Magnesiumklorid (MgCl2) og bordsalt (NaCl)

lachris

Norbrygg-medlem
Er det noen som vet hvor man kan få tak i Magnesiumklorid? Brewersfriend mener jeg bør bruke dette for å justere vannet.

Når jeg skal kjøpe bordsalt til vannjustering, hva skal jeg se etter? Er det noen spesiell type folk bruker?
 
Som oftest kan man komme frem til samme mineralsammensetning/pH ved bruk av de vanligste bryggesaltene (kalk, gips, magnesiumsulfat, bordsalt og kalsiumklorid) og syre. Kjekt vertøy er f.eks Bru'n'Water som lar deg justere sammensetning.

Jeg bruker bare helt vanlig bordsalt - det eneste du må passe på er at det er rent NaCl uten jod (rød pakke=med jod, blå pakke=uten jod).
 
Takk for svar! Har til nå klart meg med de vanlige greiene, men nå har jeg en oppskrift som treffer bra ved bruk av Magnesiumklorid og som jeg sliter med å få til å treffe ordentlig med alt annet. Men jeg får se hva jeg finner ut. Hvis noen finner et sted i Norge som leverer Magnesiumklorid så hadde det vært strålende. Hvis ikke så får jeg prøve å sette sammen tilsetningene annerledes og leve med litt mye/lite av noe.
 
Gammel tråd, så jeg tar sjansen på å gjenopplive :)

Jeg er også på utkikk etter magnesiumklorid, brewfather mener jeg trenger det. Er det noen som vet om noen i Norge som selger dette? Ikke mye å se i de vanlige nettbutikkene.
 
Gammel tråd, så jeg tar sjansen på å gjenopplive :)

Jeg er også på utkikk etter magnesiumklorid, brewfather mener jeg trenger det. Er det noen som vet om noen i Norge som selger dette? Ikke mye å se i de vanlige nettbutikkene.
De har magnesiumsulfat, man skal jo gjerne alltid ha sulfat også, så bruk det til sulfat justering istedet for kalsiumsulfat, så bruker du kalsiumklorid til kalsium og klorid
 
De har magnesiumsulfat, man skal jo gjerne alltid ha sulfat også, så bruk det til sulfat justering istedet for kalsiumsulfat, så bruker du kalsiumklorid til kalsium og klorid

Det er mulig det går, men brewfather sliter tydeligvis med å kalkulere det inn...

Jeg har denne kildeprofilen:

1704923254590.png
Og vil nå denne:

1704923273555.png

Når jeg lar Brewfather velge fritt, får jeg disse justeringene:
1704923357628.png


Hvis jeg nekter Brewfather å bruke magnesiumklorid, blir dette resultatet:


1704923291218.png

Så den nekter å øke magnesiumsulfatmengden, av en eller annen grunn.

Men, i lys av rådet ditt, prøvde jeg å leke meg med litt manuell justering, og da fikk jeg dette resultatet:

1704923560875.png


Det ser vel ut som det skal gå?
 
Det er mulig det går, men brewfather sliter tydeligvis med å kalkulere det inn...

Jeg har denne kildeprofilen:

Vis vedlegget 65855
Og vil nå denne:

Vis vedlegget 65856

Når jeg lar Brewfather velge fritt, får jeg disse justeringene:
Vis vedlegget 65858


Hvis jeg nekter Brewfather å bruke magnesiumklorid, blir dette resultatet:


Vis vedlegget 65857

Så den nekter å øke magnesiumsulfatmengden, av en eller annen grunn.

Men, i lys av rådet ditt, prøvde jeg å leke meg med litt manuell justering, og da fikk jeg dette resultatet:

Vis vedlegget 65859


Det ser vel ut som det skal gå?
Vet ikke hva du skal brygge, det har litt og si for hvilken profil man bør ha. Men den der er veldig "generell" og det minste man bør ha. Balansen er også forholdsvis nøytral mellom klorid og sulfat.
Canning salt har jeg aldri brukt, så skal ikke si så mye om det, men jeg ville tatt det bort. Det gir vel noe hardhet som får Ph opp, så på øl med mye mørk malt kan man heller bruke baking soda. På øl som man trenger og få ph ned ville jeg tatt det bort. Du er også litt lav på kalsium, bør over 50ppm.
 
Det er denne oppskriften på Sam Adams, den lå inne med Amber lager som profil: https://share.brewfather.app/eEKKtYp2BJUb80
Ja, så det nå. Jeg ville lagt inn: 14gr kalsiumklorid, 12 gr magnesiumsulfat, og 4 (til 5) ml lactic acid i mesk. Da skal du treffe innenfor på Ph, få nok kalsium (over 50ppm) så gjæren flokkulerer bedre, en ratio på klorid/sulfat som skal fremheve malt "smak" som skal være mest fremtredende i en Amber
 
En liten oppfølgning: Dette betyr at jeg øker magnesiumsulfat ganske mye over Brewfathers anbefalinger. Jeg ser på Ølbrygging sine sider at man anbefaler maks 30 mg/l (https://www.olbrygging.no/tips/vannjustering-guide). Jeg brygger 90 liter, så det skulle tilsi maks 2,7 gram. Det er jeg veldig høyt over. Kan det bli et problem?
Det er jo ikke rent magnesium i magnesiumsulfat, hvor mye vet jeg ikke, men stoler på at brewfather gjør det.
ifølge Brewfather gir den profilen jeg lagde 12 mg/l med magnesium, skulle være godt innenfor. Det er også en "ting" at ratio mellom kalsium og magnesium bør være ca. 4:1 kalsium:magnesium.
 
Det er jo ikke rent magnesium i magnesiumsulfat, hvor mye vet jeg ikke, men stoler på at brewfather gjør det.
ifølge Brewfather gir den profilen jeg lagde 12 mg/l med magnesium, skulle være godt innenfor. Det er også en "ting" at ratio mellom kalsium og magnesium bør være ca. 4:1 kalsium:magnesium.
Men jeg skjønner det slik at doseringsanbefalingen gjelder magnesiumsulfat, og ikke bare magnesium?
 
Men jeg skjønner det slik at doseringsanbefalingen gjelder magnesiumsulfat, og ikke bare magnesium?
Det stemmer.

Jeg har laga meg en enkel tabell over hvor mye 1 ts av de vanlige saltene gir i ppm av mineraler i 40 liter reint vann. (Den totale vannmengden i de vanlige bryggene mine ligger omtrent der.) 1 ts magnesiumsulfat gir 10 pp magnesium og 39 ppm sulfat. (ppm blir det samme som mg/l) (Har du normalt bløtt norsk vann, kan du ganske rolig regne vannet ditt som reint, dvs. mineralfritt. Mengdene det inneholder er så små at de har null betydning.)

EI teskje blir sånn ca 4-5 gram. Mer nøyaktighet er det neppe behov for:). Maltet gir en god del av de minralene det er snakk om, men det vil alltid variere hvor mye.
 
Sist redigert:
Jo, men du er på 12 mg/l uansett, godt under, også vil maltet bidra med noe også, men ikke så mye.

Er det jeg som regner feil? 7 g magnesiumsulfat i mesk + 4,5 g i skyllevann= ca 12g = 12 000 mg, som med en batch på 90 liter blir ca 133 mg/l?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp