Malingsgrad med 3 valsemøller?

neslekkim

Norbrygg-medlem
Hvilken malingsgrad bruker dere som har møller med tre valser?
Min (mm3) kan justeres med den nederste valsen, er i sikkert samme på de andre merkene?, jeg prøvde med 0.045 som er anbefalt fra leverandør men synes det ble mye knust skall, hva er deres erfaringer?
 
Prøv å kondisjoner malten først.  Kunze som skriver tyske yrkesbryggeres bibel anbefaler
å kondisjonere med varmt vann eller damp for å redusere oksideringen av den knuste malten.
Jeg bruker en gammeldags saftkoker. Den tar ca 4 kg malt og jeg damper
malten i tre minutter. Forskjellen i knust skall må oppleves samt at det ikke tar no særlig tid.
 
Har Crankandstein 3D. og skulle ønske å ha muligheten for enda litt grovere knusing her også.
 
Lars skrev:
Har Crankandstein 3D. og skulle ønske å ha muligheten for enda litt grovere knusing her også.

Men din også har jo juster, i click dog, min er flytende:

'Factory preset .045" Adjustment ranges from .025" to .065" '

samme fabrikkinstiling da,men blir 0.065 også for lite?, mulig jeg skal gå opp til 0.06 og teste, har jo bladføler nå så :) (39 spenn på Torshov Bilrekvisita, måtte bare vaske bort all oljen først)
 
Jeg maler min på 0,7mm med monstermill 3 2,0
Jeg også kondisjonerer malten men bruker en annen måte. Måler opp 2% av maltvekten i vann og har det på en brukt jif flaske. Tømmer all oppveid malt i en tykk søppelsekk og sprayer malten med jif flasken. røre godt rund slik at alt blir jevnt fuktig, lar det stå 15 min og maler.
Stor forskjell på hvordan malten ser ut. Les mer her.
http://braukaiser.com/wiki/index.php/Malt_Conditioning
 
Malte litt her nå, 0.045":
yb9SIR6QzomMwzLfemS68Q


og 0.060"
JKK2YIkYuXJn75r_Zr9Lwg


Hm, får prøve kondisjonert etterhvert da, det med, å spraye på virket kanskje enklere, var litt redd for at man skulle slike med skikkelig våte korn :), ser at drillen min på 550w sliter litt med å dra igang mølla, men når det først starter så kjører jeg trolig aaalt for raskt :), må finne noe motorløsning senere tenker jeg.

Edit: Åssen setter dere inn bilder som ligger på annet websted?
 
Det er riktignok trinnvis justering på Crankandstein, men ingen angivelse for hvor stor åpning man får.
Må ta en titt på dette når jeg knuser neste gang, mener jeg har den på groveste innstilling.

Flott link om fukting av maltet før knusing!
Har grublet på det flere ganger før, og her var det veldig grei sammenlikning å få, og her er vel 2 av de tingene jeg har lurt på besvart også:

Common Concerns
Can conditioned malt be crushed the night before brewing?: Yes it can. The added moisture is not enough to cause spoilage.

Will it cause my mill rollers to rust?: No, it shouldn't do that. There is not enough moisture in the malt to cause rusting on the rollers. I haven't seen any and don't own a mill with stainless steel rollers.

Hvis man samtidig tilfører noe fukt til mølla, vil ikke det også øke sjansen for muggdannelse over tid der?

neslekkim: Det enkleste er vel å høyreklikke på aktuelt bilde, og velg Lagre bilde som..., og deretter legge det til i forumet fra harddisken.
 
Spurte Francis om kondisjonert malt, og han ville ikke anbefale dette:

"standard rollers WILL rust.  I do not recommend milling conditioned malt with the non-stainless rollers.  I have done conditioned malt one time, and only with the 2-roller mill.  You may have significant problems doing it with the 3-roller.  I did attempt to get the gap substantially smaller than normal, and had to open it up just to get the malt throught the mill.  My drill motor just couldn't move it through."

So, tror jeg kjører som jeg kjører..
 
Oj, kjekt å vite, da skipper jeg forsøket foreløpig. Hvem nå enn denne Francis måtte være. ;D
 
Er det fler som har hatt problemer med kiling av malt mellom de to valsene, MM3 2.0, som ikke har drivkraft? Opplevde til stadighet at malten kilte seg og jeg måtte dra den øverste valsen uten drivkraft litt tilbake for å fortsette... Dagen etter gikk det mye bedre=S

Robin
 
Jeg har en C&S 3D  (3 valser) og er kjempefornøyd. har prøvd en trådløs drill men den trakk dårlig, spesielt på lave turtall, og kornene satte seg fast. Kjøpte en kjempebillig (150 kr?) slagboremaskin på Rema1000, den drar gjennom malten uten problemer, selv på fineste setting.
Bruker normalt en setting på 1,0mm (= 0.04") og lett fuktet malt.

Sprayer ca 2 dl vann over maltet , blander/rører dette inn i 8-10-12 kg malt, lar det trekke i minst 20 minutter før kverningen, får mye bedre skall enn tidligere. Kornene føles tørre og har ikke sett noe til fukt/rust problemer, ingen problemer med at kornene sveller opp og ikke kommer gjennom kvernen, ser ikke andre problemer heller.
 
oeng skrev:
Kjøpte en kjempebillig (150 kr?) slagboremaskin på Rema1000, den drar gjennom

Jeg glemte å slå av slag på min maskin, slag er jo bare fjas, bare vibrering, men begge setskruene løsna og instillingen på mølla endra seg :), så med slagdriller så kan det være kjekt å sjekke at slag er slått av :)
Hvor mange watt var Rema drillen på?, jeg har en gammel Skil på 550, det virker å være i minste laget i oppstarten, hvis jeg har fylt malt før jeg starter, når jeg først får igang treska så fyker alt igjennom på et par sekunder :)
 
Jeg brukte en stor Bosch maskin, ikke mangel på drivkraft, men det hendte at de to valsene uten drivkraft kilte seg mot hverandre, selv om drivvalsen gikk rundt. I og med at det den andre toppvalsen ikke gikk rundt klarte heller ikke mølla å få med seg kornene...
 
Har du sjekket så du har skrudd sammen mølla riktig?, jeg monterte min på basen først, og skrudde til, og valsen var litt traue,  men trodde det skulle være slik.
Når jeg så begynte å montere hopperen så var det litt trangt og vanskelig å få skruene på plass, så det endte opp med at jeg løsna på basen, og justerte så slik at hopperen passet, og strammet så basen til slut.
Nå triller alle valsene superlett, etter at jeg har malt litt malt, så snurrer de to udrevne valsene i evigheter etterpå..
 
Et triks i ludo er å kjøre drillen uten motstand etter kverninga. Børstene i motoren pleier først å svi seg fast når man stopper drillen. Litt kjøring på "tomgang" gir drillen god kjøling før man setter den fra seg igjen  :skitbra:

Jeg bruker forresten en batteridrill med 38Nm dreiemoment, og det fungerer brillefint på Monstermill MM2 RF
 
Er vist tynnere aksling på MM2?, MM2 2.0 og MM3 2.0 har tykkere aklsing, så må ha 13mm chucks, observerte at Hitachi har kommet med en 18volts slagdrill med 13mm chucks, men har ikke sjekket om man kunne slå av slag på den (tror maxbo hadde den i siste tilbudsblekka)
 
neslekkim skrev:
Er vist tynnere aksling på MM2?, MM2 2.0 og MM3 2.0 har tykkere aklsing, så må ha 13mm chucks, observerte at Hitachi har kommet med en 18volts slagdrill med 13mm chucks, men har ikke sjekket om man kunne slå av slag på den (tror maxbo hadde den i siste tilbudsblekka)
Ja 3/8" er std. på MM2. Trodde det var det på hele gjengen, kanskje det var det før :) Da må du til verks med litt større verktøy ja. Slagdrill eller mørtelblander. Området 300 o/min er fint, og du trenger nok noe mer enn 40Nm dreiemoment
 
Jeg kjøpte rimeligste slagdrill fra Coop OBS Bygg (400,-) i ett års tid, fungerer flott med Crankandstein 3D, da den er både sterk, fin justerbarhet i hastighet, tar diameter over 10mm og slaget kan slåes av.

820W, 230V, men det står ikke noe om dreiemoment dessverre.

Står mer om slikt i denne tråden.
 
good, må se litt rundt. Uansett dreiemoment så er jo 820 watt endel bedre enn mine 550 watt da.

Edit: Ser faktisk at Coop selger nå en 710 watts Kellen til 199 spenn :)
 
Tilbake
Topp