Lucky jack "brew in a bag" Lagringstid

Ser oppskriften på Lucky jack "brew in a bag" at etter 2 uker i romtemperatur på flasker skal den stå 2-3 uker kaldt. Vanlig vis har jeg bare latt mine øl stått i kjøleskapet i 2 dager før jeg drikker dem. Er det noen grunn til at jeg ikke kan det med denne? og hva er det jeg vill gå glipp av om jeg ikke lar dem stå kaldt så lenge?
 
Tja, litt "modning" kanskje? Drikker du de opp så fort at du ikke har noen igjen etter 2-3 uker da? :)
 
Ser oppskriften på Lucky jack "brew in a bag" at etter 2 uker i romtemperatur på flasker skal den stå 2-3 uker kaldt. Vanlig vis har jeg bare latt mine øl stått i kjøleskapet i 2 dager før jeg drikker dem. Er det noen grunn til at jeg ikke kan det med denne? og hva er det jeg vill gå glipp av om jeg ikke lar dem stå kaldt så lenge?
Jeg vil vel tro at du ikke drikker opp alt første dagen? Isåfall har du kanskje merka hva modninga bidrar med? Selv syns jeg malten "setter seg" etter litt tid på flaske.
 
Jeg vil vel tro at du ikke drikker opp alt første dagen? Isåfall har du kanskje merka hva modninga bidrar med? Selv syns jeg malten "setter seg" etter litt tid på flaske.
Åja takk for svar. Jeg bær kanskje få meg eget øl kjøleskap, for å eldre ølet. Gjør du dette med alle øl? eller bare dersom oppskriften tilsier det?
 
Alle øl har godt av å bli oppbevart mørkt, kaldt og på stabil temperatur.
Det øker holdbarheten på ølet og dersom man har gjort noen feil under prosessen, vil det ta lenger tid før det utvikler seg til usmaker.

En "regel" er at jo mørkere og sterkere ølet er, jo bedre takler det lagring på høyere temperatur.
 
Jeg syns all øl jeg lager, med unntak av en årlig liten glipp i retning humlejuice, har godt av å stå en stund. Om jeg alltid gjør det? Nei, jeg er da ikke akkurat tålmodig av meg, men om jeg burde ha gjort det? Ja, med nevnte unntak.
 
Du går glipp av mye om du ikke modner ølet ditt. Det blir som å slakte en ku og spise den på direkten vs å la kjølttet henge og modnes. Humledrevne øl tapes raskere, noen foretrekker å begynne å drikke dem så fort de er ferdige. Mine er langt bedre etter en måneds tid fra karbonering.
 
ok, ser på kommentarene her at alt tyder på jeg må få meg kjøleskap! :D Mine øl står mørkt i romtemperatur (minst 2 uker), helt til jeg setter dem i kjøleskapet de siste 2 dagene. Da blir jo tiden i romtemperatur variert ettersom jeg drikker dem.
 
Kankje du har en bod, gammeldags kjeller eller garasje? I en typisk syttitallskjeller finner man ofte et lite rom som sjelden overstiger 15 grader, selv nå. Om vinteren kan de være nede i 5.
 
Kankje du har en bod, gammeldags kjeller eller garasje? I en typisk syttitallskjeller finner man ofte et lite rom som sjelden overstiger 15 grader, selv nå. Om vinteren kan de være nede i 5.
Ja, jeg brygger i boden min i dag, så der har jeg 22 grader for gjæringen. har også en uisolert bod, men der varierer temperaturen noe veldig. Tror jeg ordner meg en kjøleskap til den isolerte boden min :)
 
Tilbake
Topp