at jeg ikke tenkte på å bare kappe av gjærlåsen! Det er også selvsagt en mulighet. Ble litt bensin på bålet her nå, så det ble lagt inn bestilling på den del tri-clamp utstyr og leting i boden etter norgesglass og alskens for å få til en slags reodor-felgen løsning som beskrevet i blogginnlegget over.

@Amarillo
Jeg må uansett ha en eller annen slags nippel eller bend for blow off tube, for at ikke det skal bli knekk på slangen.
 
Jeg må uansett ha en eller annen slags nippel eller bend for blow off tube, for at ikke det skal bli knekk på slangen.

Hvis du har så mye plass at gjærlåsen bare er 1 cm for lang er det ikke noe problem med en slange.
Jeg bruker alltid blow-off tube i det lille kjøleskapet, der har jeg ikke plass til gjærlås.
 
....... Enn at jeg ikke tenkte på å bare kappe av gjærlåsen! Det er også selvsagt en mulighet. Ble litt bensin på bålet her nå, så det ble lagt inn bestilling på den del tri-clamp utstyr og leting i boden etter norgesglass og alskens for å få til en slags reodor-felgen løsning som beskrevet i blogginnlegget over.

@Amarillo
Jeg må uansett ha en eller annen slags nippel eller bend for blow off tube, for at ikke det skal bli knekk på slangen.

http://www.bergen-caravan.no/campingutstyr/index.php?page_id=903&produkt_id=13038&f=1
 
Hadde samme problemet med 30L Speidel gjærkar og Speidel gjærlås etter å ha fått tak i nye gjæringsskap, så jeg laget en ekstern gjærlås i samme stil som Speidel, som kan tilkobles med slange. Denne er 3D-printet. Bare gi beskjed, så kan du få stl-dokumentet for utskrift på 3D-printer.IMG_3561.JPG IMG_3560.JPG
 
Tilbake
Topp