Andreas Habel skrev:Ja, det er merkene til det korte maltrøret, 15/20/25 l hvis jeg ikke tar feil.
Hva er ca maltkapasitet på det korte maltrøret?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Andreas Habel skrev:Ja, det er merkene til det korte maltrøret, 15/20/25 l hvis jeg ikke tar feil.
Ingemarh skrev:Hva er ca maltkapasitet på det korte maltrøret?
357m skrev:De nedre merkene på 50-literen indikerer 20/25/30 liter.
julius skrev:Så da har du funnet volumet på varmeelementene...... ?
Er dette helt riktig da? Hvis du har 43.5 cm høyde og deler på 41.8 liter får du vel heller cm pr liter og ikke liter pr cm?Terje W skrev:Min speidel er iallefall 35cm i diameter og 43.5cm høy. Det gir 41.8L totalt volum. Når jeg da deler 43.5 på 41.8 får jeg antall liter pr cm=1.04. Bruker en rustfri tommestokk for å finne riktig mengde ved innfylling. Idag skulle jeg ha 25L i starten, det blir 26cm oppover i speidelen, det var ca 2cm(øyemål) over øverste strek som skal indikere 25L.
Bra noen følger med ;-) Du har rett ja! Da blir det 0,96L pr cm.Putre skrev:Er dette helt riktig da? Hvis du har 43.5 cm høyde og deler på 41.8 liter får du vel heller cm pr liter og ikke liter pr cm?Terje W skrev:Min speidel er iallefall 35cm i diameter og 43.5cm høy. Det gir 41.8L totalt volum. Når jeg da deler 43.5 på 41.8 får jeg antall liter pr cm=1.04. Bruker en rustfri tommestokk for å finne riktig mengde ved innfylling. Idag skulle jeg ha 25L i starten, det blir 26cm oppover i speidelen, det var ca 2cm(øyemål) over øverste strek som skal indikere 25L.
Eller er jeg helt på bærtur?
Jeg beregnet det til tilnærmet lik 5L;-)fthing skrev:Litt offtopic, men er det noen som vet hvor mye som blir liggende nedenfor krana på en speidel 20? Altså dersom man ikke heller noe på speidelen under tapping.
I avkjølt tilstand ja. Hvis man bruker penn og papir er det greit. Hvis man bruker bryggesoftware må man vite hva salgs temperatur denne regner volum ut av, hvis man skal spikke flis. Men det kan jo være hårreisende frustrerende å tro man ligger en liter short.Bruk tommestokk! 50-literen er 44cm i diameter, hvilket betyr at det er 1,382 liter pr. cm.