Jeg klarer ikke å finne ut noe om mannen bak denne videoen, annet enn at han heter Davis Heath, og han oppgir sjøl ingen kilde til denne forskningen. Det gjør at jeg oppfatter ham som en ganske tvilsom kilde. Ikke fordi jeg tror han prøver å skjule noe, men det er ganske elementært å presentere seg, og gjøre greie for hva slags bakgrunn og kvalifikasjoner man har.
Jeg vil gjette på at det kan være Fermentis han snakker om, siden det ikke er noen hemmelighet at representanter for Fermentis på direkte spørsmål har svart at det ikke er noe poeng i å rehydrere tørrgjær - i alle fall ikke alegjær. Det skal bli interessant å se om de endrer anbefalingene på databladene sine i nærmeste framtid, som det sies i videoen at de vil.
Dette med å erstatte oksygen med trub er vel samme ideen som den med å bruke olivenolje, som ble lansert for noen år siden. Jeg tror den til og med ble prøvd av et amerikansk bryggeri. Det funker i og for seg, men det slo ikke gjennom. Jeg hukser ikke grunnen, men det var noe med at det ikke var en fullgod erstatning, tror jeg.
Hvis det er Fermentis' forskning, er det kanskje forskning på tørrgjær. I så fall er jeg mindre overrasket. Mye mulig det stemmer. Men jeg tviler virkelig kraftig på om resultatene er riktige om det gjøres krav på at de gjelder for fersk gjær. Dette er vel relativt gjennomforsket. Og det er i allle fall ingenting i mine egne erfaringer fra etter hvert temmelig mange brygg som tilsier at gjæren blir dårligere av å få oksygen. Tvert i mot.
Fyren bak videoen sa jo forresten at han ikke var villig til å betale den prisen det er å måtte tåle en lengre lagtid, nemlig å øke risikoen for at en infeksjon av villgjær skal få etablere seg.
Det er alltid et problem at resultatene av ett enkelt forskningsprosjekt presenteres som Sannhet. En ny teori bruker lang tid på å oppnå vitenskapelig status som "sann", fordi den skal testes av andre, som vil prøve å motbevise den. Ikke dermed sagt at man skal avvise nye resultater tvert med den begrunnelsen at de ikke har vært gjennom grundig prøving ennå.