Magnetrører

heisann HOPsann. jeg driver å lager en magnetrører, diy style. problemet er at jeg ikke finner hvilken lader eller strømkilde jeg skal bruke. jeg har testet de vanlige (mobil lader og en pose med forskjellige ladere/adaptere). viften er en vanlig kabinettvifte, det er en fractal 12v vifte (silent osv om det har noe å si). noen av dere som har laget egen magnetrører som har erfaringer angående strømkilde? bruker

hva er volt og amp på laderen din? jeg har testet alt fra 3 til 19 volt, og 0.5 til 4 amp. jeg kan ingenting om strøm og aner ikke hva jeg skal lete etter.

hy4anuhy.jpg

a9y2yseg.jpg

Simple stupid ;)

belzon skrev:
hva er volt og amp på laderen din? jeg har testet alt fra 3 til 19 volt, og 0.5 til 4 amp. jeg kan ingenting om strøm og aner ikke hva jeg skal lete etter.

Er ute på reise, og husker ikke spec. på lader, det jeg vet at det er en eldre 12V  laptop lader.

Jeg har nylig knotet med dette selv. Jeg leste meg litt opp på det med strøm, og fant til slutt ut at det viktigste er at volt-styrken er den samme på laderen som på vifta, og at ampere på lader er samme eller høyere enn på vifta. Om volt på laderen er for høy vil vifta overopphete. Om den er for lav vil vifta ikke gå skikkelig. Hva ampere angår, så vil vifta bare ta "mengden" den trenger så lenge laderen gir nok. Det er så klart mulig at internett har lært meg feil, men å følge disse retningslinjene fungerte da jeg skulle finne en strømforskyner, ihvertfall :)

Viften vil gå på lavere enn 12 volt, men den vil gå saktere. Jeg drev min med en mobillader (4,5 V) første gangen, og det var kanskje i tregeste laget, med bare såvidt litt vortex. Gjæren så likevel ut til å trives godt. Viften drar veldig lite strøm, så den kan i grunnen drives av hva som helst.

Ut i fra bildet ditt har du en lader som er i stand til å levere 200mA og en vifte som bruker 75mA ved 12V, burde virke.

så lenge du har ein 12V DC (likestøm) strømforsyning bør da gå greit. Trenger ikkje nåke høy amp for å drive ei pc vifte.

takk for mange gode svar :) jeg får ta en tur i kjelleren og finne en gammel laptoplader, eventuelt ta noen søk på ebay ;)

Ferdig med DIY røreren min nå. testet den en times tid med vann, og fungerer fint. det eneste kjedelige er at vifta blir varm.. noen som vet hvor varme de normalt blir? ER en 12 V vifte som går på 12 V (målt med multimeter). Bekymrer meg at magnetene og magnetpinnen muligens er for tung å dra rundt slik at den trekker mer strøm enn den skal ha..=/

Et par tips er å enten løfte magnetene lenger unna viftemotoren, med en bruskork e.l. i mellom, eller å fjerne viftebladene, da drar vifta mye lettere rundt.

har allerede løftet den ett par centimeter, Får en bra vortex, uansett spenningsinnstilling. Eneste jeg sliter med er å få rørepinnen til å holde seg på plass, samt nevnte varme viftemotor. pinnen kan fint være på plass en time, for så å bli slengt ut til siden. tar drøyt mye tid å stille inn når det fungerer så lenge om gangen:p
Vet ikke om det er mye tyngre å snurre i vørter? isåfall er det dumt å bruke mye tid på å stille inn i vann=/

Om den driver og mister pinnen, kan det være litt for stor hastighet eller litt svak magnet.
Eventuelt om du har to magneter, kan de være montert for langt fra hverandre.

Vørter er nok litt tyngre å dra, men er ikke veldig stor forskjell. Væskenivå har mer å si, alle rørere vil ha en grense for hvor lang vortex de klarer å lage.
Jeg har bare en harddiskmagnet midt på, og den slipper ikke pinnen. Men merker at 12cm vifta mi er litt svak, om jeg har mer enn 1,5l i min 2l kolbe går den veldig tungt, og lager ikke skikkelig vortex.

Har liggende en gedigen 18cm vifte som jeg skal teste etter hvert, tror det blir andre boller. I tillegg har jeg slakta en hardisk til og den hadde dobbelt så tykke magneter. Hitachi SCSI disker er solide saker.
To av de magnetene på den store vifta så kan jeg sikkert lage vaffelrøre med den  :ilike:

Vi eksperimenterte mye med dette før vi fikk tak i ordentlige rørere. Hadde ei kraftig 220V vifte som ble overbelastet og veldig varm. Den stoppet til slutt opp og stod bare å durte og produserte varme. Ikke bra for brannsikkerheten i det hele tatt.

Avstanden mellom kolben og magnetene har mye å si, vi har 2 forskjellige kolber og finjusterte avstanden med skruer alt etter hvilken kolbe vi benyttet. Vi kom frem til at lite ofte er bedre, frem til et stadium der vifta ikke greide å dra rundt. Avstanden mellom magnetene har også en del å si. Hvorvidt magnetene er plasseres i "senter" eller ikke har også mye å si, hvis de er skjeve vil magneten få kast og lettere slippe.

En grei måte å simulere vørter (ja, det er forskjell på vørter og vann) er å ha i noen dråper zalo.

Kanskje se om jeg klarer å få montert magnetene med avstand fra hverandre da. Er noedynium magneter til 10 kroner fra Kina, sliter med å plukke to fra hverandre. 12 cm vifte!? Min var bare 4-5 i diameter..

Mekka ein magnetrører for eit par veker sidan, og hadde litt problemer først. Eg gjorde to ting for å fikse dette, og etter det har eg ikkje hatt problemer. Eg limte på magnetene på nytt, og var veldig nøye på at sentrum av vifta var midt mellom magnetene. Eg satte også på ein oring på rørepinnen. Dersom du har ein rørepinne med ring treng du ikkje det, men dersom du har ein rett rørepinne, slik eg har, vil eg anbefale deg å enten få ny rørepinne eller sette på ein oring.

I utforming av røreren passa eg også på å få magnetene litt opp frå vifta. Mulig eg berre hadde flaks med avstanden mellom magnetene og kolben, men det funker fint i alle fall.

Tilbake
Topp