M54 california lager

Dag 22: Temp ned 0.2 grader på bøtta. Krysser fingre for at denne "bonusgjæringen" snart er over.
 
I så fall er det en villgjær eller noe. Men jeg mistenker at M54, generelt eller i den batchen jeg har fått poser av, har et gjæringsforløp der gjæren tar pause etter stormgjæring og så kommer tilbake. Hadde jeg prøvd bare en gang så ville jeg trodd det var infeksjon eller noe med min bryggeprosess, men nå har jeg prøvd den to ganger med omtrent samme gjæringsforløp med en dvale midt i.
 
Nei. Jeg tror jeg gir den opp etter denne runden... med mindre det blir ualminnelig godt øl, da. ;)
 
Nei. Jeg tror jeg gir den opp etter denne runden... med mindre det blir ualminnelig godt øl, da. ;)

Right. Forståelig. Dag 22 faktisk. De har jo godt utvalg av gjær, men synd noen av de skal være sånn. Har selv gitt opp prosjektet jeg sa jeg skulle starte som gikk ut på å fermentere meg gjennom alle typene deres. Livet er for kort til det.
 
Flasket i går. Mulig villgjær-infeksjon, men lukter og smaker godt selv om FG havnet på 1004-1005 fra 1040. Litt tørrere enn forventet med såpass Cara malt. Det er uansett en gjær med sært gjærforløp, så jeg tror jeg finner en annen gjær å prøve for denne type brygg. Mulig Saflager W-34/70 på ale-temperatur istedet. Time will show.
 
Var det noe morsomt som fløt på toppen?:) Ikke utenkelig at den har gjæret så langt ned med lav OG. Lagde selv nylig en lett blonde med samme OG som gikk ned til 1,005. Den ble ikke god men det var for jeg bommet på humlemengden i oppskriften min.
 
Jeg ville satset pengene på en infeksjon men du har vel fasiten her etterhvert?
Jeg tror Mangrove Jacks har fått med noe fra en alternativ gjærstamme i en produksjonsbatch av M54, siden denne har oppført seg pussig to ganger for meg. Ingen andre av batchene mine har vært i nærheten av noe lignende.
 
Tilbake
Topp