Lønnsomhet ved å kjøpe bryggselvpakker kontra fikse selv.

Glemte og si det var ipa for 25 liter så rundt 22kr liter hvis man kjøper ingredienser kun for det brygget. Hvor lenge kan man ha valium pakket humle i frysern? Før aroma dør ut

20,- kr. literen er tommelfingeren her i kjelleren. Noe over og noe under. Sunk cost på alle investeringer, det er ikke helt uvanlig.
Når så alternativet er kjøpeøl til 100,- kr. literen så begynner dette å bli en lønnsom hobby.
 
4 kr kiloen for veiing og kverning, maltmølle til kanskje 3000.. tilsvarer 750 kg malt oppmålt og kverna.. Ikke noe dårlig regnestykke å kjøpe ferdig etter behov.
Men, hobby er hobby, kjøper i stort, knuser ved behov. Økonomi har vel aldri vært sterkeste sida mi. men moro, ja
Maris Otter i løsvekt, knust, koster 26kr/kg hos bryggselv, mens en 25kg sekk uknust koster 420kr, som blir 16,8kr/kg, dvs 230kr spart pr 25kg.

Kjøper man en mølle på aliexpress til ca 700kr er man altså i pluss etter ca 3 sekker.

En fordel med å kjøpe uknust malt er også at den holder seg bedre, så man kan ha et lite lager av diverse og brygge uten å måtte fly i bryggesjappa hele tiden - ikke så stort problem om man bor like ved, men bor man bare litt lengre unna er det ganske praktisk, fex bor jeg på nesodden og jobber i oslo, så da kan jeg kjøre inn og gjøre storinnkjøp av basismalt en gang i blant, og ellers bare svippe innom etter jobb og kjøpe litt gjær, humle, spesialmalt og annet småtteri innimellom. Vips så slipper jeg både å ta bilen inn hele tida, og å bære meg ihjel med sekker med MO på buss og båt :)

Mølle og uknust malt i sekk er knall - selv om kits også er bra :)

(nå er det jo blitt et hakk enklere etter at bryggselv fikk lageret på kolbotn, har ikke vært innom der enda men må snart fylle på litt så gleder meg til det :))
 
på 50 ltr endte jeg sist gang opp på omtrentlig 6.50 pr som totalkostnad pr halv liter mener jeg.

utstyrskostnaden er så sin sak, dette er hobbyen min nå. :)
 
Planlegger å brygge en Rye IPA for å kvitte meg med restene av rugmalten fra en blonde jeg brygget i juni. Håper det blir bra. Verre med restene av biscuit-malten; noen som har tips/forslag til anvendelse av den?

Edit: Takk for lån av tråd.
 
Tilbake
Topp