Måle utbytte?

Jeg skal lage en DIPA og har kommet frem til at jeg skal bruke 7,8 kg basemalt (mest sannsynlig Pale malt), til sammen 0,5 kg med forskjellige caramalt typer og demerera sukker. Det som er target OG er 1,080 og med utbytte på 0,65 gir dette mine beregninger:

(7,8*296*0,65)/24 = 62,53
(0,5*268*0,65)/24 = 3,63

Som vil gi 66,16 g sukker/L

Som gjør at jeg må tilsette ca 14 g sukker/L (336 g) for å oppnå ønsket OG

Det jeg lurer på her, er om det går fint å kjøre kokeprosessen og måle SG ca 15min før kokeslutt, og tilsette den mengden demerera sukker som trengs for å oppnå ønsket OG, i forhold til den målte SG'en? Eller burde jeg gjøre mitt beste i å beregne dette i forveien og heller satse på at det er innenfor når jeg er ferdig?

Jeg har heller aldri brukt demerera sukker, gir sukkeret fra seg mye smak på brygget?

Takker for all hjelp!
 
Det er en del forskjell på samme type malt og.. alt etter hvor den er produsert..har vel med vekst forholdene å gjøre..
Brygget like 2 brygg i helga med pilsner malt fra 2 forskjellige produsenter og utbytte ble 8% poeng forskjell..
Viking malt (81% utbytte)
Best malz(73% utbytte)
Samme meske temp og tid..
 
Så pass... Regnet bare på tidligere brygg hvor utbytte var mer eller mindre 65%, men om ølet blir litt sterkere enn planlagt er egentlig ikke det største problemet slik jeg ser det... Er bare kjedelig med en DIPA som er 5% liksom! Men jeg gjør et forsøk på det som er beregnet så ser vi hvordan resultatet blir :) Med all den humlen som skal i ølet blir det nok en orgasme for smaksløkene uansett ;)
 
Merket det på brygget før disse 2..plutselig gikk effektiviteten fra 72 til 80.. trodde vi hadde gjort det bra med noen små forandringer vi hadde gjort,men var bare malten som gjorde utslagen ser det ut for..
 
Eit lite tilleggsprørsmål, når ein blandar 2 forskjellige blandinger med SG, t.d. laga eg ein cider av eplejuice der juicen, 20 l, har ein SG på 1048, satt denne til gjæring, sette til inkokt eplejuice, 5 liter, (18 liter kokt inn til 5 liter) med ein SG på 1120. Kva tilsvarer det i OG? Slik at eg kan regne ut alkohol prosenten etter den er ferdiggjæra.

Tilsette den inkokt eplejuice etter stormgjæringa for å gjere det lettere for gjæra.
 
Skal prøve å gjøre dette forståelig.

Oechslevekten brukes til å måle SG (specific gravity) med. SG vil si tettheten i væsken man måler. Hvis man måler f.eks. 1.040 (ofte oppgitt som 1040 eller bare 40), vil det si at væsken man måler (i vårt tilfelle vørter eller øl) har en tetthet på 1,04 ganger vannets ved 20 grader celsius.

OG står for "original gravity", og er et uttrykk som brukes for målingen av vørterens SG før gjæren er tilsatt.

FG står for "final gravity", og betegner ølets SG etter gjæringen er avsluttet.

En tilnærmet alkoholprosent får man om man utfører følgende regneoperasjon: (OG-FG)/7,5. I dette regnestykket bruker man OG og FG uten å ta med ettallet i målingen (altså bruker man 40 i stedet for 1.040, 100 i stedet for 1.100 osv.). 7,5 er en kostant, men noen bruker 7,45, noen bruker 7,62 andre bruker ditt og noen igjen bruker datt. Poenget er at det er snakk om en tilnærming.

Normalt er det mer enn nok med en målesylinder på 100 ml, men enkelte oechslevekter er større og mer nøyaktige (sjelden brukt av hjemmebryggere), og disse kan trenge større sylindere.

Det er absolutt et poeng å måle OG og FG i brygget. Uten disse kan man ikke beregne alkoholprosenten, man kan ikke beregne hvor stort utbytte man har hatt av malten, og man kan heller ikke beregne hvor god utgjæring man har hatt.

Når det gjelder hvordan man beregner utbytte, er det litt mer komplisert. Da må man f.eks. vite hvor stort potensielt utbytte man kan få av hver malttype. Her er et eksempel på hvordan jeg regner ut:

La oss si jeg skal brygge et øl bestående av 4 kg pale malt og 250 g mørk krystallmalt.
Typisk potensielt (teoretisk) utbytte for pale malt er 300 oechslegrader per kg/l. Det betyr at du teoretisk kan få ut en vørter med en SG på 1.300 om du mesker en kg pale malt i en liter vann og får ut alle sukkerstoffer og alt vannet fra malten (av gammel vane regner jeg med 296, da dette tallet ble oppgitt i den første hjemmebryggboken jeg kjøpte). Et typisk tilsvarende tall for krystallmalt er 268. Først beregner jeg teoretisk utbytte for palemalten i vørteren min. Jeg vil lage 22,5 liter vørter (som er min typiske batch-størrelse).

(4 x 296)/22,5 = 52,6 (altså (4 kg malt X potensiell utbyttefaktor)/volum)

Tilsvarende for krystallmalten:

(0,25 x 268 )/22,5 = 2,98 (eller avrudet 3)

Totalt potensielt utbytte blir altså ca. 55,6 (om man legger mine tall til grunn).

Etter at brygget er ferdig måler jeg en faktisg OG på 47. 47/55,6 = ca. 0,85, hvilket vil si at jeg har hatt et faktisk utbytte på 85 % av det maksimale. Når jeg så senere skal beregne oppskrifter, putter jeg denne faktoren inn i regnestykket mitt, og får:

(4 x 296 x 0,85)/22,5 = 44,7

og

(0,25 x 268 x 0,85)/22, 5 = 2,5

44,7 + 2,5 = ca. 47.

De fleste bruker programmer (f.eks. Beersmith) til disse beregningene, men jeg foretrekker penn og papir. :skitbra:

Spør i vei om det er noe mer du lurer på!


Flott forklaring Gahr!

Jeg har spurt Google og lett i de bryggebøkene jeg har, etter en slik tabell over potensielt utbytte med benevnelsen oechslegrader (f. eks 296 for Pale Malt i ditt eksempel). Dette kan jeg ikke finne og lirer på om du har link til en eller eventuelt kan poste den her?

Jeg har forsøkt å regne på et par formler, men de er skrevet av personer som ikke har særlig god kunnskap om matematikk og benevelsene og konstatene er ikke forklart.

Uansett, din beregningmetode gav mening og var godt forklart og jeg vil gjerne bruke den :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp