Måling av FG etter å ha tilsatt sukkerlake

Flasket et ølsett fra Vestbrygg med OG 1.056 i helgen, men glemte å måle FG før jeg hadde tilsatt sukkerlaken. (Brukte 6,5g sukker/L og 3dL vann i sukkerlaken.) Når jeg målte FG var den på 1.030, og det var mye høyere enn jeg ville trodd (og oppskriften sa FG på 1.014)

Gjæringen pågikk i ca 10 dager før den stoppet opp, og jeg flasket etter 13 dager. Klarer ikke å forstå at noe annet skal ha gått gale i gjæringen; men kan tilsettingen av sukkerlaken ha gjort at FG ble så betraktelig forhøyet?

6.5 g sukker per liter bidrar med ca. 0.003 SG (sjekk en bryggekalkis). Så hvis sukkerlaken var blandet godt nok inn i ølet, hadde du ca. 1.027 i FG, hvilket er høyt.

Hvordan målte du?

Det ante meg. Du må bruke en korreksjonsformel som inkluderer OG.

Edit: Ser nå at det ikke var OP som skrev innlegget over...

Sist redigert:
Korregsjonsformel?
Har nettopp kjøpt en Refraktometer.
Så det er ikke bare å lese av SGen?

Etter at gjæringen har startet viser et refraktometer feil siden alkohol har en annen lysbrytning en vann. Skal du måle SG med refraktometeret etter at gjæringen har startet må det korrigeres. Du må kalibrere refraktometeret mot et hydrometer og vite OG. Det finnes kalkulatorer på nettet.

Det er veldig simpelt. Første gangen måler du med hydrometer og refraktometer, skriv ned korreksjonsfaktoren og etter dette er det bare å trekke ut dråper og legge inn i kalkulator. I steden for å trekke ut et svinn på 100-200ml, justere til rett temperatur og så vaske vintyven ;)

Vær obs på at skal du måle FG så bør du gjøre det med et hydrometer da refraktometeret etter konvertering ofte gir litt feil resultat. Du kan bruke refraktometeret til å finne ut av når ølen er ferdiggjæret, men for å få en nøyaktig måling på hvor den stoppet bør du bruke hydrometer.

6.5 g sukker per liter bidrar med ca. 0.003 SG (sjekk en bryggekalkis). Så hvis sukkerlaken var blandet godt nok inn i ølet, hadde du ca. 1.027 i FG, hvilket er høyt.

Hvordan målte du?

Jeg helte sukkerlake i et annet kar, og stikket om ølet før tappingen. Tok deretter en prøve fra omstikkingskaret (som da inneholdt sukkerlaken...). Brukte hydrometer til å måle med. Jeg klarer ikke å se hvilke andre årsaker som skal gjøre at ølet har så lave verdier på målingen...

Jeg helte sukkerlake i et annet kar, og stikket om ølet før tappingen. Tok deretter en prøve fra omstikkingskaret (som da inneholdt sukkerlaken...). Brukte hydrometer til å måle med. Jeg klarer ikke å se hvilke andre årsaker som skal gjøre at ølet har så lave verdier på målingen...

Huskar du om du hadde riktig mesketemperatur? Om du har meska for høgt, kan du ha fått ein del ugjærbart sukker, som fører til høg SG, men det trenger ikkje å vere grunnen. Kva slags ølsett var det?

Tilbake
Topp