M54 california lager

Neste gang jeg brygger kit vil jeg heller prioritere å koke humle 10 min i stedet for tørrhumling, passer bedre til stilen også.
 
Ja, min erfaring er at tørrhumling har mest for seg når det er kort eller ingen modning. Aromaen fra tørrhumling avtar skremmende fort.
 
Fikk anbefalt å koke humla i 2 minutter istedet for tørrhumling. Delte meninger om dette. Fjerner mye av risikoen for infeksjon.kanskje ikke fra selve humla,men håndteringen rundt tørrhumling en. Noen vil si at det ikke gir samme effekt som tørrhumling. Jeg vet ikke.En annen mulighet er å koke humla i 2 minutter i litt vann og tilsette i gjæringskaret noen dager før flasking. Har ikke gjort det selv, men tenker å prøve det på neste batch som skal tørrhumles.
 
Tørrhumling og det minste kok av humla er ikke det samme. De to teknikkene kan ikke brukes om hverandre eller "erstatte" den ene eller andre.

Når det kommer til infeksjon av tørrhumlig så har selve humla ingenting med en infeksjon å gjøre, den er aseptisk. Får man infeksjon etter tørrhumling så er det utførelse det står på.
 
Det stemmer sikkert. Bare luftet noen tanker her. Hadde kanskje vært emne for et eksperiment til ?
Hva tror du den største forskjellen vil være ? Blir det mindre av den gode duften som møter deg når du snuser ned i glasset ? Vil noe av det som lager lukt eller smak koke bort på såpass kort tid ? Men nå sporer jeg av tråden her.
 
Sant.. Tilbake til topic: Har gjæret med m54 i noen dager nå. Temp på siden av bøtta styrt til 18,5*C og da er det rundt 16,5*C i rommet rundt. Tok litt under et døgn å komme i gang og plopper jevnt og trutt ca hvert 20 sekund, men ingen virkelig stormgjæring med denne så vidt jeg kan se hvertfall.
 
I går satt jeg nytt brygg med M54, en lett steam beer med OG på 1040. Rehydrerte og pitchet ved 18 grader, men før jeg fikk den inn i gjæringsskapet så hadde bøttetemp falt til nærmere 17 grader. Har stått i skapet på 19 grader ambient i 16 timer nå uten tegn til gjæring. Bøtta har steget til 19 grader, så foreløpig ingen tegn til at noe "tar av".

Nå sitter jeg på flybuss og er ikke tilbake før onsdag. Krysser fingrene for at det går bra...
 
Hei, jeg opplever sjelden at M54 tar av. Bruker ofte god tid. Det eneste etter min erfaring som er viktig er at ikke temperaturen faller når den er i gang. Bruker stort sett å stå i tre uker nå, siste par tre dager i romtemperatur. Blir forøvrig veldig godt øl av denne gjæren når den får tiden den trenger.
 
Satte en batch på Mandag og satte termostaten på 18 grader. Reiste på jobb lykkelig uvitende om at en iskald østavind nærmet seg. Samboeren sjekket temperaturen i går. Den hadde sunket til 16 grader..... Justerte opp termostaten til 20 grader og gjæringsdunken holdt 18 grader nå.Målte sg i dag til 1020. Litt lite i forhold til forventet FG på 1014. Satte opp termostaten til 23 grader og krysser fingrene før en ny måling om et par dager.
 
M54 har gjæret i 11 dager. SG er målt til 1.010 (5.3bx med refraktometer) for to dager siden og 1.010 i dag (5.2bx med refraktometer). Refraktometeret sier altså at SG har falt, men med svært lite. Stabilt nok til å flaske i morgen? Oppskriften er beregnet til FG på 1.009, men OG ble en del lavere enn den oppskriften skulle tilsi, så jeg hadde forventet lavere FG enn det. På den annen side endte jeg med ganske mye caramalt sammenlignet med oppskriften (fikk ikke tak i Red X).

Ølen ser helt klar ut. Ingen synlig gjær i suspensjon.

Hva tror dere? Flaske i morgen eller vente lenger?
 
M54 har gjæret i 11 dager. SG er målt til 1.010 (5.3bx med refraktometer) for to dager siden og 1.010 i dag (5.2bx med refraktometer). Refraktometeret sier altså at SG har falt, men med svært lite. Stabilt nok til å flaske i morgen? Oppskriften er beregnet til FG på 1.009, men OG ble en del lavere enn den oppskriften skulle tilsi, så jeg hadde forventet lavere FG enn det. På den annen side endte jeg med ganske mye caramalt sammenlignet med oppskriften (fikk ikke tak i Red X).

Ølen ser helt klar ut. Ingen synlig gjær i suspensjon.

Hva tror dere? Flaske i morgen eller vente lenger?



Jeg hadde økt temperaturen noe og latt den stå tre, fire dager til.
 
Jeg har ikke lyst til å øke temperaturen. Den er på 20 grader i skapet nå. Min erfaring fra den gangen jeg måtte gjenopplive M54 ved 25 grader var at det da også kom noen smaker jeg ikke ville ha. Men det er mulig jeg bør vente.
 
Jeg har ikke lyst til å øke temperaturen. Den er på 20 grader i skapet nå. Min erfaring fra den gangen jeg måtte gjenopplive M54 ved 25 grader var at det da også kom noen smaker jeg ikke ville ha. Men det er mulig jeg bør vente.


Det skulle ikke bli usmaker etter 11 dager, men ville nok isåfall latt den stå litt til, har opplevd at den parkerer i mange dager før den gir litt til. Men jeg ser jo at spesialmalten her kan bidra samt at den allerede står på 20 grader...
 
Ikke usmaker. Bare smaker. Mer "gjærpreg" om du vil". For noen øl vil det sikkert kunne være positivt.
 
Jeg har bestemt meg for å vente en uke ekstra. M54 er litt lunefull. Jeg frykter at den kan late som den er flokkulert, og så gjør den en jobb likevel.
 
Like greit sikkert. Skjer det ingenting så vet du at lavere går den ikke. Jeg laget en aktiv starter med en annen gjær samt tilsatte en flaske lønnesirup som niste. Etter 2 dager er den 2 poeng under der M-54 stoppet opp.
 
Dag 17 med M54: Det skjer ting. På dag 9 og 11 i gjæringen så det ut som at all gjæring var over og at alt var flokkulert. Helt klar øl og ingenting på overflaten. Det eneste som indikerte aktivitet var et knapt målbart fall på 0.1 Bx på refraktometeret. Jeg valgte derfor å vente en uke med flasking. Ville måle SG igjen i dag, og følgende har endret seg: Bøttetemp er opp ca 0.5grader, Bx har falt 0.2 siden sist og sist, men ikke minst skjer det noe på overflaten. Er dette bare skum fra gjæring som har våknet til liv igjen? Refraktometersampelet er lite, men det er ingen usmak såvidt jeg kan bedømme.

20170321_220826-M54-day17.jpg
 
Sist redigert:
Rene thrilleren dette. Det er vel bare å vente og se om det blir mere skum. Fortsette å måle og være tålmodig.
 
Det har gått to dager til, og temperaturen er opp enda 0.5 grad. Mer skum. F.... Og jeg som hadde trodd jeg skulle flaske i morgen. Det lukter helt fint, da.
 
Dag 21: Fortsatt mye skum. Ser ut som gjæring. Stabil temperatur de siste to dagene. Hydrometeret har falt 0.3Bx på 4 dager. Hadde tenkt å flaske i morgen, men det er fortsatt ikke stabil SG. M54 blir neppe brukt igjen. 21 dager på å gjære ned fra OG på 1040 er lenge.
 
Tilbake
Topp