Målemerkene til speidel

Andreas Habel skrev:
Ja, det er merkene til det korte maltrøret, 15/20/25 l hvis jeg ikke tar feil.

Ikke sikkert på det. Etter kok, og avkjøling, hadde jeg vørter til like under det øverste streken, fikk 23 liter i
gjæringskaret, og målte opp det som jeg ikke fikk med over i karet til drøyt 6 liter.
 
Min speidel er iallefall 35cm i diameter og 43.5cm høy. Det gir 41.8L totalt volum. Når jeg da deler 43.5 på 41.8 får jeg antall liter pr cm=1.04. Bruker en rustfri tommestokk for å finne riktig mengde ved innfylling. Idag skulle jeg ha 25L i starten, det blir 26cm oppover i speidelen, det var ca 2cm(øyemål) over øverste strek som skal indikere 25L.
 
julius skrev:
Så da har du funnet volumet på varmeelementene...... ?

Nei. Og ikke på den lille opphøyde biten på enden av stangen heller, eller hvor mye som går inn i utløpet frem til kranen. Komplisert regnestykke dette gitt ;)
 
Terje W skrev:
Min speidel er iallefall 35cm i diameter og 43.5cm høy. Det gir 41.8L totalt volum. Når jeg da deler 43.5 på 41.8 får jeg antall liter pr cm=1.04. Bruker en rustfri tommestokk for å finne riktig mengde ved innfylling. Idag skulle jeg ha 25L i starten, det blir 26cm oppover i speidelen, det var ca 2cm(øyemål) over øverste strek som skal indikere 25L.
Er dette helt riktig da? Hvis du har 43.5 cm høyde og deler på 41.8 liter får du vel heller cm pr liter og ikke liter pr cm?
Eller er jeg helt på bærtur?
 
Ingen systemer er nøyaktig helt like. Foreslår at hver og en bruker et litermål/2-liter/3-liter og fyller opp til man ser hva strekene på midtstangen betyr i sitt system!

Muligens litt kjedelig, men hvorfor ikke  ;)

EDIT: og på kaldt vann da selvsagt...
 
Litt offtopic, men er det noen som vet hvor mye som blir liggende nedenfor krana på en speidel 20? Altså dersom man ikke heller noe på speidelen under tapping.
 
Putre skrev:
Terje W skrev:
Min speidel er iallefall 35cm i diameter og 43.5cm høy. Det gir 41.8L totalt volum. Når jeg da deler 43.5 på 41.8 får jeg antall liter pr cm=1.04. Bruker en rustfri tommestokk for å finne riktig mengde ved innfylling. Idag skulle jeg ha 25L i starten, det blir 26cm oppover i speidelen, det var ca 2cm(øyemål) over øverste strek som skal indikere 25L.
Er dette helt riktig da? Hvis du har 43.5 cm høyde og deler på 41.8 liter får du vel heller cm pr liter og ikke liter pr cm?
Eller er jeg helt på bærtur?
Bra noen følger med ;-)  Du har rett ja! Da blir det 0,96L pr cm.
 
fthing skrev:
Litt offtopic, men er det noen som vet hvor mye som blir liggende nedenfor krana på en speidel 20? Altså dersom man ikke heller noe på speidelen under tapping.
Jeg beregnet det til tilnærmet lik 5L;-)
 
Jeg kjøpt meg en 50L i dag. YEY Bursdag - farsdag - jul på en og samme dag. Men hva er målene på de 3 øverste strekene på den?
 
HOHO da tippa jeg riktig. Har allerede satt en WIT til mesking her :D Solgt unna en del utstyr.. fått inn litt gamle penger.. så ble det da ikke så at ferien røk eller hehe
 
Bruk tommestokk! 50-literen er 44cm i diameter, hvilket betyr at det er 1,382 liter pr. cm.
 
Bruk tommestokk! 50-literen er 44cm i diameter, hvilket betyr at det er 1,382 liter pr. cm.
I avkjølt tilstand ja. Hvis man bruker penn og papir er det greit. Hvis man bruker bryggesoftware må man vite hva salgs temperatur denne regner volum ut av, hvis man skal spikke flis. Men det kan jo være hårreisende frustrerende å tro man ligger en liter short.
 
Alle volumer regnes vel fra kaldt vann?!? Det utvider seg noe under brygging, men så kjøles det ned igjen.
 
Påstand: Det er ikke så viktig akkurat hva det nøyaktige volumet er.

Misforstå meg ikke, rett skal være rett, men så lenge du finner ut hva som gir konsistente resultater på ditt oppsett gang etter gang er det det samme om det volumet egentlig er 25 eller 27 liter.
 
Tilbake
Topp