Magnetrører - form på kolbe/beholder?

Driver å bygger en magnetrører, og lurer litt på hva som er beste form på beholderen for starteren? Ser mange har en slik lab sak med smal åpning i toppen - er dette å foretrekke over en "normal kjeleformet" en? Tenker uansett å dekke den med aluminiumsfolie.
 
Lab saken er en Erlmeyer kolbe.
Fordelen med den, er at den tåler varme og kulde. Du kan koke DME og vann i den pluss kjøle den ned til 20 grader og sette den rett på magnetrøreren. Det er det ikke så mye annet glass som tåler.
 
Så smal åpning er egentlig ikke grunnen til at folk velger den? Prøver bare å forstå om det er en fordel eller ulempe...
 
akarlsen skrev:
Så smal åpning er egentlig ikke grunnen til at folk velger den? Prøver bare å forstå om det er en fordel eller ulempe...
Formen er egentlig grunnen til at mange velger den :)
Det er ingen problemer med å sette starter i andre beholdere. :)
 
Erlenmeyer it is then :)

Skal brygge 60 liter av gangen, så regner med det er best å gå for 5000 ml. - er det praktisk å ha en mindre en også? Dersom man skal "steg starte"? Beklager at jeg nærmer meg "nybegynner spørsmål" forumet nå... :roedme:
 
Jeg har 2 2-litere og 2 5-litere, bruker kun 5-literne.

Den ene er en Simax som er godt over 1 liter mindre en 5-literen til morebeer, så jeg anbefaler absolutt å gå for morebeer sin versjon, den har en god del større åpning i toppen også som gjør det lettere å helle vørter fra en kolbe til en annen :)

2-litere er håpløst lite når du beveger deg over 20-30 liters brygg.
 
Litt av cluet er vel at Erlenmeyerkolben er flat i bunnen og.  Jeg prøvde med norgesglass men bunnen bøyer oppover
og pinnen vil ikke ligge og snurre.
 
Tilbake
Topp