Litt spørsmål angående tapping på fat og kabonering.

Skal snart i gang nå med og tappe øl på fat for første gang, samt karbonere og tapping via tappekraner.

Det meste er kjøpt inn, og øl står til gjæring.

Spørsmål:

Har slange lengden på c02 noe og si? Kan den være 1 meter, eller 5?
Skal plassere c02 beholder/Sodastream ca 1-2 meter ifra der fatene skal stå.

Tenkte også å bruke slike, for og kunne regulere karboneringen etter hbilken ølstill som er på fatet:

Regner med man må ha 3 stykk slike da, og ikke bare 1?

Tenkte også og kjøre en slik:

Litt for og bare kunnen teste litt i starten før det kobles til tappekraner, ellers greit for og teste kabonering, eller tappe fra et fat som står en annen plass.
Denne kobles bare rett på fatet, så tappe i vei?

Skal snart i gang nå med og tappe øl på fat for første gang, samt karbonere og tapping via tappekraner.

Det meste er kjøpt inn, og øl står til gjæring.

Spørsmål:

Har slange lengden på c02 noe og si? Kan den være 1 meter, eller 5?
Skal plassere c02 beholder/Sodastream ca 1-2 meter ifra der fatene skal stå.

Tenkte også å bruke slike, for og kunne regulere karboneringen etter hbilken ølstill som er på fatet:

Regner med man må ha 3 stykk slike da, og ikke bare 1?

Tenkte også og kjøre en slik:

Litt for og bare kunnen teste litt i starten før det kobles til tappekraner, ellers greit for og teste kabonering, eller tappe fra et fat som står en annen plass.
Denne kobles bare rett på fatet, så tappe i vei?
CO2 slangen kan være så kort eller lang du ønsker, vel nesten :)

Med inline regulatorer får du flere punkter hvor en evt lekkasje kan oppstå, men det er mye brukt i Australia og statene og få klager, men jeg vil anbefale låseklips(finnes i forskjellige størrelser).

https://www.olbrygging.no/john-guest/100123/låseklips-3-8-john-guest

Og ja, du kan fint kjøre skum dempende slange rett på fatet, bare vær obs på at det kommer noen dråper hver gang du kobler av, jeg pleier å ha starsan flaska og litt papir klar hver gang jeg skal koble de fra, og hvor mange du trenger vet bare du, men det er null problem å ta de av og på med fulle fat så lenge du har litt papir med :)

Jeg anbefaler også at du handler inn PET Ball Lock Line Cleaning Kit(passer på vanlige brusflasker.
https://www.olbrygging.no/kegland/1...cleaning-kit-genial-til-vasking-av-tappelinje for å vaske og skylle tappekraner og tappeslanger.

Jeg er også veldig i glad i pipeline.

Skal du ha inline regulator er du tvungen til å bruke stive slanger(8mm). Anbefaler EVABarrier.

Stemmer nok det ja,hehe.
Var en slik vi fikk med + koblingene som skal brukes.
Tenkte bare og handle litt mer slange til Co2 da det vill trenges.

Handlet det meste fysisk i en bryggebutikk, da fant dem frem alt vi trengte.

20241111-173924.jpg

Stemmer nok det ja,hehe.
Var en slik vi fikk med + koblingene som skal brukes.
Tenkte bare og handle litt mer slange til Co2 da det vill trenges.

Handlet det meste fysisk i en bryggebutikk, da fant dem frem alt vi trengte.

20241111-173924.jpg
Du kan ikke bruke silikonslanger på co2, de tåler ikke trykk så godt. Enten stive slanger, eller armerte. Som denne:

Du kan ikke bruke silikonslanger på co2, de tåler ikke trykk så godt. Enten stive slanger, eller armerte. Som denne:
Har god erfaring med denne slangen, men for å få det helt tett så bør man bruke slangeklemmer i tillegg. Et helsike med lekkasjer når man lager seg juletrelenke med skjøter og ball locks, er verdt å vri og vende på slangene med trykk i de og se om det lekker. Enten skru igjen gassflaska og se om manometeret holder trykk, eller om du veier sodastreamen med juletrelenka så ser du om det har sivt ut ett eller ti gram gass. Taper du et gram gass i timen så er det ikke mer omtrent to uker før sodastream flaska er tom.

Takk for tips!

En annen ting:

Kan man koble fra slangene fra skjøtene etter som man vill?
Dem er ikke stuck inni dem når man først har satt dem på plass?

Tenkte kansje og teste litt uten ''inline regulatorer'' først, og heller sette disse på etter hvert.

Takk for tips!

En annen ting:

Kan man koble fra slangene fra skjøtene etter som man vill?
Dem er ikke stuck inni dem når man først har satt dem på plass?

Tenkte kansje og teste litt uten ''inline regulatorer'' først, og heller sette disse på etter hvert.
Så lenge du tar av låseklipsen og holder inne den ytterste "ringen" på koblingene så kan de trekkes ut ja, om du tar de mye ut og inn vil de få små kutt og etterhvert ville jeg klippet bort 1,5 cm så koblingen griper slangen en plass uten disse kuttene.

Så lenge du tar av låseklipsen og holder inne den ytterste "ringen" på koblingene så kan de trekkes ut ja, om du tar de mye ut og inn vil de få små kutt og etterhvert ville jeg klippet bort 1,5 cm så koblingen griper slangen en plass uten disse kuttene.
Bare bruk egnet verktøy til å klippe slanger. Jeg liker egentlig best å skjære de med en tapetkniv med nytt, skarpt blad. En saks kan klemme slangen og gjøre den litt oval, så tetter den ikke like bra.

Bare bruk egnet verktøy til å klippe slanger. Jeg liker egentlig best å skjære de med en tapetkniv med nytt, skarpt blad. En saks kan klemme slangen og gjøre den litt oval, så tetter den ikke like bra.
Riktig verktøy er halve jobben som de sier, jeg bruker denne, den gjør det også veldig enkelt å få slangene ut av koblingene.

Ok, men begge vill passe på et Kornelius fat?
Er en anbefalt over den andre?
Ja begge passer flott, jeg ville gått for den med 3/16"(3mm ID), ikke fordi jeg tror den andre er et problem, men om målet for piknik kranen er å sjekke karbonering og skal tas av og på gjentatte ganger så er den korte og tynnere slangen enklere å jobbe med.

Jeg bruker 3/16 på både øl og gass. På ølsiden har jo du kort avstand siden kjøleskapet ditt står direkte under tappetårn. Hadde avstanden vært lenger, eller stor høydeforskjell, trenger du høyere diameter.
For gass fungerer alt.
Greit å bare ha en slangetype - Standardiser.
Det meste av utstyret får du i 3/8, og med en reducer til 3/16 slipper du mellomstykker og alt blir kompakt.
3/16 er også betydelig enklere å håndtere enn stive 3/8.

Mht Picknik kran, fungerer den til noe, men ikke til alt. Den gir mer skum under samme trykk enn hva tappetårn vil gi. Du kan derfor ikke nøyaktig vurdere karbonering

Tilbake
Topp