De har magnesiumsulfat, man skal jo gjerne alltid ha sulfat også, så bruk det til sulfat justering istedet for kalsiumsulfat, så bruker du kalsiumklorid til kalsium og kloridGammel tråd, så jeg tar sjansen på å gjenopplive
Jeg er også på utkikk etter magnesiumklorid, brewfather mener jeg trenger det. Er det noen som vet om noen i Norge som selger dette? Ikke mye å se i de vanlige nettbutikkene.
De har magnesiumsulfat, man skal jo gjerne alltid ha sulfat også, så bruk det til sulfat justering istedet for kalsiumsulfat, så bruker du kalsiumklorid til kalsium og klorid
Vet ikke hva du skal brygge, det har litt og si for hvilken profil man bør ha. Men den der er veldig "generell" og det minste man bør ha. Balansen er også forholdsvis nøytral mellom klorid og sulfat.Det er mulig det går, men brewfather sliter tydeligvis med å kalkulere det inn...
Jeg har denne kildeprofilen:
Vis vedlegget 65855
Og vil nå denne:
Vis vedlegget 65856
Når jeg lar Brewfather velge fritt, får jeg disse justeringene:
Vis vedlegget 65858
Hvis jeg nekter Brewfather å bruke magnesiumklorid, blir dette resultatet:
Vis vedlegget 65857
Så den nekter å øke magnesiumsulfatmengden, av en eller annen grunn.
Men, i lys av rådet ditt, prøvde jeg å leke meg med litt manuell justering, og da fikk jeg dette resultatet:
Vis vedlegget 65859
Det ser vel ut som det skal gå?
Ja, så det nå. Jeg ville lagt inn: 14gr kalsiumklorid, 12 gr magnesiumsulfat, og 4 (til 5) ml lactic acid i mesk. Da skal du treffe innenfor på Ph, få nok kalsium (over 50ppm) så gjæren flokkulerer bedre, en ratio på klorid/sulfat som skal fremheve malt "smak" som skal være mest fremtredende i en AmberDet er denne oppskriften på Sam Adams, den lå inne med Amber lager som profil: https://share.brewfather.app/eEKKtYp2BJUb80
Det er jo ikke rent magnesium i magnesiumsulfat, hvor mye vet jeg ikke, men stoler på at brewfather gjør det.En liten oppfølgning: Dette betyr at jeg øker magnesiumsulfat ganske mye over Brewfathers anbefalinger. Jeg ser på Ølbrygging sine sider at man anbefaler maks 30 mg/l (https://www.olbrygging.no/tips/vannjustering-guide). Jeg brygger 90 liter, så det skulle tilsi maks 2,7 gram. Det er jeg veldig høyt over. Kan det bli et problem?
Men jeg skjønner det slik at doseringsanbefalingen gjelder magnesiumsulfat, og ikke bare magnesium?Det er jo ikke rent magnesium i magnesiumsulfat, hvor mye vet jeg ikke, men stoler på at brewfather gjør det.
ifølge Brewfather gir den profilen jeg lagde 12 mg/l med magnesium, skulle være godt innenfor. Det er også en "ting" at ratio mellom kalsium og magnesium bør være ca. 4:1 kalsium:magnesium.
Det stemmer.Men jeg skjønner det slik at doseringsanbefalingen gjelder magnesiumsulfat, og ikke bare magnesium?
Jo, men du er på 12 mg/l uansett, godt under, også vil maltet bidra med noe også, men ikke så mye.Men jeg skjønner det slik at doseringsanbefalingen gjelder magnesiumsulfat, og ikke bare magnesium?
Jo, men du er på 12 mg/l uansett, godt under, også vil maltet bidra med noe også, men ikke så mye.