Maksimal tid på gjæringsfat?

Hei!

Satte ett øl på gjæringsfat for 4 uker siden. Gjæringen gikk som normalt og etter ca 2 uker sluttet ploppingen. Sjekket at den hadde truffet riktig FG. Så var det slik at jeg hadde bestilt meg en håndkorker fra Netthandelen. Den kommer da først neste uke. Så jeg har latt gjæringsfatet stått i romtemperatur nå i ca 3 uker. Saken er den at nå har ploppinga økt igjen, dvs et par tre gode plopp i minuttet. Dette har holdt på nå i en tre fire døgn. Sjekket gravity for ca en uke siden. Er det noe skummelt som skjer og ødelegger øllet, eller er dette normalt? Det er en Centenniel Blonde (lyst ale) som gjæret en uke på ca 18 grader før den nå har stått i romtemperatur i 3 uker...
 
Sånn oppførsel høres alltid skummel ut. Hva er OG/FG? Og hva slags gjær har du brukt? Du har ikke fått det litt varmere i stua i det siste?
 
Fg var på 1010 for en uke siden, skulle egentlig stoppet på 1013, har nok blitt litt varmere i stua når solen har stått på, men ettersom det plopper jevnt også etter natten, så er jeg litt redd for villgjær... Er det lurt å sjekke gravity nå (tenker på evt oksidasjon...)...
 
Vet ikke hvordan du tar ut prøver, men hvis du tapper av krana i gjæringskaret, er det vel ingen fare? Men hvis du ikke har kran - nåja; du skal vel ikke lagre en lys blonde;)?
Igjen; hva var OG, hva slags gjær? Mesketemp? Hvis du får unormalt høy utgjæring, er det fare på ferde. Men hvis du har fått litt høyere romtemperatur, kan det være at det bare er co2 som unnslipper - skjønt det skal vel ikke holde på så lenge.
 
OG 1054, FG 1010 for 8 dager siden (har vært stille før det begynte å ploppe igjen for noen dager siden), Gjær: Nottingham, Mesketemp på ca 65 grader...
 
Økende plopping over tid etter endt hovedgjæring, selv med stabil temp høres ut som noe som genererer gass, og da er en infeksjon en nærliggende tanke. I så fall vil du ikke kunne eliminere den, bare begrense den. Dersom det er tilfelle, har du vel bare to brukbare strategier: a) sett den kaldt (selv nå før tapping) og drikk den ferskest mulig før infeksjonen tar den helt, eller b) la infeksjonen gå sin gang å se hva det ender opp som. Evt tapp den, og drikk en flaske hver uke for å erfare hvordan infeksjonen endrer karakteren. Du kan jo måle SG, men i praksis er det kanskje like greit å vente til du skal tappe. Dersom antakelsene over er korrekte, blir neppe oksydering noe toneangivende problem på dette ølet, så jeg ville ikke stresset unødig med å unngå det.
 
Jeg målte jeg, Gravity nå på ca 1006-1007. Smakte på noen dråper, men merket ikke usmak, dog kjenner at det er tørrere enn sist jeg lagde det samme øllet...
 
Hiver det inn på 11 grader og tapper neste uke... Skal flaskes og håper det er Nottingham som tar seg av det ekstra sukkeret og ikke en evt infeksjonsgjær... :) Takker så meget for svar :)
 
Mesketemperaturen skulle gi optimalt forgjærbar vørter, men likevel; utgjæringsgraden kryper opp mot 90%, og Nottingham er ikke noen supergjær i så henseende. Du sitter antakelig med en infeksjon - men likevel muligens med et drikkbart øl. Liker du det, er det jo greit nok - men få konsumert det så fort som mulig.
 
Går nok bra. Jeg har latt det stå til gjæring lengre enn som så, ca 1,5 mnd. på det meste og merket ingen usmaker, verken gjærsmak eller infeksjon. Har da hørt ett plopp i ny og ne og det er vel fordampning av væske som er årsaken til det. Har aldri hatt infeksjon i ølene mine men har vært nogenlunde nøye med desinfisering.
 
FG endte på 1007. Flasket det i går. Var ikke usmaker på det. Øllet ble litt sterkere enn ønsket. Kokte ca 2 liter vann, kjølte ned og tilsatte det til øllet. Gravity gikk da ned til ca 1005. Etter å ha tilsatt sukker (ca 200 gram), kom jeg opp i ca 1010 igjen. Er veldig spent på om jeg vil få nok kullsyre, men satser på at Nottingham er den gjærtypen som tar seg av det... til tross for at vi beveger oss opp mot 90 % utvinning... Jeg har dog fått en del lavere FG på en del brygg tidligereenn hva kalkulatorene sier, men denne var litt ekstrem. Har kanskje mesket på litt lavere temperatur samt mesket lengre enn 60 min. Kan det ha noe med saken å gjøre ?
 
Tilbake
Topp