Lover og regler rundt brygging

Hei
Jeg har drevet litt research angående oppstart av eget bryggeri. Slik jeg har forstått det kan man dele alkohol bevilgninger inn i 2 kategorier. Statlig og kommunal bevilgninger. Kommunale bevilninger deles så videre inn i vanlig "sjenkebevilgning" og "produksjon og salg av alkohol i egen resturant", mens den statelig dekker salg ut av eget lokale til andre leverandører og utelivsbransje.

Jeg ønsker å starte opp under en kommunal bevilgning til å "produsere i resturant lokal og selge over disk" ettersom jeg ikke har kapital til å etterfylle godkjent kjøkken og lager av mattilsynet og tollvesenet. Tingen er derimot at jeg har fått tilbud om å starte opp produksjon og salg i naboliggende resturant også.

Spørsmålet mitt er derfor vet noen om det er lov å starte produksjon i to naboliggende resturanter og produsere to forskjellige eller like typer øl, men under samme logo til et overliggende selskap? På denne måten selges ølet i lokalet det produseres i hvilket er ifølge loven, samtidig som jeg kan etablere merkevaren utover kun en resturant.

Eksempel:
Resturant 1 produserer en APA under navnet og logoen "Norbryggeriet (Kun ment som eksempel)"
Resturant 2 produserer en IPA under samme navn og logo?

Takk for alt av svar :)
 
Spørsmålet mitt er derfor vet noen om det er lov å starte produksjon i to naboliggende resturanter og produsere to forskjellige eller like typer øl, men under samme logo til et overliggende selskap? På denne måten selges ølet i lokalet det produseres i hvilket er ifølge loven, samtidig som jeg kan etablere merkevaren utover kun en resturant.

Slik du beskriver det, så høres det ikke ut som det vil være mulig. Har du kommunal bevilling kan du ikke selge alkohol til andre med serveringsbevilling, men må selge det selv. Jeg antar det også gjelder selskap med samme eier. Mulig det kan løses ved at selskap A leier lokaler fra selskap B, eller noe slikt.

De som kan gi deg hjelp her, og til slutt skal gi bevilling, er kommunen. Der får du bedre svar enn på et hjemmebryggerforum.
 
Tilbake
Topp