Løst lokk på corneliusfat

Skulle teste et fat til morran idag, og da oppdaga jeg at det ikke var co2 i det. Tok av lokket og satt det på igjen, og da kjente jeg at lokket egentlig satt svært dårlig, lukkehåndtaket glei på plass uten å bruke noe kraft. Prøvde å trykksette det istad, og da kunne jeg kjenne at det seiv ut ved lokket. Virker som lokket ikke er helt tilpasset fatet når det kommer til tilstramming. Må lokket byttes ut, eller finnes det noen triks?
 
Du kan sjekke pakningen? Det finnes næringsmiddelgodkjente oljer/smøringsmidler hvis pakningen har blitt for stiv. Vet at petit agentur selger dette, men det går sikkert an å få tak i andre steder også.

Hvis du fyller fatet med gass, og holder det under vann, ser du hvor det lekker.
 
Vanskelig å si om det er problemer med pakningen når den ikke engang er klemt skikkelig på plass :p
 
Ah, nei da er det verre, gitt :)

Ville prøvd å låne et lokk av noen, så finner du ut om det er fatet eller lokket.
 
Hmmm, provisorisk løsning: Putte ett eller annet inn i plastdingsene på lokket, slik at de spenner bedre mot fatet. Burde funke, da vil jeg vaffal få testa om ting er tett.
 
olavgn skrev:
Vanskelig å si om det er problemer med pakningen når den ikke engang er klemt skikkelig på plass :p

Hadde sett over pakningen, skal ikke ha noe å si at lukkehåndaket går lett. Når du fyller fatet med gass klemmes lokket fast, og er det tett
er lokket umulig å få ned.
 
Pakningen ser grei ut. Prøvde nå å trykksette det og sprute vann fra sprutefkaske på lokket. Bobler som bare det hele veien rundt.
 
olavgn skrev:
Prøvde på et tredje fat, samme skjedde der, selv om lokket på den satt bedre fast...
Er det disse brukte fatene du hentet hos meg?
Hadde litt lekasje på et av mine, har skiftet alle pakkningene og alt er gull nå.
Ellers så skal lokkene passe, alle var trykk i da jeg hentet dem hos Fred i Sarpsborg...
 
Stemmer det. Sjekka trykket da vi kom hjem, og var trykk på alle. Men er kanskje noen fat som trenger mer trykk enn andre før det tettes? Flaks at det første fatet vi hadde øl på var tett i alle fall. Skal ta og kjøpe noen nye pakninger og se om det hjelper.
 
Det hender at beina på klemmeanordningen får litt feil vinkel over tid. Om de ikke er noenlunde vinkelrette kan du prøve å bøye de tilbake. Ellers finnes plasttuppene ytterst på beina som reservede om de er slittl. Et annet alternativ kan være å se om du får løsnet de uten at de går i stykker, legge noe som bygger en millimeter i bånn og montere igjen
 
olavgn skrev:
Stemmer det. Sjekka trykket da vi kom hjem, og var trykk på alle. Men er kanskje noen fat som trenger mer trykk enn andre før det tettes? Flaks at det første fatet vi hadde øl på var tett i alle fall. Skal ta og kjøpe noen nye pakninger og se om det hjelper.

Jeg har pakninger og nye plastikdingser til benene - bare send meg navn/adresse (PM?)  så skal jeg fluksens sende  deg slike.

mvh

FredT
 
Lokk pakningene på alle fatene var helt nye på fatene fra Fred, men du må smøre de med dette pakningsfettet, har merket meg at det er essensielt, selv om det presses skikkelig, så blir det ikke tett om denne er tørr.

Føttene var kanskje litt dårlige, hvis de smuldrer opp så spenner det kanskje ikke godt nok?
Men har merket meg at alle fat, både nye og brukte, så må man lirke lokket lit så det kommer riktig på plass (tror lokket kan settes på begge veier ja?) har flere ganger rotet litt før jeg klarer å få lokket sentrert nøyaktig, så det er mulig å trekke det opp når du lukker lokket.

Føtter til fatene, hvor finner dere slike rimelig?
 
Shea-Arne skrev:
Kan man bruke vaselin til å smøre pakningene med?
Nei, det bør man ikke. Vaselin er kjent for å ødelegge gummi så langt jeg vet. Silikon er derimot bra. På CO finner man en liten tube med næringsmiddelgodkjent smøremiddel for o-ringer :skitbra:
 
Bjarte H skrev:
Nei, det bør man ikke. Vaselin er kjent for å ødelegge gummi så langt jeg vet. Silikon er derimot bra. På CO finner man en liten tube med næringsmiddelgodkjent smøremiddel for o-ringer :skitbra:
Noen navn på denne tuben? CO er en stor butikk. Ca hvor i butikken finner man denne gjenstanden?
 
Shea-Arne skrev:
Bjarte H skrev:
Nei, det bør man ikke. Vaselin er kjent for å ødelegge gummi så langt jeg vet. Silikon er derimot bra. På CO finner man en liten tube med næringsmiddelgodkjent smøremiddel for o-ringer :skitbra:
Noen navn på denne tuben? CO er en stor butikk. Ca hvor i butikken finner man denne gjenstanden?
VVS, tror det heter armaturfett.

bas skrev:
Generelt er vel fett/olje  lite hensiktsmessig dersom en ønsker skum i ølet.
Man trenger nødvendigvis ikke å dyppe lokket ned i ølet, eller å riste fatet.
 
Tilbake
Topp