Målemerkene til speidel

Er målemerkene til speidel riktige?? Jeg mener bestemt at jeg havna på ca 19 liter etter kok (rett under målemerke nr 2 fra toppen)

Men etter gjæring og flasking havna jeg på kun 15 liter. Hvor er resten av ølet??? :attevar:
 
Kjenner ikke speidelen, men volumet synker litt under kjøling, i tillegg tar jo grub og humlerester litt plass, og gjærkaka flasker du jo ikke.
4 liter av 19 er vel i høyeste laget tap, men ikke noe jeg ville bekymra meg over mtp målestreken
 
Hm, min erfaring med 20 L-ern er at merkene viser 17 L, 22 L og 27 L. Lurer på om det er gjort slik fordi det er regnet med ca. 2 L trub og humle i bunnen av kjelen? Etter å ha gjæret har man også et ganske tykt lag med gjær som 'spiser' av volumet.
 
gjæra spiste  seg ned fg på 1005 så det var nesten ikke gjær :skitbra: det er noe som ikke stemmer her så jeg skal måle merkene
 
.. og om du tar frem litermålet tipper jeg du kommer til det som Petter F sier  ;) Slik er det i hvert fall på min 20l.. og jeg har målt!
 
Nå har jeg målt også, og nivåene ligger temmelig nøyaktig 1 liter over det Speidel oppgir, dvs. 16, 21 og 26 liter  :)

Edit: rettet avvik fra 10 til 1 liter  :roedme:
 
Ser ut til at vi her har dokumentert en skikkelig ripe i lakken til den berømte tyske ingeniørkunst  :yes:  (alternativt at vi har elendige litermål/2litermål)..

PS håper du mener 1 liter  ;D
 
HVA?!?!?!?  Ta nå ikke livsløgnen fra oss i Speidel-adelen.  Vi som stadig reiser på Speidel-tur til felles adelige, for å beundre våre respektive Blingomatic'er.

Spøk tilside; vi har vel alle erfart at det ikke er 15/20/25l; men det er viktig å bli kjent med sin maskin og finne ut hva som passer - enten det er to cm under/på strek/litt over, hvor mye skyllevann osv.  Ergo: brygg ofte!
 
BaardS skrev:
Ser ut til at vi her har dokumentert en skikkelig ripe i lakken til den berømte tyske ingeniørkunst  :yes:  (alternativt at vi har elendige litermål/2litermål)..

PS håper du mener 1 liter  ;D

OOOoooops...  :roedme:

Ja, jeg mente å skrive 1 liter  :yes:

Når det er sagt, så målte jeg opp i går ettermiddag, etter å ha vært og kjøpt et flunkende nytt litermål. Jeg hadde bare et halvlitermål fra før, og syntes det var litt tungvint å bruke. Etter å ha helt innholdet fra litermålet i Speidelen 22 - 23 ganger, begynte jeg å bli i tvil... hadde jeg tømt i 22 liter, eller 23 liter?!?  :jaha:

Det kan derfor hende at det ikke var 26 liter til øverste strek, men 27. Jeg gikk imidlertid ut fra at når avviket var på 1 liter på de nederste to strekene, så var det det på øverste strek også. Men helt sikker er jeg ikke  :)

BLING  :skitbra:
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
vi har vel alle erfart at det ikke er 15/20/25l; men det er viktig å bli kjent med sin maskin og finne ut hva som passer - enten det er to cm under/på strek/litt over, hvor mye skyllevann osv.  Ergo: brygg ofte!
Tiltredes! Så får man heller "lure" den bryggesoftware man benytter slik at man oppnår den vørteren man ønsker. Evt. skippe SW og bruke erfaring + penn og papir som jeg tror jeg har lest opptil flere meget erfarne bryggere benytter  :)
 
Jeg er ikke så sikker på det. I bruksanvisningen står følgende:

"Start off by filling 23l/ 53l brewing water into the vessel (to approx. 2 cm below the
upper marking). The malt pipe is not yet inserted. The markings on the tie rod indicate
the filling level of 15l, 20l and 25l/ 45l, 50l and 55l"

Jeg har for øvrig målt en gang til, og på min Speidel går det så vidt 26 liter opp til øverste strek.

Når det er sagt, så harmonerer det ganske så godt med mine erfaringer at mengden vørter reduseres under kjøling. Ved siste brygg stod nivået nøyaktig på en strek da jeg startet kjøling, mens nivået var ca 1 cm under streken etter kjøling. Vørtermengde skulle da være redusert med ca 1 liter, uten at jeg aner hvorfor... men så har jeg språkartium da, og ikke realartium  8)
 
Prøvde å blåse liv i litt gammel kunnskap ved hjelp av Google og kom til at vann er ca 4,16 større ved 100 gr. enn ved 10 gr.
Noe som skulle tilsi at 26 liter ved 100 tilsvarer 25 liter ved 10 gr. 10 gr. da antatt temperatur ut fra springen.
Videre finner jeg 4,02% i forskjell på 20 og 100. Noe som skulle stemme bra med ca. 1 liter "overmål".

For meg ser det ut til at tysk ingeniørkunst ikke er helt klar for søppeldyngen ennå.

s
 
På 50liter'n min er det også tre merker langt nede på stanga (altså seks totalt). Er det for brygging med redusert maltrør mon tro?
 
Tilbake
Topp